مشکلات بینایی در سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

بروز مشکلات بینایی در سالمندان طبیعی است؟

افزایش سن باعث ایجاد تغییراتی در بینایی قهرمان زندگی ما می‌شود. مسلما بعضی از این تغییرات جدی‌تر از بقیه هستند. به همین خاطر بهتر است بینایی و سلامت چشم قهرمان عزیزمان به طور منظم (حداقل یک بار در سال) معاینه شود تا در صورت وجود ناراحتی بتوانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم. معمولا سالمندان مبتلا به بیماری‌هایی زمینه‌ای مثل دیابت یا فشار خون بیشتر در معرض مشکلات بینایی قرار می‌گیرند.

چطور از بینایی قهرمان‌مان محافظت کنیم؟

بینایی و سلامت چشم افراد بالای ۶۰ سال باید به صورت سالیانه بررسی شود. با این کار، می‌توانیم از پیشروی بیماری‌هایی که اصولا در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ندارند، جلوگیری می‌کنیم. همچنین در صورتی که قهرمان ما از عینک یا لنز استفاده می‌کند، لازم است که چکاپ و بررسی سالیانه شماره چشم او ، جایی در برنامه‌ی مراقبتی ما ابرقهرمان‌ها داشته باشد.

مشکلات چشمی رایج

مشکلات چشمی در سالمندان رایج بوده و به راحتی قابل درمان است. البته گاهی ممکن است این مشکلات، نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر در سالدار عزیز ما باشد، در ادامه با مشکلات چشمی در قهرمان‌های زندگی آشنا می‌شویم:

پیرچشمی

حالتی است که در آن، مشاهده‌ی اجسام بسیار نزدیک یا ریز برای قهرمان ما تبدیل به کاری سخت و دشوار می‌شود. معمولا استفاده از عینک پیرچشمی می‌تواند مطالعه در این شرایط را بهبود ببخشد و کمک بزرگی به سالمند‌ عزیزمان کند.

فلوتر یا مگس‌پران چشمی

فلوتر‌ها، لکه‌های کوچک و شناوری هستند که در اتاق با نور مناسب یا فضای روشن در مقابل چشم سالمندمان ظاهر می‌شوند. فلوتر چشمی، مشکلی طبیعی در دوران سالمندی است که در برخی مواقع ممکن است به دلیل مشکلات جدی‌تر مثل جدا شدن شبکیه پیش بیاید. اگر میزان مشاهده‌ی لکه‌های شناور در مقابل چشم قهرمان‌مان زیاد شد حتما با متخصص چشم مشورت کنیم.

اشک بیش از حد چشم

این وضعیت ممکن است به دلیل حساسیت به نور زیاد، وزش باد، تغییرات دما یا خشکی چشم باشد. با تهیه یک عینک آفتابی برای قهرمان‌مان و تشویق به استفاده از آن، می‌توانیم تا حدی ریزش اشک از چشم عزیزمان را کنترل کنیم. البته اشک چشم می‌تواند به دلیل بسته شده مجرای اشک یا عفونت به وجود آید که چشم‌پزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد.

مشکلات پلک

مشکلات شایع پلک شامل پلک قرمز و متورم ، خارش ، پارگی و ایجاد پوسته در مژه‌ها در هنگام خواب است. این مشکلات ممکن است ناشی از بیماری به نام بلفاریت یا التهاب پلک‌ها باشد که با قرار دادن کمپرس آب گرم بر چشم‌ها و اسکراب‌ ملایم پلک از بین می‌رود.

بیماری‌ها و اختلالات چشمی

برخی بیماری‌هایی چشمی ممکن است در شرایط بدخیم منجر به از دست دادن بینایی در قهرمان زندگی‌مان شوند. همچنین ممکن است این بیماری‌ها در مراحل اولیه علائم خاصی بروز ندهند. پس سعی کنیم با معاینات منظم، از چشم‌های زیبا و چین خورده‌ی قهرمان‌مان محافظت کنیم.

آب مروارید

به فضا‌های ابری شکل در عدسی چشم گفته می‌شود که باعث تار دیدن فرد می‌شود. آب مروارید‌ کم، تاثیر زیادی در بینایی ندارند اما با زیاد شدن آب مروارید بینایی هم کم می‌شود. تشخیص نیاز به جراحی برای درمان آب مروارید به عهده ی پزشک متخصص است. در ادامه با این بیماری‌ها آشنا می‌شویم:

بیمارهای مربوط به قرنیه

نشانه‌هایی مثل اشک چشم، إحساس درد و مشاهده‌ی هاله‌ی نور در اطراف اجسام از نشانه‌های وجود مشکل در قرنیه است. همچنین تجربه‌ی عفونت چشم یا ضربه و جراحت می‌تواند دلیلی برای آسیب قرنیه باشد. البته درمان این بیماری ساده است و معمولا با استفاده از قطره چشم و تغییر شماره عینک انجام می‌شود.

خشکی چشم

زمانی برای قهرمان ما اتفاق می‌افتد که غدد اشکی به خوبی کار نکنند. خشکی چشم همراه با احساس سوزش است و با افزایش سن بروز پیدا می‌کند. چشم‌پزشکان، اشک مصنوعی، مرطوب نگه داشتن هوای خانه و استفاده از پماد را به عنوان راهی برای درمان این بیماری معرفی می‌کنند.

گلوکوم

گلوکوم یا آب سیاه چشم، نتیجه‌ی فشار بیش از حد مایعات داخل چشم است. این بیماری در مراحل اولیه با استفاده از قطره چشم، عمل جراحی یا لیزر قابل درمان است اما در صورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند به بینایی فرد صدمه بزند.

اختلالات شبکیه

با افزایش سن، مشکلاتی در این بخش از چشم دیده می‌شوند که عبارتند از:

  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) که باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه مثل کتاب خواندن و رانندگی می‌شود.
  • رتینوپاتی دیابتی که مختص بیماران دیابتی است و با کنترل قندخون، فشار خون و کلسترل درمان می‌شود.
  • جداشدگی شبکیه که در آن شبکیه از پشت چشم جدا شده و تهدیدی بسیار جدی برای سلامت سالمند ما محسوب می‌شود.

کم بینایی

کم‌بینایی مشکلی است که در آن قهرمان ما نمی‌تواند بینایی خود را با عینک، لنز، دارو یا جراحی تقویت کند. سالمند ما با این شرایط به سختی می‌تواند چهره‌ی اطرافیانش را تشخیص دهد و در کارهای روزانه مثل مطالعه و آشپزی دچار مشکل می‌شود.

اگر قهرمان ما دچار کم بینایی‌ است می‌توانیم از راهکارهای زیر برای زندگی راحت‌تر این عزیزان استفاده کنیم:

  • از رنگ‌های مخالف با رنگ دیوار برای کلید‌های لامپ استفاده کنیم.
  • روی پله‌ها نوارهای رنگی بچسبانیم تا از سقوط سالمندمان جلوگیری کنیم.
  • تا جای ممکن، اتاق‌ها را روشن و پر‌نور نگه داریم.
  • از چراغ‌های هوشمند و حرکتی استفاده کنیم تا قهرمان‌مان همیشه نور کافی در اختیار داشته باشد.
  • برای قهرمان زندگی‌مان تلفن و ساعتی‌ با شماره‌های بزرگ تهیه کنیم.
  • از برچسب‌ و نوشته‌های بزرگ روی وسایل ‌آشپزخانه استفاده کنیم.

سخن پایانی

دوران سالمندی برای قهرمان زندگی ما همراه با تغییراتی در حس بینایی است. سالمندان ما ممکن است در این دوران مشکلات چشمی رایجی مثل آب مروارید، خشکی چشم یا کم بینایی را تجربه کنند. ما ابرقهرمان‌ها با چکاپ چشمی سالیانه می‌توانیم جلوی بسیاری از این بیماری‌ها را بگیریم. یادمان باشد که این عزیزان با کم سو شدن چشم‌هایشان بیشتر از گذشته به مراقبت و کمک‌های ما نیاز دارند. کاهش بینایی یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی همچون سقوط سالمند عزیز ما شود، می‌توانیم برای کاهش احتمال بروز این مشکلات از راه‌هایی برای ایمن‌سازی محیط خانه استفاده کنیم. برای مطالعه بیشتر در مورد ایمن‌سازی منزل برای قهرمان زندگی مقاله آن را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.

نظرات کاربران
ناشناس
پاسخ

سلام مقالات مفید بود اگر رعایت شود ما سالمندان زندگی با کیفیت‌تری خواهیم داشت
سپاس از دوستان مانا باشید عزیزان


    ایزی لایف
    پاسخ

    همراه عزیز،
    خوشحالیم که مطالب وب‌سایت براتون مفید بوده، از همراهی‌ شما ممنونیم.


ثبت نظر

نام*

ایمیل*