بی‌اختیاری ادرار و سفر

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

دانستنی­‌هایی در مورد بی­‌اختیاری ادرار و سفر رفتن

همه‌ ما بعد از یک دوران طولانی کار و فعالیت نیازمند استراحت و تفریح توأم با آرامش و لذت در کنار عزیزان خود هستیم. یکی از این گزینه‌ها برای استراحت می‌تواند سفر رفتن با خانواده باشد. هرچند ممکن است وجود برخی موانع مانند نامساعد بودن آب و هوا، بسته بودن جاده‌ها و فراهم نبودن شرایط، برنامه‌ریزی ما را دچار اختلال کرده یا به تعویق بیاندازد.اگر فرد سالمند زندگی ما دچار بی‌اختیاری ادرار باشد، ممکن است به‌طور کلی از مسافرت رفتن به دلیل نیاز مداوم به استفاده از سرویس بهداشتی و احتمال دسترسی نداشتن به آن در هر لحظه، دلسرد شده و رغبتی نشان ندهد. افراد سالمند به دلیل بی‌اختیاری ادرار سفر رفتن را (با هر وسیله‌ای) کاری سخت و آزارنده می‌دانند و معمولا از آن اجتناب می‌کنند. در حالی که با آگاهی کامل از تمام جنبه‌های این مشکل، برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از پوشینه می‌توانیم از خجالت‌زدگی و احساس شرم عزیزان‌مان به دلیل ناتوانی در کنترل مثانه یا نیاز مبرم به استفاده از سرویس بهداشتی جلوگیری کرده و سفری توأم با آرامش برای او فراهم کنیم.راهکارهایی وجود دارد که استفاده از آن‌ها شرایط را برای فرد سالمند و مراقب آسان‌تر کرده و آن‌ها را برای مواجه شدن با شرایط غیرقابل پیش‌بینی در سفر آماده می‌کند. در ادامه به توضیح این راهکارها خواهیم پرداخت.

راهکارهای مواجهه با بی‌اختیاری ادرار در سفر

مشخص کردن مسیر سفر بر روی نقشه

اگر قصد سفر با اتومبیل را داریم می‌توانیم پیش از سفر، با استفاده از برخی اپلیکیشن‌های مسیریابی خروجی آزاد راه‌ها، اماکن استراحتی و فاصله آن‌ها از یکدیگر را مشخص کرده و برای توقف برای استفاده از سرویس بهداشتی برنامه‌ریزی کنیم؛ همچنین تمامی احتمالات سفر جاده‌ای را در نظر گرفته و زمان‌بندی دقیقی داشته باشیم، در این صورت به فرد سالمند و میانسال زندگی‌مان کمک خواهیم کرد تا بدون تنش و اضطراب از سفر خود لذت ببرد.اگر سفر ما با هواپیماست، فرد سالمند باید از امکان استفاده از سرویس بهداشتی هواپیما یا ترمینال فرودگاه قبل از پرواز و بعد از فرود هواپیما خاطر جمع باشد. به همین دلیل شناسایی مکان قرارگیری سرویس‌های بهداشتی ترمینال فرودگاه و اطلاع عزیزان‌مان از آن‌ها برای داشتن سفری آسوده خاطر بسیار مؤثر خواهد بود.

استفاده از لباس مناسب سفر

برای داشتن سفری بدون دغدغه برای فرد سالمند و میانسال زندگی‌مان می‌توانیم برای حل مشکل بی‌اختیاری ادرار در سفر از لباس‌های مناسب استفاده کنیم. به‌عنوان مثال با توجه به شرایط و شدت بی‌اختیاری فرد سالمند، می‌توانیم چند دست لباس نخی که به راحتی قابل تعویض باشد همراه داشته باشیم تا در صورت بروز مشکل فرد سالمند یا میانسال زندگی‌مان به راحتی آن را تعویض کند. علاوه بر آن برای سفرهای طولانی مدت می‌توانیم از پد یا پوشینه بزرگسال نیز برای عزیزمان استفاده کنیم. بهتر است از قبل تمام شرایط سفر را ارزیابی کرده و بهترین گزینه‌ها را برای آرامش داشتن سالمند عزیز زندگی‌مان انتخاب کنیم.

محدود کردن مصرف مایعات قبل و حین سفر هوایی

هنگام سفر هوایی، تغییر ارتفاع و در پی آن فشار هوا و کابین هواپیما فشار بیشتری به مثانه وارد می‌کند، به-خصوص اگر مثانه پر بوده و فرد سالمند مبتلا به بی‌اختیاری ادرار باشد. همچنین اندازه‌ سرویس‌های بهداشتی هواپیما کوچک هستند و ممکن است شرایط مطلوبی برای تخلیه مثانه‌ سالمند عزیز زندگی‌مان نداشته باشند. به همین دلیل بهتر است فرد سالمند قبل و حین سفر هوایی مصرف مایعات را به حداقل برساند؛ اگر سفر هوایی طولانی مدت باشد می‌توانیم از راه‌های جایگزین برای برطرف کردن تشنگی، خودداری از مصرف خوراکی و نوشیدنی‌های ادرار آور مانند قهوه و نوشابه و همچنین پوشینه برای آسودگی خاطر عزیزان زندگی‌مان استفاده کنیم. جهت آمادگی بیشتر برای مواجه با شرایط پیش‌بینی نشده بهتر است قبل از پرواز یکی از مهمانداران هواپیما را از مشکل فرد سالمند مطلع سازیم.

بستن چمدان با توجه به شرایط فرد سالمند

برای راحتی سالمند و میانسال عزیز زندگی‌مان می‌توانیم یک کیف جداگانه و دم‌دستی حاوی لباس‌های راحت و قابل تعویض، پوشینه‌های تمیز و کیسه‌های پلاستیکی برای گذاشتن لباس‌های کثیف (آلوده) و دور ریختن پوشینه‌ی استفاده شده همراه خود داشته باشیم. به‌خصوص اگر سفر ما هوایی باشد، این راهکار می‌تواند در صورت تأخیر تحویل چمدان یا گم شدن آن آسودگی خاطر عزیزان‌مان را فراهم کند. علاوه بر این بهتر است تعداد کافی از پوشینه‌های مناسب فرد سالمند، لباس اضافی، تشک‌های نازک یکبار مصرف جذب کننده‌ ادرار(در صورت نشتی) و لباس زیر یکبار مصرف را در چمدان اصلی داشته باشیم.

رزرو صندلی نزدیک به راهرو

رزرو صندلی نزدیک به راهرو در سفر هوایی برای فرد سالمند مبتلا به بی‌اختیاری ادرار بهترین گزینه برای جلوگیری از شرم و خجالت است، چرا که در این صورت دسترسی راحت به سرویس بهداشتی فراهم است. بنابراین اگر قصد سفر با هواپیما را داریم بهتر است از قبل صندلی کنار راهرو را برای استفاده‌ راحت‌تر از سرویس بهداشتی برای سالمند عزیز زندگی‌مان رزرو کنیم.

مشورت با پزشک متخصص در مورد داروهای مصرفی

ممکن است پزشک متخصص برخی داروها را برای کنترل بی‌اختیاری ادرار سالمند یا میانسال عزیز زندگی‌مان یا کاهش علائم آن تجویز کند. گاهی اثرگذاری این داروها و بهبودی روند درمان ممکن است مدت‌ها طول بکشد، بنابراین بهتر است قبل از سفر با پزشک در مورد مصرف داروها، شرایط سالمند مبتلا به بی‌اختیاری ادرار و سفر پیش‌رو مشورت کنیم.

استفاده از سوند

استفاده از سوند توسط سالمند مبتلا به بی‌اختیاری ادرار را می‌توان به‌عنوان راهکاری برای داشتن سفری بدون دغدغه همراه با آرامش خاطر در نظر گرفت. سوندها انواع مختلفی دارند، برخی از آن‌ها یکبار مصرف هستند و برخی دیگر قابل شستشو و استفاده‌ی مجدد. اگر این راهکار را برای بی‌اختیاری ادرار در سالمند عزیز زندگی‌مان انتخاب کنیم لازم است پیش از سفر استفاده از آن را به خوبی یاد بگیریم تا بتوانیم به بهترین نحو از آن استفاده کرده و مانع شرم‌زدگی عزیزان زندگی‌مان شویم.

یادگیری شیوه پرسیدن مکان سرویس بهداشتی به زبان کشور مقصد

اگر ما همراه با عزیز مبتلا به بی‌اختیاری ادرار به خارج از کشور سفر می‌کنیم بهتر است برخی جملات کلیدی در خصوص محل و امکان استفاده از سرویس بهداشتی را به زبان کشور مقصد یاد بگیریم تا در صورت نیاز سالمند و میانسال عزیز زندگی‌مان بدون نگرانی به آن دسترسی داشته باشد.

سخن پایانی

بی‌اختیاری ادرار مشکلی است که ممکن است سالمند و میانسال عزیز زندگی ما را در صورت ابتلا شرم‌زده کرده، مانع مشارکت در فعالیت‌های دسته جمعی شده و منجر به انزوای او شود. همین مساله می‌تواند باعث تشدید نگرانی او از مسافرت و اجتناب وی از همراهی کردن ما گردد. ما می‌توانیم با به کار بردن برخی راهکارها به‌ویژه استفاده از پوشینه آسودگی خاطر عزیزان‌مان را حین سفر فراهم کرده، اوقات خوشی را در کنار یکدیگر رقم زده و از سفر خود نهایت لذت را ببریم. برای آنکه بیشتر بدانیم مقاله رویارویی با چالش‌های بی‌اختیاری ادرار در بزرگسالان را مطالعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*