ابتلا به سرطان سینه در دوران سالمندی

دلایل ابتلا به سرطان پستان (سرطان سینه) چیست؟

سرطان سینه، اشتباهی رایج و مصطلح در میان عموم است که به جای سرطان پستان استفاده می‌شود. از نظر علمی عبارت صحیح، سرطان پستان است.

سرطان پستان (سرطان سینه) شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان است. امکان ابتلای هر زن در طول عمرش به این نوع سرطان ۱ به ۶ بوده و با افزایش سن این احتمال قوی‌تر می‌شود. میزان این نوع سرطان در زنان کمتر از ۳۵ سال کمتر بوده و بیشترین آمار ابتلا مربوط به زنان ۶۰ تا ۷۰ سال است.
برخی از عوامل زمینه‌ساز این بیماری غیرقابل اجتناب‌اند که عبارتند از ژنتیک، وراثت و سن.
با این حال، انجام آزمایشات منظم مربوط به پستان، رعایت رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، از قهرمان زندگی ما در برابر این بیماری محافظت کرده و ریسک ابتلای او را به حداقل می‌رساند.

انواع سرطان پستان (سرطان سینه)

سرطان پستان (سرطان سینه) ناشی از رشد غیر طبیعی خارج از قاعده سلول‌ها در پستان است. این سلول‌ها سریع‌تر از سلول‌های سالم تقسیم شده، تجمع یافته و تشکیل توده می‌دهند. سرطان پستان (سرطان سینه) انواع مختلفی دارد که ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند با این تفاوت که روند ازدیاد سلول‌ها در تومورهای خوش‌خیم در مرحله‌ی مشخصی متوقف شده و با یک عمل ساده قابل درمان است، اما در تومورهای بدخیم این رشد به صورت غیرقابل مهار ادامه می‌یابد تا حدی که در صورت عدم تشخیص و درمان به‌موقع ممکن است تمامی ارگان‌های بدن را درگیر کند. از دیگر انواع سرطان پستان (سرطان سینه) می‌توان به سرطان پستان (سرطان سینه) تهاجمی که کل بافت سالم پستان را مورد هدف قرار داده و در حال گسترش است و سرطان پستان (سرطان سینه) غیر تهاجمی که دیواره‌های مجاری شیر و سلول‌های پستان را مورد هدف قرار داده و محدود به همان بافت است اشاره کرد.

عوامل زمینه‌ساز سرطان پستان (سرطان سینه)

جنسیت

سرطان پستان (سرطان سینه) هم در مردان و هم در زنان قابل مشاهده است، اما احتمال ابتلا زنان نسبت به مردان بیشتر و شایع‌تر است.

سن

با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان پستان (سرطان سینه) هم افزایش می‌یابد، هرچند در زنان بالای ۷۵ سال امکان ابتلا کاهش می‌یابد.

ژنتیک و سابقه‌ی خانوادگی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ۵ تا ۱۰ درصد ابتلا به سرطان پستان (سرطان سینه) موروثی است. طبق آزمایشات انجام شده اگر قهرمان زندگی ما دارای ژن‌های BRCA1 و BRCA2 باشد و یا سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده‌ی او وجود داشته باشد، ریسک ابتلا نیز افزایش می‌یابد.

سابقه‌ی سرطان پستان (سرطان سینه)

اگر پیش‌تر قهرمان زندگی ما به سرطان پستان (سرطان سینه) مبتلا شده و درمان یافته است، امکان بازگشت و عود بیماری وجود دارد.

قاعدگی زودهنگام و یائسگی دیرهنگام

اگر قهرمان زندگی ما پیش از ۱۲ سالگی پریود و پس از ۵۵ سالگی یائسه شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان (سرطان سینه) در او افزایش می‌یابد. همچنین زنانی که هیچ‌وقت باردار نشده‌اند بیش از زنان دیگر در معرض ابتلا هستند.

نشانه‌های سرطان پستان (سرطان سینه)

بهترین روش پیشگیری و درمان سرطان پستان (سرطان سینه)، تشخیص زود هنگام آن است؛ نسبت به نشانه‌ها، علائم و تغییرات پستان حساس باشیم.

ظهور توده و برآمدگی غیرمعمول در سینه

از شایع‌ترین علائم سرطان پستان (سرطان سینه) پدیدار شدن توده‌ و برآمدگی‌های غیرمعمول در سینه است. هرچند اغلب توده‌ها غیرسرطانی هستند، اما با توجه به سن قهرمان زندگی خود، در صورت مشاهده توده حتما به پزشک مراجعه کنیم.

ترشحات نوک سینه

ترشح هر نوع مایعی اعم از رقیق یا غلیظ، کدر یا شفاف از نوک سینه می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به سرطان پستان (سرطان سینه) باشد. هرچند ممکن است از عوارض شیردهی یا مصرف برخی داروهای خاص باشد، اما با در نظر گرفتن مجموع شرایط قهرمان زندگی‌مان، در صورت مشاهده‌ی این علامت حتما با پزشک معتمد مشورت کنیم.

تورم و درد

تورم و تغییر شکل همراه با درد پستان می‌تواند از علائم ابتلای به سرطان پستان (سرطان سینه) باشد. این تورم همراه با درد می‌تواند همه یا تنها بخشی از پستان را درگیر کند.

تغییر اندازه‌ی سینه

ممکن است وجود تومور یا التهاب موجب تغییر سایز یکی از پستان¬ها نسبت به دیگری شود. هرچند این عدم تقارن می‌تواند ناشی از شیردهی در زنان شیرده و یا حتی وجود کیست باشد، اما بهتر است در صورت مشاهده، برای تشخیص دلیل تغییر اندازه و شکل آن، به پزشک مراجعه کنیم.

تغییر شکل نوک پستان

نوک پستان ممکن است به دلیل وجود سلول‌های سرطانی تغییر شکل یافته و به‌صورت فرورفتگی و یا کشیدگی پوست نمایان شود.
از دیگر علائم سرطان پستان (سرطان سینه) می‌توان به وجود غدد لنفاوی در زیر بغل، التهاب، پوسته پوسته شدن و تغییر رنگ پوست پستان اشاره کرد. هرچند هیچ‌کدام از این علائم دلیل قطعی ابتلا به سرطان پستان (سرطان سینه) محسوب نمی‌شوند اما بهتر است اگر قهرمان زندگی‌مان یکی از این علائم را مشاهده کرد به پزشک مراجعه کند.

سخن پایانی

سرطان بیماری سخت و دردناکی است که علاوه بر خود فرد مبتلا، زندگی سایر افراد خانواده را درگیر می‌کند. اما امروزه با پیشرفت علم راه‌های پیشگیری و تشخیص آن آسان‌تر شده و به راحتی قابل درمان است؛ به شرطی که در صورت مشاهده‌ی هر یک از عوامل گفته شده در قهرمان زندگی‌مان به پزشک مراجعه کنیم.
فشارهای جسمی و روانی که در اثر مراقبت از قهرمان زندگی پیش می‌آید، می‌تواند رفته‌رفته باعث تنش و استرس در ابرقهرمان یا فرد مراقب شود.
برای آگاهی در مورد روش‌هایی برای کاهش استرس‌های مراقبتی، مقاله آن را در وب‌سایت ایزی لایف
مطالعه کنیم.

یکی از راه‌های تشخیص زودرس سرطان پستان (سرطان سینه) خودآزمایی پستان و یا معاینه آن توسط خود فرد است. برای آگاهی بیشتر خودآزمایی پستان اینجا کلیک کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*