تأثیر موسیقی بر کیفیت زندگی سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

تأثیر موسیقی بر کیفیت زندگی سالمندان

تأثیر مثبت موسیقی در بهبود کیفیت زندگی، بر کسی پوشیده نیست؛ هرکدام از ما چه در مقام مراقب چه به‌عنوان سالمند، با مرور سالیان گذشته‌ی عمرمان درمی‌یابیم که همواره موسیقی جز لاینفک زندگی‌مان بوده و حتی برخی آهنگ‌های خاص معنای متفاوتی برایمان داشته است. درهم‌تنیدگی زندگی با موسیقی با افزایش سن نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه پررنگ‌تر نیز می‌شود. گوش دادن به موسیقی و یا نواختن یکی از آلات آن در صورت امکان نقش بسزایی در آرامش ذهن و نشاط روح و روان دارد. این تأثیرات در دوران سالمندی دوچندان می‌شود، چرا که ممکن است فرد سالمند به دلیل افزایش سن، کم-توانی جسمی، بیماری و ... نتواند مانند گذشته و دوران جوانی به فعالیت‌هایی با تحرک زیاد بپردازد و این مساله ممکن است منجر به افسردگی او شود، اما موسیقی می‌تواند باعث کاهش استرس و تنش ناشی از افزایش سن در فرد سالمند شده و منجر به آرامش ذهنی در او شود.

چگونگی تأثیر موسیقی بر کیفیت زندگی سالمندان

بهبود حافظه سالمندان

به بیان ساده موسیقی یک داروی قدرتمند است که می‌توان از قدرت آن برای کاهش استرس، بهبود علائم افسردگی در سالمندان، افزایش بهره‌وری ذهنی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی آن‌ها بهره جست. گوش دادن به موسیقی دلپذیر، برای سلامت روح و روان فرد سالمند تأثیرات و مزایای زیادی دارد، از جمله مزایای آن می‌توان به تأثیر جادویی موسیقی در تقویت حافظه سالمندان اشاره کرد. گوش دادن به موسیقی در برانگیختن احساسات و عواطف قهرمان زندگی ما نقش بسیار مهمی داشته و باعث تحریک قوای شناختی ذهن و مغز او می‌گردد. گوش دادن به موسیقی کلاسیک یا موسیقی‌هایی که سالمند مبتلا به آلزایمر با آن‌ها خاطره داشته، باعث بازیابی و مرور خاطرات گذشته، حتی به صورت گذرا و کوتاه مدت شده و همین امر منجر به تقویت حافظه قهرمان زندگی‌مان می‌شود. موسیقی غذای روح است که روان و مغز فرد سالمند با تغذیه از آن به آرامش می‌رسد.

افزایش روابط اجتماعی سالمندان

در سخن گفتن از کیفیت زندگی فرد سالمند نباید از نقش روابط اجتماعی غافل شویم. ماندن در اجتماع و انجام فعالیت‌های اجتماعی مزایای زیادی برای سلامت روان سالمندان دارد. برای سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند یا دچار انزوا و افسردگی شده‌اند، موسیقی به عنوان برگ برنده محسوب می‌شود، چرا‌که می‌تواند در عین سرگرم نمودن فرد سالمند از انزوا و یاس در او جلوگیری کند. شرکت در کلاس‌های موسیقی و یا حتی تبادل نظر در مورد آهنگ‌های مورد علاقه می‌تواند عامل پیونده دهنده سالمندان با بکدیگر باشد، همین مساله موجب گسترش روابط اجتماعی و تحکیم روابط خانوادگی فرد سالمند نیز می‌شود.</pهمچنین در سرای سالمندان از موسیقی به عنوان راهکاری تاثیرگذار برای روحیه بخشی به سالمندان استفاده می‌شود، قهرمان‌های زندگی می‌توانند همراه با یک فنجان چای داغ، در کنار افراد هم سن و سال خود از یک موسیقی روح‌بخش لذت برده و در مورد آن باهم گفتگو کنند.

جاری شدن موسیقی در زندگی روزمره

اگر گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش و خاطره‌انگیز، به عنوان جزئی از برنامه روزانه قهرمان زندگی ما تبدیل شود می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی او تاثیر مثبتی بگذارد و در طولانی مدت باعث بهبود روحیه و خلق و خو او شود.گوش دادن به موسیقی می‌تواند باعث مرور خاطرات شیرین گذشته و ایجاد معاشرت‌های اجتماعی جدید در سالمندان شود. ما به عنوان مراقب نیز می‌توانیم در انتخاب موسیقی مناسب به قهرمان زندگی‌مان کمک کنیم. به‌عنوان مثال می‌توانیم برای قهرمان زندگی‌مان موسیقی‌هایی انتخاب کنیم که انگیزشی، آمیخته با حس سرزندگی و شادابی باشد، حس‌ و حال لذت‌بخش ایام جوانی را برای او تداعی کند و بتواند از طریق آن به مرور خاطرات خوشایند گذشته‌اش بپردازد.یکی از نکات مثبت موسیقی این است که در همه حال و با کمترین محدودیت به آن دسترسی داریم؛ مثلا هنگام آشپزی در کنار قهرمان زندگی‌مان می‌توانیم یک موسیقی هیجان‌انگیز پخش کنیم و یا در جمع خانوادگی هنگام صرف چای، همراه با یک موسیقی آرام و دلپذیر از فضای مطبوع لذت ببریم.

سخن پایانی

گوش دادن به موسیقی خوشایند و باب میل در زندگی روزمره، تضمین کننده بهبود کیفیت و ارتقا سلامتی روحی و جسمی فرد سالمند است. تلاش کنیم تا این غذای روح همواره در زندگی قهرمان‌مان جاری باشد. علاوه بر موسیقی، فعالیت‌های هنری دیگر نیز می‌تواند باعث تقویت روحیه سالمند ما شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانیم مقاله هنردرمانی برای سالمندان را در سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*