نشتی ادرار در شب

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

۱۰ نکته برای جلوگیری از نشتی ادرار در شب

افراد زیادی در سراسر جهان دچار مشکلات شبانه‌ی ادرار هستند؛ این مشکلات می‌تواند شامل نیاز به برخاستن دو یا چند باره از خواب برای رفتن به دست‌شویی یا دفع ناخواسته‌ی ادرار باشد. این اتفاق ناخوشایند و آزاردهنده است، اما با شیوه‌هایی که در ادامه گفته می‌شود، می‌توانید آن را کاهش دهید یا حتا برطرف کنید.

  1. مصرف مایعات را پیش از خواب کاهش دهید. سعی کنید که پس از غروب و به‌ویژه پس از شام، مایعات کم‌تری بنوشید.
  2. از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که مثانه‌ی شما را تحریک می‌کند پرهیز کنید. نوشیدنی‌های حاوی کافئین، آب مرکبات، الکل، شکلات، غذاهای تند یا اسیدی (مثلا غذاهایی که رب گوجه‌ی زیاد دارند) و شیرین‌کننده‌های مصنوعی نمونه‌ی این خوراکی‌های دردسرساز هستند. توضیحات بیش‌تری در این زمینه در این مقاله بیان شده است: عادت غذاییِ مناسب قهرمان زندگی ما چیست؟
  3. از تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن کمک بگیرید. با انجام مرتب این تمرینات (که در مقاله‌ی تمرینات کِگل برای بی‌اختیاری ادرار معرفی شده‌اند) می‌توانید کنترل بیش‌تری روی دفع ادرار خود داشته باشید.
  4. پیش از خواب دو بار به دست‌شویی بروید. این کار کمک می‌کند تا احتمال فعالیت مثانه‌ی شما در طول شب کاهش یابد.
  5. یک تقویم روزانه از دفع ادرار تهیه کنید. میزان مصرف مایعات در شبانه‌روز، موارد نشت ادرار و موقعیتی را که بی‌اختیاری ادرار در آن پیش آمده (مثلا سرفه یا ورزش) در این تقویم ثبت کنید. با بررسی این تقویم می‌توانید الگویی برای تغییر دفع ادرار خود پیدا کنید. راهنمای تهیه و استفاده از این تقویم در این مقاله آمده است: تهیه‌ی یک تقویم روزانه از دفع ادرار
  6. دفع ادرار خود را به تاخیر بیندازید. سعی کنید هر زمان که احساس دفع داشتید، ۵ دقیقه صبر کنید و سپس به دست‌شویی بروید. این زمان را به‌تدریج زیاد کنید.
  7. زیاد و با فواصل کوتاه به دست‌شویی نروید. مراجعه‌ی زیاد و «صرفا برای اطمینان»، مثانه‌ی شما را بدعادت می‌کند.
  8. به میزان کافی آب بنوشید. در هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید (البته در صورتی که پزشک شما توصیه‌ی دیگری در این زمینه نداشته). خیلی از کسانی که بی‌اختیاری ادرار دارند آب بسیار کمی می‌نوشند، در حالی این کار مشکل را بدتر می‌کند، چون ظرفیت مثانه را کاهش می‌دهد – ضمن این که مصرف آبِ کم به بخش‌های دیگر بدن نیز آسیب می‌رساند.
  9. وزن خود را بهینه نگه دارید. داشتن اضافه وزن می‌تواند ماهیچه‌های کف لگن را ضعیف کند و زمینه‌ساز بی‌اختیاری ادرار شود، چون در این حالت بافت چربیِ دور مثانه به آن فشار وارد می‌کند.
  10. در زمان بیداری گهگاه پاهای خود را کمی بالا ببرید تا جریان مایعات بدن به‌خوبی صورت گیرد. وقتی پاها در طول روز ورم داشته باشد، مایعاتی که باعث این ورم شده‌اند در هنگام خواب دوباره وارد جریان خون می‌شوند و با افزایش فشار خون، کلیه را وادار به فعالیت بیش‌تر می‌کنند.
نظرات کاربران
محبوبه
پاسخ

درود و سپاس! مطالبتون خیلی مفید و آگاهی دهنده است.مانا باشید.


    ایزی لایف
    پاسخ

    محبوبه عزیز،
    خوشحالیم که مطالب وب‌سایت براتون مفید بوده.
    از همراهی‌تون ممنونیم


ثبت نظر

نام*

ایمیل*