آمادگی برای مراقبت از فرد آلزایمری

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

آمادگی برای مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر و فراموشی

بیماری آلزایمر یا فراموشی، از بیماری­‌های خاموشی است که ممکن است به تدریج شروع شود و رفته رفته زندگی قهرمان زندگی را مختل کرده و مراقبت از او را برای ابرقهرمان دشوار سازد. با این­‌حال برای مواجهه با این بیماری، راهکارهایی وجود دارد که ما می­‌توانیم به عنوان ابرقهرمان از آن‌ها استفاده کنیم و شرایط را برای قهرمان زندگی و خودمان آسوده‌­تر کنیم.

مسیر مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقلی

مراقبت از افرادی که کارکردهای ذهنی و مغزی آن‌ها دچار مشکل شده، می­‌تواند مسئولیتی طاقت‌­فرسا و سخت باشد. قوای ذهنی و جسمی قهرمان زندگی ما در طول سالیان رو به افول می‌­رود و این امر ممکن است به تدریج ما را به عنوان کسی که مراقب سالمند عزیزمان است تحت فشار و استرس قرار دهد یا باعث شود در طول دوران مراقبت دچار اضطراب، احساس تنهایی و غم شویم. از آنجایی که فرد مراقب مهم‌ترین نقش در حفظ کیفیت زندگی بیمار مبتلا به آلزایمر ایفا می‌کند، لازم است روحیه خود را در حین مراقبت از قهرمان زندگی‌مان حفظ کنیم. برای غلبه بر عواطف منفی، راهکارهایی وجود دارد که با عمل کردن به آن‌ها  می‌توانیم احساس بهتری داشته باشیم و با آگاهی بیشتری از قهرمان زندگی خود مراقبت کنیم. راهکار‌های مراقبتی به شرح زیر است:

از قبل برای مسیر پیش‌رو آماده شویم

برای این منظور لازم است از پیش سوالاتی را برای آمادگی ذهن­‌مان یادداشت کنیم، سوالاتی از قبیل:

  • وقتی قهرمان زندگی مبتلا به آلزایمر توانایی لازم برای تصمیم‌­گیری را ندارد، تصمیمات مالی به عهده­‌ی چه کسی خواهد بود؟
  • چه کسی قرار است از قهرمان زندگی مبتلا به فراموشی مراقبت کند؟­
  • فرد مبتلا به آلزایمر کجا قرار است زندگی کند؟

تنظیم برنامه پشتیبانی شخصی

تهیه­‌ی این برنامه به ما کمک می‌کند تا در مواقع اضطراری مراقبت از قهرمان زندگی مبتلا به آلزایمر، دچار استرس نشویم و کارها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم. این برنامه شامل موارد زیر خواهد بود:

  • از دیگران کمک بخواهیم.
  • مهارت­‌های مراقبتی خود را به­ روز کرده یا یاد بگیریم.
  • برای مراقبت از خودمان نیز برنامه­‌ریزی کنیم.
  • لحظاتی را به مراقبه و مدیتیشن اختصاص دهیم.

پیدا کردن راه‌های جدید برای ارتباط با سالمند مبتلا به آلزایمر

با توجه به آن‌که بیماری آلزایمر و زوال عقل بیماری پیش‌رونده‌ای است و رفتار‌های فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد لازم است در ارتباط با او از شیوه‌های جدید استفاده کنیم، این راه‌های ارتباطی جدید عبارتند از:

  • خودمان را به فرد مبتلا به فراموشی معرفی کنیم.
  • هنگام مکالمه با سالمند مبتلا به آلزایمر اسم او را صدا کنیم.
  • با او به آرامی صحبت کنیم.
  • اگر فرد مبتلا به آلزایمر متوجه منظورمان نشد، به طریق دیگری بیان کنیم.<
  • هر اندازه که لازم است حرف خود را برای قهرمان زندگی مبتلا به آلزایمر تکرار کنیم.
  • هرگز در صحبت با بیمار دچار آلزایمر، از جملاتی مثل «سعی کن به یاد بیاری»، «یادت می­یاد؟»، «چطور یادت نمی‌یاد؟» استفاده نکنیم.
  • به‌­جای استفاده از ضمایر، از اسامی استفاده کنیم، مثلا به قهرمان مبتلا به آلزایمر ­به­‌جای «اینجا بنشین» بگوییم «روی این صندلی آبی بنشین»

تنظیم برنامه منظم روزانه

با توجه به علائق و فعالیت‌­های پیش از بیماری آلزایمر در قهرمان زندگی‌مان، سعی کنیم برنامه‌های منظم روزانه تدارک ببینیم و تا حد توان روابط اجتماعی فرد مبتلا را حفظ کنیم.

سخن پایانی:

یکی از چالش‌­های مهم مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر کنار آمدن با رفتارهای مشکل‌­ساز و تغییر شخصیت و پذیرفتن شرایط جدید آن‌هاست؛ رفتارهایی مثل ابراز عصبانیت، هذیان گویی و.... این رفتارها ممکن است با احساس خستگی، ناتوانی و استرس‌های مراقبتی ما شدیدتر شود. به همین دلیل بهتر است با تطبیق انتظارات خود با آنچه قهرمان زندگی مبتلا به فراموشی قادر به انجام و درک آن‌هاست، شرایط را برای خود و فرد مبتلا راحت­‌تر کنیم. همچنین می‌­توانیم با یادداشت تجربیات تلخ و شیرین و مرور آن‌ها، افکار منفی را از خود دور کرده و با توجه به توانایی قهرمان زندگی‌مان از انجام فعالیت‌­های مشترک با آن‌ها لذت ببریم. برای آشنایی با نشانه‌های اولیه بیماری آلزایمر مقاله­‌ی ۱۰ نشانه‌ اولیه آلزایمر در سالمندان را در وب سایت ایزی لایف مطالعه کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*