بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی سرطان پروستات و پرتو درمانی ن

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی سرطان پروستات و پرتو درمانی

پروستات غده‌ای در بدن مردان است که مایع منی را تولید کرده و باعث تغذیه و انتقال اسپرم‌ها می‌شود. سرطان پروستات زمانی شروع می‌شود که سلول‌های غده پروستات به صورت بی‌رویه، شروع به رشد می‌کنند. جراحی سرطان پروستات و پرتودرمانی یکی از روش‌های درمان این بیماری است. جراحی‌هایی که به منظور رفع مشکلات پروستات انجام می‌شوند، می‌توانند منجر به آسیب رسیدن به عضلات و اعصاب مجرای ادرار و بروز نشتی یا بی‌اختیاری ادرار شوند. به همین دلیل است که افراد پس از جراحی سرطان پروستات و پرتودرمانی، بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند. اما با وجود درمان‌های پیشرفته و امکانات موجود می‌توانیم دوران نقاحت این بیماری را با سرزندگی پشت سر بگذاریم.

جراحی باز پروستات و بروز بی‌اختیاری ادرار

جراحی باز رادیکال پروستاتکتومی، روشی است که در آن کل پروستات برداشته می‌شود و فقط به بیمارانی توصیه می‌شود که سرطان پروستات در آن‌ها، محدود به بافت پروستات بوده و به اندام‌های دیگر منتشر نشده باشد.در شرایط طبیعی، دو اسفنکتر داخلی و خارجی مسئول نگه‌داشتن ادرار در بدن مردان هستند. در حین انجام رادیکال پروستاتکتومی، اسفنکتر داخلی که در انتهای مثانه قرار دارد برداشته می‌شود چراکه بدون برداشتن این اسفنکتر، پروستات قابل خارج شدن از بدن نخواهد بود.اسفنکتر خارجی در زیر پروستات قرار گرفته و تحت کنترل بوده و امکان قطع جریان ادرار با کمک این اسفنکتر میسر می‌شود. معمولا بعد از انجام رادیکال پروستاتکتومی، اسفنکتر خارجی آسیب دیده یا دچار اختلال در عملکرد می‌شود و در نتیجه منجر به بروز بی‌اختیاری ادرار در فرد مبتلا می‌شود.

انواع بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی سرطان پروستات

معمولا آقایان پس از جراحی سرطان پروستات با دو نوع بی‌اختیاری ادرار موجه می‌شوند:

بی‌اختیاری ادرار فوریتی:

نوعی از بی‌اختیاری ادرار است که در زمان نیاز به دفع ادرار، نمی‌توانیم به موقع خود را به سرویس بهداشتی برسانیم. بی‌اختیاری ادرار فوریتی به دلیل اسپاسم مثانه و تغییرات پس از جراحی اتفاق می‌افتد که می‌توانیم برای بهبود آن به پزشک متخصص مراجعه کرده و از روش‌های درمانی کمک بگیریم.

بی اختیاری ادرار استرسی:

نوعی از بی‌اختیاری ادرار است که در زمان سرفه، عطسه، بلند کردن اجسام سنگین و ورزش به صورت نشتی ادرار بروز پیدا می‌کند. این نوع بی‌اختیاری ادرار ممکن است در اثر آسیب به اسفنکتر به وجود آید. برخی عوامل می‌توانند منجر به تشدید بی‌‌اختیاری ادرار پس از جراحی شوند که عبارتند از:
  • سن بالای بیمار در زمان جراحی
  • بزرگی پروستات قبل از عمل جراحی
  • ابتلا به دیابت یا بیماری‌های عصبی
  • خون‌ریزی بیش از حد در حین جراحی
  • بریده شدن اعصاب در حین جراحی
  • اندازه یا میزان پیشرفت تومور پروستات

پرتو درمانی پس از جراحی پروستاتکتومی

برخی از بیماران، پس از انجام جراحی و برداشتن پروستات، برای تکمیل فرآیند درمان‌شان، به رادیوتراپی نیاز پیدا می‌کنند. در این زمان با آنکه متخصصین تلاش می‌کنند تا میزان اشعه دریافتی توسط بافت‌های سالم به حداقل برسد، برخی از بافت‌های سالم در اطراف محل جراحی شده، دوز‌هایی از پرتو را دریافت می‌کنند که اسفنکتر خارجی یکی از همین بافت‌هاست. دریافت اشعه توسط اسفنکتر خارجی، مجرای ادرار و مثانه، منجر به تشدید بی‌اختیاری ادرار می‌شود که ممکن است تا ماه‌ها ادامه پیدا کند.

راهکار‌های مدیریت بی‌اختیاری ادرار پس از پرتو درمانی

تمرینات کگل:

پس از پرتودرمانی، انجام تمرینات گکل برای تقویت عضلات کف لگن توصیه می‌شود. این تمرینات به بازیابی توانایی مثانه در کنترل ادرار کمک خواهند کرد. برای آگاهی از انجام تمرینات کگل در مردان می‌توانید ویديو آن را مشاهده کنید.

نوشیدن آب کافی:

آبرسانی یکی از فاکتورهای مهم رژیم غذایی سالم در طول پرتو درمانی است. بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که نوشیدن آب کمتر، در کنترل بی‌اختیاری ادرار موثر است، این درحالیست که کمبود آب برای بدن خطرناک است به همین جهت توصیه می‌شود که افراد بعد از پرتودرمانی به میزان کافی آب بنوشند و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، کافئین‌دار و گاز دار که موجب تحریک مثانه می‌شود، پرهیز کنند.

پوشینه شورتی ایزی‌لایف :

پس از جراحی سرطان پروستات برای مدیریت بی‌اختیاری ادرار، استفاده از پوشینه شورتی ‌ایزی‌لایف پیشنهاد می‌شود. این پوشینه به وسیله طراحی خاص با کش ۳۶۰ درجه دور کمر تحرک آسان را برای فرد فراهم می‌کند. همچنین طراحی آناتومیک این پوشینه باعث تناسب کامل با بدن شده و در زمان استفاده از روی لباس مشخص نیست. از این رو می‌توان با انتخاب هوشمندانه این پوشینه، بعد از انجام جراحی پروستات، سرزندگی را به زندگی‌مان بازگردانیم.

سخن پایانی

سرطان پروستات یکی از رایج ترین انواع سرطان در بین مردان است که اغلب با علائمی مانند سوزش ادرار، احساس نیاز فوری به دفع ادرار و خون در ادرار و یا منی همراه است. اغلب بعد از مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص بیماری، جراحی سرطان پروستات و در ادامه، پرتو درمانی صورت می‌گیرد. یکی از عوارض جراحی و پرتو درمانی بروز عارضه بی‌اختیاری ادرار است که ممکن است مدتی به طول بیانجامد. برای گذر از چالش‌هایی که این عارضه برای ما ایجاد می‌کند استفاده از پوشینه شورتی ایزی‌لایف پیشنهاد می‌شود. این محصول با ویژگی تحرک آسان و جذب بالا مناسب برای افرادی است که با وجود این شرایط می‌خواهند زندگی با سرزندگی تجربه کنند. برای آگاهی از مشکلات رایج پروستات به مقاله آن در وب‌سایت ایزی لایف مراجعه کنید.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*