بی‌اختیاری ادرار و کمر درد

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

بی‌اختیاری ادرار و کمر درد چه ارتباطی باهم دارند؟

گاهی پیام‌های عصبی که از انتهای ستون فقرات یا کمر نشات می‌گیرند و کنترل‌کننده عملکرد ادرار هستند، کارایی کمتری پیدا کرده و ارتباط‌شان با اندام‌های لگنی (واژن، دهانه رحم، مثانه و مجاری ادراری) دچار اختلال شده یا به طور کلی قطع می‌شود. در نتیجه زمانی‌که مثانه، پیام‌های مربوط به نگهداری و آزاد کردن ادرار را دریافت نمی‌کند، بی‌اختیاری ادرار اتفاق می‌افتد.امروزه از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر مبتلا به کمردرد است که این عارضه با افزایش سن، شایع‌تر می‌شود. متخصصان بر این باورند که فعال شدن عضلات شکم ممکن است باعث بروز کمر درد و فشار ناشی از آن منجر به بی‌اختیاری ادرار شود. مطالعات نشان داده‌ است که خانم‌های مبتلا به بی‌اختیاری ادرار، ۲ برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کمردرد قرار دارند.بروز کمر درد و بی‌اختیاری ادرار به طور همزمان معمولا نشانه عارضه‌ا‌ی جدی است که باید سریعاً توسط پزشک متخصص معاینه و بررسی شود. در ادامه به برخی از شرایط و وضعیت‌هایی که منجر به بروز این دو عارضه می‌شود اشاره خواهیم کرد:

سندرم دم اسبی ( Cauda Equina)

ریشه‌های عصبی انتهای نخاع که به دم اسب شباهت دارند، عملکرد حرکتی پاها و مثانه را فراهم می‌کنند. سندرم دم اسبی (Cauda equina) هنگامی اتفاق می‌افتد که چیزی روی ریشه عصب نخاعی فشرده شود. این بیماری می‌تواند عملکرد حسی-حرکتی اندام تحتانی و مثانه را مختل کند.علائم رایج سندرم دم اسبی (Cauda Equina) عبارتند از:
  • اختلال عملکرد ادرار
  • کمر درد شدید
  • ضعف یا بی حسی در یک یا هر دو پا

سندروم مثانه دردناک (Interstitial Cystitis)

این سندروم یک عارضه مزمن در مورد مثانه است، که باعث احساس درد و فشار در این ناحیه می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری علائم زیر را تجربه می‌کنند:
  • درد کمر
  • درد مجرای واژن برای زنان
  • درد کیسه بیضه در مردان

سنگ کلیه

سنگ کلیه، باعث انسداد لوله‌های منتهی به مثانه می‌شود. معمولا این عارضه با علائم زیر بروز پیدا می‌کند:
  • درد مداوم در ناحیه کمر یا کشاله ران
  • احساس ناراحتی یا بی‌قراری
  • تکرر ادرار
  • بی‌اختیاری ادرار
  • حالت تهوع
  • احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • تومور نخاعی

    تومور نخاعی در اثر رشد بیش از حد سلول‌ها در ستون فقرات یا اطراف آن ایجاد می‌شود. این بیماری با افزایش فشار بر اعصاب نخاعی، بر سیستم عصبی مرکزی نیز تأثیر می‌گذارد. ایجاد تومور‌ها در قسمت انتهایی ستون فقرات، منجر به اختلال در عملکرد مثانه و از بین رفتن کنترل روده‌ها می‌شود.

    آبسه نخاعی

    آبسه نخاعی یک بیماری نادر است که می‌تواند منجر به ایجاد توده‌های چرکی در فضای اطراف نخاع شود. احساس تب، شروع ناگهانی درد و بی‌حسی در زیر ناحیه آبسه از جمله نشانه‌های این عارضه است که بی‌حسی در زیر ناحیه آبسه منجر به عدم کنترل مثانه و روده می‌شود.

    پوشینه شورتی ایزی لایف، راهکاری برای افراد مبتلا به کمر درد و بی‌اختیاری ادرار

    همراه شدن کمر درد با چالش‌های بی‌اختیاری ادرار می‌تواند برای ما یا عزیزانمان مشکل ساز باشد. پوشینه شورتی ایزی لایف راهکار مناسبی است که به کنترل بی‌اختیاری ادرار در افراد مبتلا به دردِ کمر کمک کند. پوشیدن راحت پوشینه شورتی ایزی لایف (مانند لباس زیر) و تعویض آسان با پاره کردن دوخت‌های کناری ویژگی‌های مهمی در ایزی لایف شورتی است که به یاری ما می‌آید. همچنین کش ۳۶۰ درجه نرم و منعطف در محصول شورتی منجر به تحرک راحت در فرد شده و مانع از تشدید محدودیت‌های حرکتی ناشی از کمر درد می‌شود.به خاطر داشته باشیم که استفاده از محصولات بی‌اختیاری ادرار، تنها اقدام موجود برای مدیریت بی‌اختیاری ادرار نیست و همچنان روش‌هایی وجود دارند که استفاده از آن‌ها به بهبود شرایط کمک خواهد کرد. در خصوص افراد مبتلا به کمر درد و بی‌اختیاری ادرار، انجام تمرینات کگل و حفظ یک رژیم غذایی متعادل برای رسیدن به وزنی سالم، از جمله این روش‌ها است.

    سخن پایانی

    گاهی اوقات ممکن است کمر درد و بی اختیاری ادرار را به طور هم‌زمان به عنوان نشانه‌های یک بیماری خاص تجربه کنیم. در صورت چنین پیشامدی نیاز است که فوراً به پزشک متخصص مراجعه کرده تا با تشخیص علت بیماری، تحت درمان قرار بگیریم. در این بین استفاده از محصولات مناسب بی‌اختیاری ادرار مانند پوشینه شورتی به حفظ ریتم عادی زندگی کمک کرده و از بروز اختلال در زندگی‌مان جلوگیری می‌کند. برای آشنایی بیشتر با محصول شورتی می‌توانیم به مقاله ویژگی‌های محصول شورتی مراجعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*