مدیتیشن و مدیریت بی‌اختیاری ادرار

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

مدیتیشن و مدیریت بی‌اختیاری ادرار

زندگی با بی‌اختیاری ادرار می‌تواند منجر به تشدید احساسات منفی مثل استرس و اضطراب شود چراکه عزیزان مبتلا به این عارضه، بیشتر اوقات نگران دیر رسیدن به سرویس بهداشتی یا بروز نشتی ادرار هستند. از این رو بی‌اختیاری ادرار مدیریت‌نشده می‌تواند سلامت روان‌مان را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت زندگی‌مان را کاهش دهد. یکی از راهکارهای موثر در کاهش اضطراب‌های ناشی از بی‌اختیاری ادرار و بهبود سلامت روان، استفاده از تکنیک‌های مدیتیشن است. در ادامه با فواید مدیتیشن و تاثیر آن در مدیریت بهتر بی‌اختیاری ادرار آشنا خواهیم شد.

مدیتیشن یا مراقبه چیست؟

مدیتیشن یا مراقبه، مجموعه‌ای از تکنیک‌هاست که برای افزایش تمرکز و آگاهی بر خود انجام می‌شود. با انجام مدیتیشن می‌توانیم مدیریت بهتری بر احساسات‌ خود داشته باشیم و بدون قضاوت کردن، شرایط‌مان را بپذیریم. برای انجام مدیتیشن به تجهیزات خاصی نیاز نداریم و می‌توانیم به صورت زیر از تجربه‌ی مراقبه لذت ببریم:

  • انتخاب محلی خلوت و ساکت:
  • در فضای خانه، نقطه‌ای که آرامش بیشتری در آنجا داریم را انتخاب کرده و موسیقی آرامش‌بخشی را پخش کنیم.

  • در نظر گرفتن محدودیت زمانی:
  • اگر در انجام مراقبه مبتدی هستیم، زمان‌ مدیتیشن را ۵-۱۰ دقیقه در نظر بگیریم.

  • توجه به راحتی در وضعیت نشستن:
  • در زمان مراقبه وضعیتی را انتخاب کنیم که در آن راحت‌تر هستیم. برای مراقبه می‌توانیم روی زمین یا صندلی بنشینیم.

  • توجه به تنفس (شکمی):
  • سعی کنیم به دم و بازدم‌هایمان توجه کنیم و عمیق و درست از راه بینی نفس بکشیم، به طوریکه در هر دم شکم‌مان جلو آمده و در هر بازدم به آرامی هوا را از راه بینی خارج کنیم. این نوع تنفس موجب تمرکز بیشتر ذهن و افزایش ظرفیت ریه‌ها نیز می‌شود.

  • توجه به افکار:
  • هدف از انجام مدیتیشن خالی کردن ذهن از افکار نیست چراکه ناخودآگاه در حین مراقبه ممکن است مشغله‌های ذهنی به سراغ‌مان بیاید، در این شرایط کافیست بدون قضاوت، نظاره‌گر افکارمان باشیم و آن‌ها را تحلیل نکنیم و توجه‌مان را به نفس‌هایمان ببریم.

فواید مدیتیشن برای بدن

مدیتیشن علاوه بر آنکه باعث آرامش ذهن‌مان می‌شود، می‌تواند تاثیر معجزه‌آسایی بر جسم‌مان داشته باشد. فواید مراقبه عبارتند از:

کاهش استرس و اضطراب

مهمترین فایده مراقبه، کاهش میزان استرس است. استرس‌های روحی و جسمی منجر به افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) در بدن شده که افزایش این هورمون در بدن، ارتباط مستقیمی با عوارض استرس دارد که از جمله این عوارض می‌توان به تکرر ادرار و افزایش تعداد دفعات مراجعه به سرویس بهداشتی اشاره کرد. انجام مدیتیشن با کاهش میزان استرس و اضطراب باعث کاهش میزان هورمون استرس و عوارض آن در بدن شده و به سلامت جسم و روان‌مان کمک می‌کند.

بهبود روحیه

مدیتیشن می‌تواند با مدیریت استرس، افزایش آگاهی و همدلی،‌ روحیه ما را تقویت کند.

کاهش احساس درد

مدیتیشن مانند مسکنی طبیعی عمل کرده و می‌تواند احساس درد را به طرز فوق‌العاده‌ای کاهش دهد. همچنین مراقبه می‌تواند به بهبود بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک‌پذیر، میگرن و فیبرومیالژیا کمک کند. فیبرومیالژیا سندرم مزمنی است که باعث ایجاد احساس درد در بدن، خستگی و سایر احساسات ناخوشایند در فرد می‌شود.

کاهش زوال عقل در اثر افزایش سن

تمرینات مدیتیشن به جوان ماندن ذهن کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که انجام مراقبه به طور مستمر می‌تواند منجر به تقویت حافظه نیز شود.

تاثیر مدیتیشن در مدیریت بی‌اختیاری ادرار

تحقیقات بالینی نشان داده است که مدیتیشن می‌تواند با تمرین ذهن موجب کاهش استرس و تقویت توانایی مثانه شده و میزان بروز نشتی ادرار در اثر بی‌اختیاری ادرار فوریتی را به حداقل برساند. در واقع یکی از عواملی که باعث تحریک و تشدید بی‌اختیاری ادرار فوریتی می‌شود، نگرانی و اضطراب زیاد است، عزیزانی که مدام نگران نشتی ادرار بیرون از خانه هستند، با انجام مراقبه می‌توانند ذهن خود را آرام کرده و موجب تقویت عملکرد مثانه خود شوند.

تجربه اعتماد به نفس بیشتر با پوشینه شورتی ایزی لایف

علاوه بر راهکار ارائه شده در رابطه با کمک گرفتن از تمرینات مدیتیشن در راستای کاهش استرس،‌ استفاده از پوشینه شورتی‌ایزی لایف هم می‌تواند انتخاب مناسبی برای مدیریت بی‌اختیاری ادرار و کاهش استرس ناشی از نشت ادرار باشد. پوشینه شورتی ایزی لایف با طراحی منحصر بفرد، امکان تحرکی آسان در طی روز را برایمان فراهم می‌کند و با قدرت جذب بالایی که دارد، نگرانی بروز نشت ادرار در خارج از خانه را به حداقل می‌رساند. برای آگاهی از ویژگی‌های پوشینه شورتی مقاله آن را مطالعه کنیم.

سخن پایانی

در دنیای امروز اغلب افراد به دلیل شیوه زندگی، با سطح بالایی از استرس و اضطراب رو‌به‌رو هستند. استرس می‌تواند یکی از عوامل تشدیدکننده بی‌اختیاری ادرار فوریتی باشد. یکی از راهکارهای موثر در کاهش استرس، انجام مراقبه یا مدیتیشن است. مدیتیشن روشی آسان برای آرام کردن ذهن است که به مرور باعث سلامت جسم‌مان نیز می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده که کاهش استرس در اثر مراقبه، می‌تواند به مدیریت هر چه بهتر بی‌اختیاری ادرار کمک کند. یادمان نرود که زندگی با بی‌اختیاری ادرار گرچه چالش‌برانگیز است، اما امروزه می‌توانیم چالش‌های آن‌ را به حداقل رسانده و سرزندگی را در لحظه لحظه‌ی زندگی‌مان تجربه کنیم. یکی از تمرینات ورزشی که می‌توانیم در کنار مدیتیشن از آن لذت ببریم، تمرینات تای‌چی است که برای آگاهی بیشتر می‌توانیم به ویدئو آن در وب‌سایت ایزی لایف مراجعه کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*