پروستات و بی‌اختیاری ادرار

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

پروستات و بی‌اختیاری ادرار

پروستات چیست؟

پروستات، غده‌ای به اندازه یک گردوست که با افزایش سن، حضور خود را به مردان یاد آوری می‌کند. این غده کمک کننده تولید مایع منی است و در زیر مثانه قرار دارد و میزراه (urethra) یا همان مجرایی که ادرار را از مثانه به بیرون منتقل می‌کند، از وسط پروستات می‌گذرد.

بزرگ تر شدن پروستات با افزایش سن کاملاً طبیعی است اما شکل بزرگ شده‌ی بدخیم این غده ممکن است سلامت قهرمان ما را به خطر بیاندازد و موجب بروز مشکلاتی مثل بی‌اختیاری ادرار و سرطان پروستات شود.

معمول ترین مشکلات پروستات

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)

همانطور که گفته شد مجرایی که ادرار را از مثانه به بیرون منتقل می‌کند، از وسط پروستات عبور می‌کند. بزرگ شدن پروستات در سنین بالا باعث باریک یا بسته شدن این مجرا می‌شود که به آن هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا BPH می‌گویند. خبر خوب این است که این بیماری تبدیل به سرطان نمی‌شود اما به احتمال زیاد در این شرایط قهرمان ما طیفی از مشکلات ادراری را تجربه خواهد کرد. برای درمان این بیماری و کوچک کردن پروستات، به تشخیص پزشک از روش هایی چون امواج رادیویی و لیزر، مصرف دارو و عمل جراحی استفاده می‌شود.

سرطان پروستات

متاسفانه اغلب اوقات بدون اینکه بدن قهرمان ما علائمی از خودش نشان بدهد متوجه می‌شویم سرطان در بدن عزیزمان جا‌خوش‌کرده است البته پزشکان با انجام تست هایی چون آزمایش خون PSA. می‌توانند وجود این بیماری را تشخیص ‌دهند. به خاطر داشته باشیم در صورتی که قهرمان ما به این بیماری دچار شود نباید روحیه‌ی خود را ببازیم چرا که روش‌هایی برای درمان این بیماری شایع وجود دارد که می‌توانیم با راهنمایی پزشک معالج بهترین درمان را انتخاب کنیم.

التهاب در غده پروستات

التهاب در غده پروستات که در مردان جوان بیشتر دیده می‌شود معمولاً با تورم و درد پروستات همراه بوده و احتمال دارد در نتیجه ی عفونت در ناحیه‌ی مثانه به‌وجود بیاید. به یاد داشته باشیم که راه درمان این بیماری با توجه به علت بروز آن متفاوت و به تشخیص پزشک خواهد بود.

نشانه‌های مشکلات پروستات

  • سوزش یا درد در هنگام دفع ادرار
  • جریان ادرار ضعیف یا باریک
  • بیدار شدن مکرر در طول شب برای دفع ادرار
  • مشاهده خون در ادرار یا مایع منی
  • نشتی بعد از دفع ادرار یا بین دفعات مراجعه به دستشویی
  • احساس نیاز فوری به دفع ادرار به‌طوری که فرد نتواند صبر کند یا جلوی خودش را بگیرد
  • مشکل بودن شروع جریان ادرار
  • عدم احساس خالی بودن مثانه بعد از دستشویی

به خاطر بسپاریم که ممکن است بروز برخی از این مشکلات بدون ارتباط با پروستات بوده و در اثر استفاده از دارویی خاص و ادرار جمع شده در مثانه به وجود آمده باشد و با مواردی که در بالا اشاره شد خود را نشان دهد، بهتر است در صورتی که متوجه بروز یک یا چندین مورد از علائم بالا در قهرمان زندگی‌مان شدیم، به پزشک اورولوژیست مراجعه کنیم تا هرچه سریع‌تر علت مشکل را دریابیم. با این کار در آینده شاهد درد کشیدن قهرمان‌مان نخواهیم بود.

نقش پروستات در مشکلات مثانه

باریک شدن مجرا (لوله) ادرار

بزرگ شدن پروستات مجرای ادرار را تحت فشار قرار می‌دهد و به نحوی از تخلیه‌ی مثانه جلوگیری می‌کند. ممکن است ادرار تا حدی ذخیره شود و نشت کند و موجبات شرمندگی قهرمان ما را فراهم کند در چنین شرایطی می‌توانیم برای بهبود کیفیت زندگی قهرمان‌ زندگی‌مان از پوشینه بزرگسال استفاده کنیم.

مثانه بیش فعال

در این حالت احساس نیاز فوری و ناگهانی برای دفع ادرار در قهرمان ما ایجاد می‌شود چرا که همان طور که قبلاً اشاره کردیم با بزرگ‌تر شدن پروستات فضا‌ی مجرای ادرار کوچک‌تر می‌شود. در این حالت مثانه برای انتقال ادرار از این مجرای بسیار باریک باید فعالیتی بیش‌تر از شرایط طبیعی داشته باشد که در اصطلاح به آن مثانه‌ی بیش فعال می‌گوییم. اگر قهرمان ما با این مشکل دست و پنجه نرم کند با هر بار افزایش فعالیت و سفت شدن مثانه، حس می‌کند نیازی فوری به دفع ادرار دارد. حفظ سلامت مثانه یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند از بروز مشکلات مربوط به مثانه جلوگیری کند، برای اطلاعات بیشتر مقاله اهمیت سلامت مثانه را مطالعه کنید.

جراحی

جراحی‌هایی که به منظور رفع مشکلات پروستات انجام می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به عضلات و اعصاب مجرای ادرار شود. با وارد شدن آسیب به این مناطق، کنترل ادرار سخت می‌شود. اغلب اوقات این مشکلات کوتاه مدت هستند اما در عمل‌های جراحی سنگین‌تر که برای درمان سرطان پروستات انجام می‌شود این قبیل مشکلات به مدت طولانی‌تری در زندگی فرد به وجود می‌آیند.

سخن پایانی

پروستات، غده‌ای در بدن مردان است که با افزایش سن بزرگ‌تر شده و می‌تواند منجر به بروز اختلالات ادراری در قهرمان ما شود. با آگاهی از نشانه‌های این بیماری می‌توانیم موجب تشخیص به موقع آن در قهرمان زندگی‌مان شویم و از پیشرفت بیماری در او جلوگیری کنیم. احساس درد و ناراحتی در هنگام تخلیه مثانه می‌تواند از علائم مشکلات پروستات باشد که با مشاهده آن در قهرمان زندگی‌مان بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک اورولوژیست مشورت کنیم. اگر می‌خواهید در مورد سلامت مردان بیشتر بدانید مقاله موومبر، جنبشی برای افزایش آگاهی در مورد سلامت مردان را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*