بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی تعویض مفصل لگن

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن (Hip Joint Replacement)، جراحی شناخته شده‌ای است که در آن مفصل لگن با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. کسانی که به دلیل مفصل ران ساییده شده یا آسیب دیده در ناحیه لگن خود درد دارند (به طوری که درد مانع از انجام کارهای روزانه و تحرک‌شان شود)، این جراحی را انجام می‌دهند. تعویض مفصل لگن تا مدت‌ها قبل، جراحی نادری محسوب می‌شد اما امروزه می‌توان آن را جراحی‌ متداولی دانست که کیفیت زندگی بیمار را به طور چشمگیری بهبود می‌یخشد. با توجه به احتمال بالای بروز بی‌اختیاری ادرار به عنوان یکی از عواض جانبی این جراحی، در این مطلب به موضوع بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی تعویض مفصل لگن و راهکار‌های مدیریت آن خواهیم پرداخت.

دلایل انجام جراحی تعویض مفصل لگن

انجام جراحی تعویض مفصل لگن می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. مهم‌ترین دلایل عبارتند از:

  • آرتروز
  • بیماری‌هایی که موجب مرگ بافت استخوان(استئونکروز) در مفاصل می‌شوند.
  • تومورهای استخوانی که باعث شکسته شدن مفصل ران می‌شوند.

دلایل بروز بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی تعویض مفصل لگن

عضلات درگیر در طول جراحی:

عضلات درگیر در جراحی تعویض مفصل لگن به عضلات اطراف لگن متصل هستند. بنابراین این جراحی می‌تواند سبب آسیب رسیدن به یکی از کلیدی‌ترین عضلات در ناحیه کف لگن بشود. آسیب به عضلات کف لگن نیز به نوبه خود منجر به عدم توانایی فرد در کنترل ادرار خواهد شد.

دارو:

برخی اوقات، مشکلات موقت مثانه و بی‌اختیاری ادرار در اثر مصرف داروهای تجویز شده پس از انجام جراحی تعویض مفصل لگن رخ می‌دهد.

ماندن در رخت‌خواب (بی‌اختیاری ادرار عملکردی):

دشواری در حرکت بدن و وابستگی به تخت پس از جراحی تعویض مفصل لگن می‌تواند منجر به بی‌اختیاری ادرار عملکردی شود. بی‌اختیاری ادرار عملکردی یکی از انواع بی‌اختیاری ادرار است که در آن اختلالات فیزیکی یا ذهنی مانع از رسیدن به موقع فرد به سرویس بهداشتی می‌شود.

مشکلات اعصاب:

ممکن است پس از جراحی، فرد به طور موقت دچار مشکلات عصبی شود. با اختلال در سیستم عصبی، فرد ممکن است متوجه احساس نیاز خود به دفع ادرار نشده و بی‌اختیاری ادرار را تجربه کند.

عوامل خطر ابتلا به بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی تعویض مفصل لگن

مطالعات نشان می‌دهد که سوء تغذیه و رژیم غذایی نامناسب، ریسک ابتلا به بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی را افزایش می‌دهند. افرادی که برای حرکت و جابه‌جایی به دیگران یا وسایلی همچون واکر و ویلچر نیاز دارند نیز بیشتر در معرض ابتلا به بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی تعویض مفصل لگن هستند. همچنین ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند دیابت و چاقی، از دیگر عوامل ریسک محسوب می‌شود.

بی‌اختیاری ادرار و جراحی تعویض مفصل لگن

ابتلا به بی‌اختیاری ادرار بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، یکی از عوارض رایج این جراحی است. به‌طوری که طی یک مطالعه، مشخص شد که ۲۱ درصد از زنان پس از انجام جراحی تعویض مفصل لگن در زمان بستری بودن در بیمارستان، دچار بی‌اختیاری شدند.

به خاطر داشته باشیم که زمان دقیقی برای بهبودی کامل پس از انجام جراحی وجود ندارد با این حال معمولا افراد ۴ تا ۸ روز پس از جراحی تعویض مفصل لگن می‌توانند بیمارستان را ترک کنند. همچنین بروز بی‌اختیاری ادرار پس از انجام این جراحی معمولاً موقتی است و در مدت کوتاهی برطرف می‌شود. با این حال اگر از قبل تجربه نشانه‌های بی‌اختیار ادرار را داشته‌ایم، جراحی تعویض مفصل لگن می‌تواند چالش بی‌اختیاری ادرار را تشدید کند یا مدت زمان آن را افزایش دهد. همچنین اگر بی‌اختیاری ادرارمان به همان سرعتی که انتظار می‌رود برطرف نشد، لازم است در این مورد با پزشک خود صحبت کنیم.

پوشینه شورتی ایزی‌لایف

در صورت تجربه بی‌اختیاری ادرار پس از جراحی تعویض مفصل لگن، باید محصولی متناسب با نیازهای خود برگزینیم. پوشینه‌های ایزی لایف در دو نوع شورتی و چسبی موجود هستند. پوشینه شورتی ایزی ‌لایف می‌تواند انتخابی مناسب و راهکاری موثر برای مدیریت بی‌اختیاری ادرار پس از جرای تعویض مفصل لگن باشد. این محصول با ناحیه مرکزی دولایه و جذب بالا و همچنین حداکثر محافظت در برابر نشتی ادرار با لایه‌های محافظ عمودی دور پا، پوشینه‌ای مناسب برای سطح بی‌اختیاری ادرار متوسط است.

سخن پایانی

جراحی تعویض مفصل لگن نوعی جراحی است که در آن مفصل آسیب دیده ران یا لگن با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود. بی‌اختیاری ادرار یکی از عوارض رایج پس از جراحی تعویض مفصل لگن است که معمولاً به طور موقتی رخ می‌دهد. استفاده از پوشینه بزرگسال مناسب، یکی از موثرترین راهکارها برای گذر از این دوران و بازیابی سلامتی است. برای آشنایی با نقش مثبت این محصول در گذراندن دوران نقاهت پس از جراحی تعویض مفصل لگن به بلاگ تاثیرات پوشینه شورتی بر کیفیت زندگی در وبسایت ایزی ‌لایف مراجعه کنید

.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*