نوامبر ماه سلامت مردان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

موومبر، جنبشی برای افزایش آگاهی در مورد سلامت مردان

اغلب مردان هنگامی که دچار بیماری و عارضه‌ای می‌شوند از مراجعه به پزشک امتناع می‌کنند، چراکه آن را نشانه‌ی ضعف می‌دانند. در حالیکه مردان نیز همچون هر انسانی نیازمند مراقبت‌های جسمی و روحی هستند. به منظور افزایش آگاهی در مورد سلامت مردان (مخصوصا سرطان پروستات)، هر ساله در ماه نوامبر جنبشی به نام "موومبر" به راه می‌افتد. نام "موومبر" ترکیبی از دو واژه‌ی November (ماه نوامبر) و Moustache به معنای سیبیل است. در این ماه، مردان به صورت نمادین سیبیل می‌گذارند و سیبیل هر مرد نمادی از افزایش آگاهی در مورد سلامت مردان است.

مفهوم موومبر

گرچه ممکن است اختصاص دادن یک ماه به رشد موی صورت و سیبیل مردان در ابتدا کاری بامزه و سرگرم‌کننده به نظر برسد، اما این تمام ماجرا نیست، برای تغییر فرهنگ غلط رایج و جایگزینی فرهنگ جدید در افکار عمومی، نیاز به روشی خلاقانه و در عین‌حال هدف‌دار بود و به نظر می‌رسد ترکیب طنز و آگاهی‌بخشی بهترین روش برای حل این مساله بود. مساله سلامتی مردان، امری تازه یا محدود به کشور و فرهنگ خاصی نیست. عموما مردان علاقه‌ای به مطرح کردن مشکلات خود نداشته و یا منکر آن می‌شوند. دلیل این امر می‌تواند تنبلی یا غرور باشد، اما هرچه که هست عدم اقدام به موقع برای درمان بیماری‌ها آسیب زیادی به سلامت آنان وارد می‌کند و حتی ممکن است منجر به مرگ در آن‌ها شود. در واقع، چنانچه گفته شد هدف از نام‌گذاری این ماه افزایش آگاهی در مورد سلامت مردان و مطرح کردن مشکلات آن‌ها، به¬ویژه بیماری‌های شایع سرطان بیضه، سرطان پروستات و افسردگی است. در ادامه به‌طور مختصر با این بیماری‌ها آشنا می‌شویم:

سرطان بیضه

سرطان بیضه یکی از شایع‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین بیماری‌ها در بین مردان است؛ اما صرف نظر از خطرات این بیماری و تهدید‌آمیز بودن آن برای سلامتی مردان، موضوع نگران‌کننده، نادیده گرفتن علائم بیماری قبل از پیشرفت آن است. این نوع از سرطان چنانچه از نام آن پیداست، بیضه‌های فرد بیمار را مورد حمله قرار داده و خود را به صورت یک توده و همراه با تورم و درد شدید نشان می‌دهد. اگر قهرمان زندگی ما هر کدام از این علائم را مشاهده کرد، باید هرچه سریع‌تر به اورولوژیست یا پزشک متخصص مراجعه کند، در غیر اینصورت ممکن است پیشرفت بیماری صدمات جبران‌ناپذیری به او وارد کند.

سرطان پروستات

سرطان پروستات، از دیگر سرطان‌های شایع و خطرناک در بین مردان است. تشخیص این بیماری مانند سرطان بیضه کار ساده‌ای نیست؛ چراکه علائم مشخصی ندارد و در تشخیص آن ممکن است خطا رخ دهد. یکی از نشانه‌های این بیماری در مراحل پیشرفته، احساس درد در ناحیه پروستات است. به عبارت دیگر، زمانی که قهرمان زندگی ما به دلیل درد در ناحیه پروستات به پزشک مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود که ماه‌ها از پیشرفت بیماری‌اش گذشته اما تا قبل از آن دردی احساس نکرده است. در این صورت، مرحله پیشرفته سرطان یا متاستاز شروع شده و احتمالا سایر ارگان‌های بدن نیز درگیر شده‌اند. همچنین بیماری پروستات می‌تواند زمینه‌ساز بروز اختلالات دیگر از جمله بی‌اختیاری ادرار شود. در مردان مسنی که مبتلا به بیماری پروستات هستند، مجاری ادراری به دلیل بزرگی توده خوش‌خیم پروستات، دچار انسداد نسبی شده و منجر به بی‌اختیاری ادرار به شکل نشت ادرار می‌شوند. علاوه بر آن بیماری پروستات می‌تواند با انسداد خروجی مثانه باعث بروز بی‌اختیاری ادرار اورژانسی شود. بی‌اختیاری ادرار می‌تواند قهرمان ما را خجالت‌زده کند، اما با استفاده از پوشینه بزرگسال می‌توانیم زندگی آرام، به دور از استرس و بدون شرم را برای او مهیا کنیم. برای آگاهی از انواع بی‌اختیاری ادرار مقاله آن را مطالعه کنیم. تنها راه پیشگیری از بیماری و سرطان پروستات انجام معاینات منظم و شرح حال دادن دقیق از وضعیت پروستات به پزشک متخصص است.انجام معاینات و نظارت مستمر به قهرمان زندگی ما کمک می‌کند که متوجه کوچکترین تغییر در وضعیت پروستات خود شود.

افسردگی

بهداشت روان و بیماری‌های مرتبط با آن، یکی دیگر از مشکلات شایعی است که حتی مردان با سختگیری کمتر نیز رغبتی به پذیرش، مطرح کردن و واکاوی آن ندارند. مساله افسردگی از اصلی‌ترین دغدغه‌های طرفداران پویش موومبر است. افسردگی و بیماری‌های روانی گاهی اوقات، به مدت طولانی پنهان بوده و قابل شناسایی نیستند و همین عدم شناسایی و پنهان ماندن آن منجر به افزایش خودکشی در بین مردان می‌گردد. دلیل این امر، فقط احساسات مردان به تنهایی نیست، بلکه عوامل مختلفی وجود دارد از جمله ناتوانی اغلب مرد‌ها در ابراز و بیان احساسات‌شان. با نشانه‌های افسردگی در سالمندان آشنا شویم.

سخن پایانی

ممکن است قهرمان زندگی ما تصور کند اگر در مورد احساسات، عواطف و بیماری‌هایش صحبت کند، به معنای ضعف و ناتوانی اوست، حتی ممکن است عدم بیان آن‌ها به دلیل ترس از قضاوت شدن و کج‌فهمی باشد. در حالیکه به اشتراک‌گذاری عواطف و بیان احساسات با عزیزان‌مان و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم بیماری، نشانه‌ی پختگی بوده و یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های روحی و جسمی است. همچنین تغییر سبک زندگی و ورزش نیز می‌توانند در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها موثر باشند. با مطالعه مقاله تاثیرات ورزش در دوران سالمندی، در سایت ایزی لایف، با فواید ورزش کردن آشنا شویم. یادمان باشد که برای قهرمان زندگی‌مان محیطی امن، صمیمی و به دور از قضاوت برای شنیده شدن فراهم کنیم و او را ترغیب به بیان احساساتش کنیم. در واقع در این یک ماه می‌آموزیم که در بقیه ماه‌ها و روزهای سال بیشتر به سلامت مردان زندگی‌مان اهمیت دهیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*