ارتباط قهرمان‌های زندگی با نوه‌ها

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

ارتباط قهرمان‌های زندگی با نوه‌ها

ارتباط پدربزرگ و مادربزرگ‌ها با نوه‌ها، یکی از شیرین‌ترین روابطی است که می‌تواند بر سلامت روان و کیفیت زندگی هر دو تاثیر بسزایی بگذارد. از گذشته‌های دور مراقبت از نوه‌ها در همه جای دنیا یک فعالیت سرگرم‌کننده و جذاب برای پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به شمار می‌رفته. بسیاری از مردم معتقدند نوه شیرین‌تر از فرزند است، شاید به همین دلیل است که یکی از زیباترین و به یاد‌ماندنی ترین روابط انسانی بین قهرمان‌ها و نوه‌هایشان شکل می‌گیرد.

تاثیرات نگهداری از نوه

از لحاظ تئوری مراقبت از نوه‌ها می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی در سلامت سالمندان داشته باشد. برای پدربزرگ یا مادربزرگی که از نوه‌هایش مراقبت می‌کند، احتمال افزایش استرس به خاطر مسئولیت‌ها و انتظارات بیشتر می‌شود اما از طرفی سپری کردن اوقات فراغت با نوه‌ها پاداش احساسی قابل توجه‌ای به قهرمان ما می‌دهد و باعث افزایش میزان تحرک و فعالیت‌های فکری روزانه در او می‌شود. همچنین مراقبت از نوه‌ها باعث تعامل و معاشرت بیشتر قهرمان با نوه‌ها شده که ممکن است شادی و نشاط بیشتری به زندگی او ببخشد و او را به داشتن سبک زندگی سالم‌تری تشویق کند.

یادگیری و آموزش

نوه‌ها می توانند از پدربزرگ و مادربزرگ، درباره‌ی پیشینه و اصل و نسب خود و مسائل تاریخی نکات زیادی یاد بگیرند. همچنین هم نشینی با قهرمان‌ها در اخلاق و ارزش‌های بنیادی کودکان تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ ها نیز با وقت گذراندن با نوه‌ها امید بیش‌تری به زندگی پیدا می‌کنند و به خاطر می‌آورند که همچنان قدرت و فرصت یادگیری دارند.

نقش ابرقهرمان

نقش ما ابرقهرمان‌ها به عنوان رابط بین فرزندان و والدین‌مان تاثیر بسزایی در سلامت روحی قهرمانان و آموزش فرزندان دارد. به طور مثال بهتر است اجازه دهیم نوه‌های بزرگتر قهرمان ما را در سفر همراهی کنند تا بتوانند زمان بیش‌تری در کنار هم باشند یا وقتی که کودکان با بزرگ‌ترها هستند به آن‌ها مسئولیت‌های کوچکی مثل ریختن چای یا چیدن میز شام را بدهیم. از کودکان و والدین خود بخواهیم که یکدیگر را در آغوش بگیرند، چرا که با انجام این کار هم یک لحظه‌ی جادویی برای قهرمان‌مان می‌سازیم و هم تجربه‌ای در حافظه‌ی فرزندمان ثبت می‌کنیم که هرگز پاک نخواهد شد. باید باور داشته باشیم هر ابرقهرمانی با درگیر کردن فعالانه فرزندانش در برنامه‌های مراقبتی، می‌تواند بهترین اتفاق ممکن را برای خود و خانواده‌اش رقم بزند.

راهکارهایی برای گذران وقت قهرمان زندگی با نوه‌ها

پازل: حل کردن پازل برای قهرمان و نوه چالشی متقابل و در عین حال لذت‌بخش است. پازل‌ها همه جا قابل دسترس هستند و هر کودکی در هر سنی می‌تواند حس خوشایند تمام کردن یک پازل را با قهرمان خود سهیم شود.

کتاب خواندن: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توانند برای نوه‌ها کتاب بخوانند یا در انجام تکالیف مدرسه به آن‌ها کمک کنند. جوان‌ترها هم می‌توانند روزنامه یا مطالبی که برایشان جالب است را با صدای بلند برای قهرمان‌های زندگی بخوانند.

تماشای فیلم: قهرمان ما می‌تواند فیلم‌های قدیمی دوران جوانی‌اش را که حس خوب نوستالژی را در وجودش بیدار می‌کند را در کنار نوه‌هایش تماشا کند. نوه‌ها نیز می‌توانند کارتون یا فیلم‌های جدیدتر و مورد علاقه‌ی خود را با پدربزرگ یا مادربزرگشان تماشا کنند.

شجره‌نامه: کشیدن یک شجرنامه و تزئین کردن آن حکم با یک تیر دو نشان زدن را دارد چرا که در کنار آموزش تاریخچه خانوادگی به کودک و زنده کردن خاطرات گذشته، یک روز شیرین را در ذهن نوه و قهرمان زندگی ثبت می‌کند.

فعالیت‌هایی مثل گوش دادن به موسیقی و نقاشی کشیدن نیز می‌تواند سرگرمی مناسبی برای نوه‌ها و قهرمان‌های زندگی باشد. برای آگاهی بیشتر مقاله‌ی تأثیر موسیقی بر کیفیت زندگی سالمندان و فواید هنردرمانی برای سالمندان را مطالعه کنید.

حفظ ارتباط از طریق اینترنت

نباید اجازه دهیم فاصله جغرافیایی یا محدودیت زمانی ما، فرصت در کنار هم بودن قهرمان با نوه را محدود کند. اینترنت و ابزار‌های دیجیتال راهی عالی برای ارتباط برقرار کردن بین نسل‌ها است. از نوه‌های جوان‌تر‌ بخواهیم کار با اینترنت را به سالمندان آموزش دهند تا اعضای خانواده بتوانند روابط نزدیک‌تری داشته باشند.

سخن پایانی

با درخواست از والدین برای نگهداری از فرزند مسئولیت بزرگی به دوش قهرمان عزیزمان می‌گذاریم ولی باید به خاطر داشته باشیم ایجاد یک ارتباط صمیمی بین پدربزرگ یا مادربزرگ و نوه یک رابطه‌ی تکرار نشدنی را برای هر دو آن‌ها رقم می‌زند. گذران وقت با فعالیت‌هایی چون چیدن پازل، تماشای تلویزیون و آشپزی کردن می‌تواند تاثیرات بسیار مثبت روحی و جسمی برای عزیزان‌مان به ارمغان بیاورد. ما ابرقهرمان‌ها نیز نباید نقش‌مان به عنوان یک رابط در ساخت رابطه‌ای گرم و صمیمی بین قهرمان و نوه‌ها را فراموش کنیم، برای این کار می‌توانیم سعی کنیم با واگذاری وظایف سبک به سالمندان عزیزمان حس زیبای مفید بودن را به آن‌ها یادآوری کنیم. برای آگاهی از سرگرمی‌های سالمندان مقاله آن را وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*