چه حرف‌هایی را به مراقبان سالمندان نگوییم؟

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

چه حرف‌هایی را به مراقبان سالمندان نگوییم؟

گاهی ممکن است بدون اطلاع دقیق از وضعیت زندگی دوست یا آشنایی، از روی خیرخواهی حرفی بزنیم و یا سوالی بپرسیم که باعث رنجش و آزرده‌خاطری او شویم و اگر آن فرد در موقعیت خاصی مانند مراقبت از سالمند بیمار باشد احتمال این رنجش زیادتر و عمیق‌تر خواهد بود. برخی مسائل هستند که تحت هیچ شرایطی نباید با مراقب سالمند مطرح شوند، در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حرف‌هایی که نباید به ابرقهرمان گفته شود

چرا در مراقبت از فرد سالمند تا این حد به خودت سخت می‌گیری؟

ممکن است این سوال را فردی بپرسد که تاکنون تجربه پرستاری و مراقبت از فرد سالمند را نداشته و از دشواری‌ها و حساسیت آن اطلاع کافی و تصویر درستی ندارد؛ زمانی که ما به‌عنوان ابرقهرمان تمام توان و انرژی خود را صرف پرستاری و مراقبت از قهرمان زندگی‌مان می‌کنیم و تلاش می‌کنیم بهترین شرایط را برای او فراهم کنیم، شنیدن این سوال برایمان دردناک بوده و حتی ممکن است بر عملکرد مراقبت ما تأثیر منفی بگذارد.

خیلی وقته ندیدمت، چرا زمانی برای خودت نمیذاری بریم بیرون؟

دوستی که چنین سوالی یا سوالات مشابه را از فرد مراقب می‌پرسد، قطعا نیت خیر داشته و از روی دوستی، علاقه و اشتیاق به دیدار است. اما روش درستی برای ابراز نگرانی و تمایل به ملاقات نیست. چرا که مراقبت از فرد سالمند و فراهم کردن شرایط راحتی او، اولویت زندگی فرد مراقب است و ممکن است دوستی با پرسیدن این سوال و ابراز نگرانی، هرچند با حسن نیت، به ما به‌عنوان ابرقهرمان حس عذاب وجدان و ناکارآمدی تزریق کند.

خیلی خسته به نظر می‌رسی، واقعا مواظب سلامتی‌ات هستی؟

کاملا طبیعی است که فرد مراقب به دلیل مراقبت شبانه‌روزی از فرد سالمند و صرف انرژی و توان زیاد خسته به نظر برسد، چرا که واقعا احساس خستگی می‌کند. اولین موردی که مراقبان به میزان زیادی از آن غفلت می‌کنند سلامتی و مراقبت از جسم و روح خودشان است. ممکن است ما ابرقهرمان‌ها به دلیل نگرانی پیشامد مشکلی برای قهرمان زندگی‌مان در طول شب، از خوابیدن ‌امتناع کنیم که این بی‌خوابی در صورت تداوم می‌تواند تاثیر مخربی بر سلامت و حتی ظاهر ما داشته باشد. برای مقابله با بی‌خوابی در دوران مراقبت، مقاله راهکارهایی برای مقابله با بی‌خوابی مراقبین را مطالعه کنیم.

مراقبت بار سنگینی بر روی دوش توست، تو نباید زندگی خودت را فدای مراقبت از مادر یا پدرت کنی

مراقبت از فرد سالمند کاری سخت و دشوار است و مراقب و غیر مراقب در سختی این مسئولیت اتفاق نظر دارند. اما وقتی فردی غیرمراقب این مسئولیت را تشبیه به امری تحمیلی کرده و فرد مراقب را زیر سوال می‌برد منجر به ایجاد حس ناخوشایند ناکارآمدی و یأس در فرد مراقب می‌شود. در حالیکه ما ابرقهرمان‌ها این مسئولیت را از روی عشق و علاقه پذیرفته‌ایم و می‌خواهیم کار درست را انجام دهیم.

تو به یک زندگی واقعی نیاز داری

هر فرد مراقبی می‌داند که باید برای خودش در آینده اهدافی داشته باشد و برای رسیدن به آن‌ها زمان صرف کند. اما زیر سوال بردن کار و تلاش آن‌ها در مراقبت از فرد سالمند، کاری اشتباه و دلسردکننده است، زیرا ما ابرقهرمان‌ها بر روی سلامتی و مراقبت از قهرمان زندگی‌مان متمرکز شده و بر اساس نیازهای آنان برنامه‌ریزی می‌کنیم و این به معنای تلف کردن وقت و آینده‌مان نیست.

چرا مادرت را به خانه سالمندان نمی‌بری، در این صورت همه از وضعیت راضی خواهند بود

اظهارنظرهایی از این دست ممکن است عملکرد فرد مراقب را در مراقبت بهینه زیر سوال برده و منجر به احساس گناه در وی گردد. اما واقعیت این است که ممکن است پرداخت هزینه‌های خانه سالمندان برای همه مقدور نباشد و یا ما به عنوان مراقب مایل باشیم قهرمان‌مان را در کنارمان داشته باشیم و خودمان از او مراقبت کنیم.

احساس گناه نکن

امر مراقبت همواره با احساس گناه و ضعف همراه است. مراقب می‌خواهد تمام شرایط را کنترل کرده و بهترین شرایط را برای فرد سالمند فراهم کند و اگر در انجام این امر به طور نسبی موفق شود، شدیدا احساس گناه و ضعف خواهد کرد. اما باید در نظر داشته باشیم که ما ابرقهرمان‌ها انسان هستیم با محدویت‌های خاص خودمان و تحت کنترل قرار دادن تمام شرایط غیرممکن است.

تا چه زمانی می‌خواهی به این وضعیت ادامه دهی؟

احساس فقدان و گذراندن دوران سوگواری امری فردی بوده و در هر شخص متفاوت است. اگر فرد مراقب دچار فقدان فرد سالمندی شود که طولانی مدت از وی مراقبت می‌کرده، اندوه او عمیق‌تر خواهد بود. پس نیازمند فرصت بیشتری برای گذر از این رنج و بازگشت به زندگی عادی است.

راهکارهایی برای مقابله با حرف‌های آزارنده

فرد مراقب به دلیل استرس و فشار روحی، بیشتر در معرض سوءتعبیر حرف‌های خیرخواهانه و دوستانه است.در اینجا راهکارهایی برای مثبت‌اندیشی و دوری از سوء‌تعبیر پیشنهاد می‌کنیم.
  • در برابر هر نظر و پیشنهادی با آرامش برخورد کنیم.
  • اگر حرف یا پرسشی باعث رنجش‌مان شد، آن را بیان کنیم.
  • نظرات را به دور از بدبینی بشنویم و اگر دوستی پیشنهاد می‌دهد زمان بیشتری برای خودمان بگذاریم از او درخواست کنیم تا از سالمند‌مان برای ساعاتی مراقبت کند تا بتوانیم به سایر برنامه‌ها‌یمان برسیم.

سخن پایانی

مراقبت از فرد سالمند و بیمار نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی بوده و در عین حال همراه با فشار روانی زیاد و استرس مداوم است. این عوامل در کنار هم منجر به افزایش حساسیت و آسیب‌پذیری فرد مراقب می‌گردد. به همین دلیل با انتخاب کلمات درست و راهکار مناسب برای پیشنهاد کمک به مراقب، می‌توانیم تا حد زیادی استرس او را کاهش داده و در انجام بهینه مسئولیت مراقبت مثمرثمر باشیم. فرسودگی شغلی مراقبان یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به زودرنجی فرد مراقب شود و کیفیت مراقبت او را کاهش دهد. برای آگاهی بیشتر مقاله فرسودگی شغلی مراقبین سالمند در وب‌سایت ایزی لایف را مطالعه کنیم.
نظرات کاربران
شادی
پاسخ

سلام، به نظرتون اشکالی داره به یکی از دوستام که از مادرش نگهداری می‌کنه پیشنهاد بدم از پرستار کمک بگیره؟


    ایزی لایف
    پاسخ

    شادی عزیز
    بدون شک مسیر مراقبت هر فرد متفاوت از دیگری است، ممکنه این پیشنهاد برای او دردناک باشه و احساس کنه به اندازه کافی مراقب خوبی نبوده. اغلب ابرقهرمان‌ها با چالش‌هایی از قبیل کمک گرفتن از دیگران دست و پنجه نرم می‌کنن. می‌توانیم در کنار او باشیم و در صورتیکه ظرفیت شنیدن این پیشنهاد رو داشت خیلی دوستانه موضوع رو با او مطرح کنیم و تصمیم‌گیری رو به عهده خودش بگذاریم.


ثبت نظر

نام*

ایمیل*