بی‌اختیاری ادرار در بزرگسالان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

رویارویی با چالش‌­های بی‌اختیاری ادرار در بزرگسالان

بی‌اختیاری ادرار به معنی ناتوانی در کنترل مثانه و در نتیجه دفع ناخواسته و غیرارادی ادرار بوده و یکی از بیماری­‌های است که ممکن است در هر سنی بروز پیدا کند، اما بروز آن در سالمندان شایع‌­تر است. فرد سالمند یا بزرگسال مبتلا به بی‌اختیاری ادرار ممکن است به دلیل نگرانی از بروز اتفاق پیش‌بینی نشده، شرم و اضطراب، تمایلی به فعالیت­‌های بیرون از خانه نداشته باشد و دچار انزوا و گوشه­‌گیری شود. راهکار‌های درمانی و پیشگیرانه‌‌ای وجود دارد که به قهرمان زندگی ما کمک می‌کند تا با استفاده از آن‌ها، بدون هیچ­ نگرانی در فعالیت‌های دسته‌جمعی و بیرون از خانه مشارکت کند. در ادامه به برخی از این راهکارها خواهیم پرداخت.

راهکارهای مراقبت از بزرگسالان مبتلا به بی‌­اختیاری ادرار

شب ادراری در بزرگسالان و سالمندان

شب ادراری یکی از شایع­‌ترین مشکلات افراد مبتلا به بی‌­اختیاری ادرار است؛ از اصلی‌­ترین چالش­‌های شب ادراری می‌توان به مختل شدن کیفیت خواب، دشوار بودن حفظ سلامت و پاکیزگی پوست و تمیز نگه­ داشتن لباس و تشک اشاره کرد. برای حل این مشکل می‌­توانیم از تشک‌­های ضدآب با کیفیت و پوشینه بزرگسال با قدرت جذب بالا استفاده کنیم. پوشینه­‌ها انواع مختلفی دارند که می‌­توانیم آن‌ها را با توجه به میزان سازگاری با پوست قهرمان زندگی­‌مان و همچنین کیفیت و قدرت جذب­‌شان انتخاب کنیم. یکی دیگر از راهکارها، قرار دادن پدهای جذب‌ کننده‌ی ادرار یکبار مصرف یا قابل شستشو بر روی تشک است که مانع از نشت ادرار یا سرریز شدن آن بر روی تخت می­‌شود. همچنین با در دسترس داشتن ملحفه­، پد و پوشنیه­‌های تمیز اضافی می‌­توانیم برای هر نوع پیشامد غیرقابل پیش‌بینی آمادگی داشته باشیم­.

کمک در تعویض پوشینه فرد بزرگسال

بی­‌اختیاری ادرار تا حد زیادی موجب شرم­زدگی فرد سالمند می‌­شود و تعویض پوشک یا کمک به انجام آن ممکن است این حس را دوچندان کند. برای انجام این کار باید نهایت احترام را حفظ کنیم و از نشان دادن عکس‌­العمل­‌های منفی مانند گرفتن بینی یا تغییر حالت چهره در حین تعویض پوشینه خودداری کنیم. انجام تعویض همراه با درایت و هوشمندی به حفظ عزت نفس قهرمان زندگی‌­مان کمک کرده و مانع از ایجاد حس ناخوشایند یا معذب بودن در او می­‌شود.

همان­‌طور که بی‌اختیاری ادرار مشکلی غیر ارادی و غیر قابل کنترل است، ممکن است واکنش ما نیز در هنگام تعویض پوشینه، به ادرار یا مدفوع و بوی آن‌ها کاملا غیر ارادی باشد. واکنش‌­های ما نه تنها می‌تواند قهرمان زندگی‌مان را خجالت‌­زده کند بلکه می‌تواند منجر به عذاب وجدان ما شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکلات از دیگر اعضای خانواده یا پرستار حرفه‌ای قهرمان‌مان کمک بگیریم تا عمل تعویض پوشینه به بهترین شکل و همراه با حفظ عزت نفس قهرمان زندگی­‌مان انجام شود. استفاده از عود، اسپند و در صورت امکان باز گذاشتن پنجره به کاهش بوی ناخوشایند ناشی از تعویض کمک کرده و حس ناخوشایند خجالت‌­زدگی قهرمان زندگی را به حداقل می­‌رساند. همچنین داشتن گنجه یا طبقه­‌ای برای وسایل مورد نیاز و سطل زباله‌ای برای دور انداختن پوشینه‌­ی مصرف شده و تخلیه­‌ی آن بعد از تعویض تا حد زیادی کار را برای ما ابرقهرمان‌­ها و قهرمان زندگی راحت­‌تر می­‌کند.

نشت ادرار در اماکن عمومی

بی‌توجهی نسبت به علائم جدید بی­‌اختیاری ادرار، شدت نشتی و میزان آن می‌تواند باعث بروز اتفاقات ناخوشایندی شود. بنابراین بهتر است با مشاهده­‌ی هرگونه علائم جدید به پزشک متخصص مراجعه کنیم. هرچند ممکن است علی‌­رغم استفاده از پوشینه و به‌ کارگیری تمام روش­‌ها برای جلوگیری از نشتی، لباس قهرمان زندگی­‌مان کثیف شود. به عنوان مثال در اماکن یا مجالس عمومی ممکن است ما یا قهرمان زندگی‌­مان متوجه نشتی نشویم و اشاره به آن از جانب فرد دیگر برایمان آزاردهنده و ناخوشایند باشد، در صورت بروز چنین حادثه­‌ای مجهز بودن ما به وسایل تعویض سبب خواهد شد تا قهرمان زندگی­‌مان کمترین میزان شرم و سرخوردگی را داشته و احترام او حفظ شود؛ بنابراین برای آمادگی مواجه با اتفاقات پیش­‌بینی نشده به‌­ویژه در خارج از خانه، بهتر است یک کیف حاوی لباس تمیز، پوشینه، دستمال مرطوب و کیسه‌­هایی برای دور انداختن پوشینه‌­ی کثیف همراه خود داشته باشیم.

تعویض پوشینه در سرویس­ بهدشتی­‌های عمومی

اگر همراه با فرد سالمند مبتلا به بی‌­اختیاری ادرار راهی سفر شویم، ممکن است لازم باشد برای تعویض پوشک از سرویس‌های بهداشتی عمومی بین­ راهی استفاده کنیم. برای این کار بهتر است صبر کنیم تا فضای سرویس بهداشتی خلوت شود تا با کمترین میزان شرم از دیگران، این کار را برای قهرمان زندگی­‌مان انجام دهیم. برای راحتی کار بهتر است از لباس‌های راحتی و پوشنیه‌های چسبی بدون نیاز به درآوردن کامل لباس یا کفش استفاده کنیم. به همراه داشتن دستمال مرطوب برای تمیز کردن و پودر بچه برای جلوگیری از عرق­‌سوز شدن و کیسه­‌های اضافی برای گذاشتن پوشینه­‌های کثیف حین سفر نیز می­‌تواند عمل تعویض را برای ما و قهرمان زندگی­‌مان ساده­‌تر سازد.

سخن پایانی

بی‌­اختیاری ادرار ممکن است باعث شرم شده و انجام فعالیت‌­های روزمره را مختل سازد و بر کیفیت زندگی فرد اثرات مخربی داشته باشد. در حالی‌که با آگاهی از بیماری، تبعات آن و راهکارهای موجود می­‌توانیم آن را درمان کرده و تا حد زیادی روند پیشروی آن را کند کنیم. استفاده از پوشینه، خاطری آسوده برای قهرمان زندگی­‌مان فراهم کرده و او را به مشارکت در فعالیت­‌های اجتماعی ترغیب می‌کند. همچنین یکی دیگر از چالش‌های ما مراقبین در هنگام نگهداری از سالمند مبتلا به بی‌اختیاری ادرار استحمام است که می‌توانیم شیوه‌ی صحیح رویارویی با آن را در ویدئو استحمام قهرمان زندگی مشاهده کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*