دلایل و علائم سنگینی گوش در سالمندان چیست؟

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

دلایل و علائم سنگینی گوش در سالمندان چیست؟

سنگینی گوش یکی از مشکلات شایعی است که به دلایل مختلفی همچون سروصدا، افزایش سن، بیماری و وراثت ایجاد می‌شود. اگر قهرمان زندگی ما مبتلا به سنگینی گوش باشد ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران، درک توصیه‌های پزشک و همچنین واکنش نشان دادن به هرگونه آلارم مرتبط با صدا مثل زنگ در، دچار مشکل شود. به طور تقریبی از هر سه نفر در بازه سنی ۶۵ تا ۷۴ سال یک نفر به سنگینی گوش مبتلا است و تقریبا نیمی از افراد بالای ۷۵ سال دیگر به خوبی نمی‌شنوند، اما ممکن است از پذیرش آن امتناع کنند. افراد سالمندی که مبتلا به ضعف شنوایی هستند، ممکن است به دلیل اضطراب ناشی از درست نشنیدن حرف‌های دیگران، از قرار گرفتن در جمع خودداری کنند که این موضوع می‌تواند منجر به افسردگی در آن‌ها شود.

علائم ابتلا به سنگینی گوش

نشانه‌های سنگینی گوش شامل:

  • اختلال شنوایی در مکالمات تلفنی
  • مشکل مشارکت در بحث‌های دو یا چند نفره
  • درخواست از افراد برای تکرار مجدد حرف‌شان
  • نیاز به زیاد کردن بیش از حد صدای تلویزیون یا رادیو
  • اختلال در شنیدن به دلیل صداهای پس‌زمینه در گوش
  • شنیدن صدای دیگران به صورت زمزمه
  • عدم درک درست مطلب گفته شده هنگام صحبت با خانم‌ها و کودکان

انواع سنگینی گوش

سنگینی گوش انواع مختلفی دارد و بازه‌ی گسترده‌ای از کم شنوایی خفیف تا از دست دادن کامل شنوایی را شامل می‌شود. اما بطور کلی ما با دو نوع اختلال شنوایی مواجه هستیم:

  • کم شنوایی حسی:ناشی از اختلال عملکرد گوش داخلی یا صدمه به عصب شنوایی بوده و معمولا دائمی است.
  • کم شنوایی انتقالی:ناشی از اختلال در عملکرد گوش خارجی یا گوش میانی بوده و معمولا با دارو درمانی یا جراحی قابل درمان است.

دلایل سنگینی گوش چیست؟

افزایش سن

افزایش سن، یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به سنگینی گوش شود، که دلیل آن تغییرات به وجود آمده در گوش داخلی و عصب‌های شنوایی است. سنگینی گوش به دلیل پیری، معمولا در هر دو گوش اتفاق میافتد و به یک نسبت روی هر دو گوش تاثیر می‌گذارد.

صدا‌های بلند

یکی از رایج‌ترین دلایل ابتلا به سنگینی گوش، قرار گرفتن در معرض صدای بلند است. صدای بلند ممکن است به گوش داخلی آسیب زده و منجر به اختلال شنوایی موقت و یا حتی وز وز گوش شود. ما می‌توانیم با کم کردن صدای بلند تلویزیون، استفاده از هدفون و دوری کردن از هرگونه صدای بلند از سلامت شنوایی قهرمان زندگی‌مان محافظت کنیم.

جرم گوش

جرم گوش یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند موجب مسدود شدن مجرای شنوایی و سنگینی گوش شود.

آسیب به پرده گوش

همچنین پارگی پرده گوش نیز می‌تواند موجب اختلال و ضعف شنوایی شود. عواملی مثل عفونت، وارد کردن یا فشار شی خارجی مانند گوش پاک‌کن می‌تواند به پرده گوش آسیب بزند. در این مواقع اگر متوجه درد یا خروج مایع از گوش شدیم، حتما به پزشک مراجعه کنیم.

بیماری‌های مرتبط با پیری

بیماری‌های مرتبط با پیری مانند دیابت و فشار خون بالا نیز می‌توانند عامل ابتلا به سنگینی گوش شوند. همچنین ویروس‌ها، باکتری، سکته قلبی، جراحی مغز و تومور نیز می‌توانند شنوایی را تحت تاثیر قرار دهند. سنگینی گوش ممکن است ناشی از مصرف برخی داروهای خاص باشد. مسمومیت دارویی می‌تواند به صورت موقت به گوش داخلی آسیب بزند. برخی مسمومیت‌های دارویی ناشی از داروهایی هستند که برای درمان عفونت‌های حاد، سرطان و مشکلات قلبی استفاده می‌شوند. اگر قهرمان زندگی ما حین مصرف دارو دچار سنگینی گوش شد حتما با پزشک مطرح کنیم.

وراثت

وراثت نیز از دیگر عوامل ابتلا به سنگینی گوش است، اما با این تفاوت که ممکن است در بدو تولد قابل تشخیص نبوده و در طول سالیان بروز پیدا کند.

نحوه‌ی صحیح مواجهه با سنگینی گوش

رعایت برخی نکات می‌تواند به فردی که مبتلا به سنگینی گوش است کمک کند تا راحت‌تر با این موضوع کنار بیاید، این نکات عبارتند از:

  • مطلع کردن دیگران از احساس ضعف شنوایی
  • درخواست از دیگران برای شمرده و آرام صحبت کردن (بدون فریاد کشیدن)
  • توجه به حالات چهره و حرکات کسی که صحبت می‌کند
  • درخواست از دیگران برای تکرار مجدد حرف‌های گفته شده
  • انتخاب مکان مناسب و خلوت برای گفتگو

سخن پایانی

سنگینی گوش عارضه‌ای است که به تدریج اتفاق میافتد و ممکن است قهرمان زندگی ما از آن آگاه نباشند. اگر متوجه نشانه‌های آن در عزیزانمان شدیم با متخصص شنوایی سنجی مشورت کنیم .قهرمان‌های ما تمام طول عمرشان گوش شنوا و سنگ صبور ما بودند؛ حالا نوبت ماست!برای آنکه زمان با کیفیت‌تری را در کنار قهرمان زندگیتان سپری کنید می‌توانید فعالیت‌های مشترک با آن‌ها را تجربه کنید. همچنین لازم به ذکر است با بالاتر رفتن سن، بی‌اختیار ادرار نیز یکی دیگر از دغدغه‌های سالمند عزیز مبتلا به آلزایمر می‌باشد که در این رابطه می‌توانید بیشتر در وب‌سایت ایزی لایف بخوانید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*