۱۰ نشانه‌ اولیه آلزایمر در سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

۱۰ نشانه‌ اولیه آلزایمر در سالمندان

ممکن است قهرمان زندگی ما با افزایش سن و به تدریج دچار آلزایمر گردد. بیماری آلزایمر یا دیگر بیماری‌­های مربوط به زوال عقلی، باعث کاهش تدریجی قدرت حافظه، استدلال و تفکر می­‌شوند. آلزایمر ۱۰ نشانه اولیه دارد که باید جدی گرفته شود و درصورت بروز هر یک از آن علائم در قهرمان زندگی­مان به پزشک مراجعه کنیم:

علائم اولیه‌­ی آلزایمر

اختلال در زندگی روزمره به دلیل ضعف حافظه

یکی از شایع‌­ترین نشانه‌­های آلزایمر در مراحل اولیه این بیماری فراموش کردن اطلاعاتی هست که تازه به خاطر سپرده شده‌اند مثل تاریخ‌­ها، وقایع مهم، فراموشی اسامی و قرارها. همچنین تکرار کردن چندباره یک سؤال ممکن است یکی از اتفاقاتی باشد که با بالا رفتن سن رخ می‌­دهد، اما در صورت تکرار مداوم آن در قهرمان زندگی­مان حتما باید به پزشک مراجعه کنیم.

مشکل در برنامه­‌ریزی یا حل مساله

بعضی از افرادی که به آلزایمر مبتلا می‌شوند، ممکن است در برنامه‌ریزی، پیگیری برنامه‌ها­ و کار کردن با اعداد دچار مشکل شوند. همچنین ممکن است قهرمان زندگی ما در اجرای یک دستورالعمل آشنا یا رسیدگی به قبوض ماهیانه با مشکل روبرو شود یا عدم تمرکز را تجربه کند و انجام کارها بیشتر از گذشته از او زمان بگیرد.

مشکل در تکمیل کارهای معمول

ممکن است قهرمان زندگی ما در اثر ابتلا به آلزایمر در انجام کارهای روزمره مانند رفتن به یک جای آشنا، تنظیم لیست خرید مواد غذایی مورد نیاز یا به یاد آوردن قوانین بازی یا ورزش مورد علاقه­‌اش دچار مشکل ­شود و برای انجام کار‌های ساده مثل تنظیم دمای ماکروویو یا پیدا کردن برنامه­‌ی تلویزیونی مورد علاقه­‌اش از ما کمک بخواهد.

سردرگمی درباره زمان و مکان

فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است تاریخ، فصل و برهه‌­ی زمان کنونی خود را فراموش یا گاهی اوقات فراموش کند که کجاست یا چطور به آنجا آمده است. برای پیشگیری از مشکل گم شدن در فرد مبتلا به آلزایمر، بهتر است روی یک تکه کاغذ آدرس و شماره تلفن­ خودمان را بنویسیم و در جیب تمام لباس­‌های او بگذاریم.

اختلال در درک تصاویر و فواصل مکانی اشیا

یکی از نشانه­‌های آلزایمر در برخی افراد مشکلات بینایی است که ممکن است به مشکل در حفظ تعادل یا دشوار شدن خواندن مطالب منجر شود. همچنین این مساله می­‌تواند باعث اختلال در تشخیص فواصل و رنگ­‌ها شده و حتی رانندگی را برای قهرمان زندگی­ ما دشوار کند.

مشکل پیدا کردن با کلمات حین صحبت کردن یا نوشتن

اگر قهرمان زندگی ما مبتلا به آلزایمر باشد ممکن است حین صحبت کردن با مشکلاتی از قبیل تکرار حرف‌­ها، عدم توانایی در ادامه مکالمه، فراموش کردن اسم اشیا یا به کار بردن اسامی غلط مواجه شود. مثلا ممکن است فرد مبتلا به آلزایمر به جای «پنجره» بگوید «در روی دیوار» یا به جای «ساعت دیواری» بگوید «ساعت مچی».

فراموشی جای اشیا و گم کردن آن­‌ها

آلزایمر می‌تواند قهرمان زندگی ما را در پیدا کردن اشیا و قرار دادن آن‌ها در جای مناسب خودشان دچار مشکل کند و باعث شود قهرمان‌مان دیگران را به دزدی متهم کند. این مساله در مراحل پیشرفته‌­تر بیماری ظهور بیشتری پیدا می­‌کند. در مواجهه با این مساله باید صبوری بیشتری به خرج بدهیم.

کناره­‌گیری از فعالیت‌­های کاری و اجتماعی

فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است در برقراری ارتباط و ادامه‌ مکالمه با دیگران دچار مشکل شود که این مساله باعث کناره­‌گیری و انزوای او از فعالیت­‌های اجتماعی و معاشرت با دیگران می‌شود.

تغییرات در خلق ­وخو و شخصیت

قهرمان زندگی ما ممکن است در اثر ابتلا به آلزایمر دچار حالت­‌هایی مثل گیج شدن، شکاکی، افسردگی ، احساس ترس و اضطراب یا زود رنجی شود و در ارتباط با دوستان و اعضای خانواده به راحتی ناراحت و آزرده خاطر شود.

عدم توانایی در تصمیم‌گیری

آلزایمر باعث می‌­شود قهرمان زندگی ما در قضاوت و تصمیم­‌گیری دچار مشکل شود. این تصمیم‌­گیری ممکن است در رابطه با مسائل مالی یا توجه به نظافت شخصی او باشد.

سخن پایانی:

آلزایمر می‌تواند بیماری آزاردهنده‌ای برای قهرمان زندگی ما و چالشی کلافه­‌کننده برای ما به­‌عنوان ابر قهرمان باشد. بیماری­‌های که تاکنون درمان قطعی برای آن پیدا نشده است اما می­‌توان سرعت پیشرفت آن را کاهش داد، به همین دلیل اگر هر کدام از علائم بالا را در  قهرمان زندگی خود مشاهده کردیم برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنیم. با تشخیص زودهنگام آلزایمر می‌توانیم علائم آن را کاهش داده و استقلال قهرمان زندگی‌مان را برای مدت طولانی‌­تری حفظ کنیم. یکی از مهم­‌ترین کار‌ها در مواجهه با این بیماری این است که صبور باشیم. برای آنکه با مشکلات رفتاری قهرمان زندگی ما آشنا شوید این مقاله را مطالعه کنید. و جهت اطلاع بیشتر از آلزایمر ویدئو آلزایمر را در وب‌سایت ایزی لایف مشاهده کنید یا اینجا کلیک کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*