آلزایمر و بی‌اختیاری ادرار

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

راهکار‌هایی برای سالمند مبتلا به بی‌اختیاری ادرار و آلزایمر

بی اختیاری ادرار شرایطی است که در آن پیام‌های بین مغز و مثانه به درستی منتقل نمی‌شود و ادرار ناخواسته دفع می‌گردد . این مساله ممکن است برای فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار منجر به حس ناخوشایند شرم و کلافگی شود. در سالمندان مبتلا به آلزایمر ممکن است بی‌اختیاری ادرار به شکل شدیدتری خود را بروز دهد و باعث استرس در فرد مبتلا و مراقب او گردد. چرا که ممکن است با پیشرفت بیماری آلزایمر و کاهش قوای شناختی سالمند، توانایی او در استفاده از دستشویی به‌طور مستقل کاهش یابد و منجر به بروز مشکلاتی شود، اما به عنوان مراقب با فراهم کردن امکانات خاص می‌توانیم شرایط را راحت‌تر کرده و اضطراب قهرمان‌مان را کاهش دهیم. 

آلزایمر پیشرفته و استفاده از سرویس بهداشتی

 سالمند مبتلا به آلزایمر در مراحل پیشرفته‌تر ناتوان از پاسخ‌دهی صحیح به شرایط محیطی و ابراز نیازهای خود می‌شود و همین مساله منجر به بی‌اختیاری ادرار سالمند آلزایمری می‌شود. ممکن است قهرمان زندگی ما در این مرحله از اینکه نیاز به دستشویی دارد، آگاه باشد اما به دلیل تحلیل رفتن قوای شناختی از چگونگی استفاده از آن و حتی پاسخ‌دهی مناسب برای آن ناتوان باشد؛ به همین دلیل در مراحل پیشرفته‌تر آلزایمر، قهرمان زندگی‌مان برای استفاده از سرویس بهداشتی کاملا وابسته به مراقب خواهد بود. 

مراقبت از فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار

 مراقبت از سالمند مبتلا به آلزایمر و بی‌اختیاری ادرار می‌تواند برای ابر قهرمان بسیار چالش‌‌برانگیز و تنش‌زا باشد. در مواجهه با علائم بی‌اختیاری ادرار باید ابتدا به پزشک مراجعه کنیم و دلیل ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را جستجو کنیم و اگر دلیل آن جزو موارد برگشت ناپذیر (اختلالات دارویی، دیابت و عقونت مجاری ادراری) بود، از راهکار‌های زیر کمک بگیریم تا قهرمان زندگی‌مان با وجود بیماری‌اش زندگی راحت‌تری داشته باشد. 

راهکارهایی برای کنترل بی‌اختیاری ادرار سالمند مبتلا به آلزایمر پیشرفته

 بی اختیاری ادرار مشکلی کلافه کننده است که همراه با آلزایمر به ویژه در مراحل پیشرفته و حاد می‌تواند منجر به بروز شرایط بحرانی برای مراقبان و فرد سالمند شود. اما با انجام برخی کارها می‌توانیم میزان استرس و صدمات را کاهش داده و عزت نفس قهرمان زندگی‌مان را حفظ کنیم. شیوه‌هایی مانند: 

ارزیابی دسترس‌پذیر بودن دستشویی

 به عنوان مراقب، تا حد امکان مسیر سرویس بهداشتی را برای قهرمان زندگی‌مان خالی از موانع کنیم، بر روی در دستشویی از برچسب‌های نشانگر استفاده کنیم و مسیر اتاق تا دستشویی را با نوارهای رنگی یا یادداشت برای سالمند آلزایمری مشخص کنیم. 

ارزیابی راحتی لباس

 ممکن است سالمند مبتلا به آلزایمر و بی‌اختیاری ادرار در درآوردن لباس خود هنگام استفاده از سرویس بهداشتی به مشکل بربخورد. ما می‌توانیم به عنوان مراقب از لباس‌های راحتی و نخی برای قهرمان زندگی‌مان استفاده کنیم تا میزان وابستگی او را تا حد امکان هنگام استفاده از دستشویی به حداقل برسانیم. 

ارزیابی امنیت سرویس بهداشتی

 سالمند مبتلا به تحرک محدود ممکن است برای دسترسی به دستشویی به مشکل بربخورد، چون به دلیل محدودیت حرکتی ناتوان از رساندن به موقع خود به دستشویی است و علاوه بر آن به دلیل تحلیل رفتن قوای شناختی ممکن است جای درست محل تخلیه را پیدا نکرده و دچار ترس و اضطراب نیز بشود. به عنوان مراقب در نظر داشته باشیم چه موانع و شرایطی می‌تواند منجر به استرس در قهرمان زندگی با شرایط خاص گردد و سعی در رفع آن داشته باشیم. به عنوان مثال از سالم بودن چراغ سرویس بهداشتی، تمیز بودن آن و نبود موانع در مسیر سرویس بهداشتی مطمئن شویم. 

برنامه‌ریزی منظم برای استفاده از سرویس بهداشتی

 فقدان توانایی در برقراری ارتباط و ناتوانی در ابراز نیاز به استفاده از دستشویی، ما را به عنوان مراقب موظف می‌کند تا برنامه‌ی دقیقی از ساعات استفاده از دستشویی نوشته و در جاهای مختلف خانه و در دیدرس قهرمان زندگی‌مان قرار دهیم، برنامه‌هایی که استفاده از دستشویی را به قهرمان‌مان یادآوری می‌کند. 

سخن پایانی

 بیماری آلزایمر و همچنین مشکل بی‌اختیاری ادرار ممکن است قهرمان زندگی ما را شرمگین، سرخورده و کلافه کند. تاکنون درمانی قطعی برای این بیماری‌ها پیدا نشده اما به عنوان مراقب می‌توانیم طوری عمل کنیم تا قهرمان زندگی‌مان کمترین میزان احساس خجالت را داشته باشد و عزت نفس او حفظ شود. از گفتن جملات تحقیر کننده به سالمندمان پرهیز کنیم و هنگام مواجهه با مشکل در نهایت خونسردی سعی در رفع آن داشته باشیم و در صورت نیاز از پوشینه بزرگسال استفاده کنیم. همچنین رژیم غذایی می‌تواند در کنترل بی‌اختیاری ادرار موثر باشد. برای آنکه بیشتر بدانیم مقاله تغذیه مناسب و بی‌اختیاری ادرار را در سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*