چالش بی‌اختیاری ادرار در معلولین

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

مدیریت بی‌اختیاری ادرار در معلولین جسمی و حرکتی

معلولیت به ویژه معلولیت جسمی و حرکتی می‌تواند روند زندگی فرد و اطرافیانش را دستخوش تغییراتی کند. بسته به میزان و شدت معلولیت، این تغییرات می‌تواند روی کیفیت زندگی این عزیزان تاثیر بگذارد. معلولیت جسمی و حرکتی یا در اثر مشکلات ژنتیکی در بدو تولد ایجاد می‌شود یا در اثر حوادث و پیشامد‌هایی بعد از تولد، مواردی مثل تصادف، آتش‌سوزی، مسمومیت، بیماری و غیره. اما باید بدانیم که معلولیت، پایان زندگی نیست و می‌توانیم با تمرکز بر توانایی‌هایمان از پس مشکلات این دوران برآییم.بی‌اختیاری ادرار عارضه‌ای است که در اثر معلولیت جسمی و حرکتی بروز پیدا می‌کند و ناآگاهی نسبت به آن می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند. ما می‌توانیم با افزایش آگاهی با رویکردی مناسب با این چالش روبه‌رو شده و با استفاده از راهکارهای کاربردی، سرزندگی را به زندگی‌مان بازگردانیم.

بی‌اختیاری عصبی

درصد قابل توجهی از معلولین جسمی یا کاربران ویلچر، دچار آسیب‌های نخاعی هستند. آسیب نخاعی می‌تواند ارتباط مغز با اعصابی که وظیفه‌شان کنترل عملکرد مثانه و روده است را قطع کرده و سبب بروز بی‌اختیاری ادرار شود. چنین وضعیتی که منجر به اختلال در دفع ادرار می‌شود را "مثانه نوروژنیک" یا "روده نوروژنیک" می‌نامند.

بی‌اختیاری عملکردی

برخی از افراد دارای معلولیت از بی‌اختیاری ادرار عملکردی رنج می‌برند؛ حالتی که مشکل و اختلالات جسمی مانع رسیدن به موقع فرد به سرویس بهداشتی می‌شود. اگر ما یا عزیزمان به این نوع از بی‌اختیاری ادرار دچار هستیم رعایت دو نکته کمک کننده است:
  • در صورت استفاده از ویلچر یا واکر، مطمئن شویم که در مسیرمان مانعی برای رسیدن به‌موقع به سرویس بهداشتی، وجود ندارد.
  • از لباس‌هایی مانند دامن یا شلوارهای گشاد استفاده کنیم که در آوردن آن‌ها آسان‌تر است.

مدیریت بی‌اختیاری ادرار در کاربران ویلچر

درصد بالایی از معلولین جسمی از ویلچر استفاده می‌کنند، وسیله‌ای که می‌تواند در روند استفاده از سرویس بهداشتی برای دفع ادرار یا تعویض پوشینه تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال این عزیزان پیش از رفتن به مکانی جدید از خود می‌پرسد که «آیا سرویس بهداشتی، برای کاربران ویلچر مجهز شده است؟»

مراقبت از فرد دارای معلولیت جسمی

در جایگاه یک ابر قهرمان، ممکن است فردی که از او مراقبت می‌کنیم از نظر ذهنی هوشیار بوده اما به دلیل معلولیت جسمی قادر به حمام رفتن، لباس پوشیدن یا استفاده از سرویس بهداشتی نباشد. در این شرایط فرد تحت مراقبت ممکن است به پوشینه‌ بزرگسال احتیاج پیدا کند و ما وظیفه‌ی تعویض آن را به عهده بگیریم. شاید این موضوع در ابتدا برای ما یا عزیزمان کمی خجالت‌آور یا همراه با استرس باشد، اما می‌توان با گفت‌و‌گو منطقی و مناسب با فرد دارای معلولیت این مرحله را پشت سر گذاشت. مطالعه تکنیک‌های گفته شده در بلاگ تشویق فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار برای استفاده از پوشینه بزرگسال می‌تواند در این راه به ما کمک کند.

راهکار هایی برای کنترل بی‌اختیاری در افراد دارای معلولیت

  • هر دو ساعت یکبار، به سرویس بهداشتی برویم(حتی در صورت عدم احساس نیاز به دفع ادرار).
  • پیش از رفتن به مکان‌های جدید، تجهیزات سرویس بهداشتی برای کاربران ویلچر را بررسی کنیم.
  • تقویمی برای بی‌اختیاری ادرار درست کرده و زمان‌های نیاز به سرویس بهداشتی یا بروز نشتی را در آن ثبت کنیم، چرا که این کار به ما در شناخت بیشتر این عارضه و برنامه‌ریزی برای مدیریت آن کمک می‌کند.
  • اگر ما یا عزیزمان دچار معلولیت هستیم اما توانایی کنترل عضلات لگن‌مان را داریم، سعی کنیم با انجام تمرینات کگل و تقویت عضلات کف لگن، از بروز یا تشدید بی‌اختیاری ادرار جلوگیری کنیم.
  • ایزی لایف شورتی، پوشینه مناسب برای معلولین جسمی

    انتخاب محصولات مناسب بی‌اختیاری ادرار، راهکار کارآمدی است که دریچه‌‌ای از امید را در زندگی فرد دارای معلولیت می‌گشاید. ایزی لایف شورتی، محصول باکیفیتی‌ است که برای معلولین جسمی به ویژه کاربران ویلچر مناسب است. در ادامه با برخی از ویژگی‌هایی تأثیرگذار پوشینه شورتی در زندگی فرد ناتوان یا کم‌توان آشنا خواهیم شد:

    تعویض آسان:

    گاهی فرد دارای معلولیت در قسمت دست‌ها، احساس ضعف کرده یا لرزش دست را تجربه می‌کند. ویژگی تعویض راحت تنها با پاره کردن دوخت‌های کناری در ایزی لایف شورتی در چنین شرایطی، فرآیند تعویض پوشینه را بسیار ساده می‌کند.

    چسب دور انداز:

    ضعف بدنی می‌تواند مرحله‌ی جمع کردن پوشینه مصرف شده را دشوار سازد، در پشت پوشینه شورتی، چسب دوراندازی گذاشته شده تا جمع کردن و دور انداختن آن را راحت کند.

    سلامت پوست:

    باقی ماندن طولانی مدت ادرار به روی پوست می‌تواند باعث بروز حساسیت یا سایر مشکلات پوستی شود. اهمیت این موضوع در افرادی که زمان زیادی را روی ویلچر می‌نشینند، بیشتر است. پوشینه شورتی ایزی لایف دارای لایه‌های‌ تنفسی است که باعث انتقال هوا بین پوست و پوشینه شده و با کاهش رطوبت سطح پوست، حس بهتری در فرد معلول ایجاد می‌کند.

    جذب بالا:

    استفاده از تکنولوژی لایه مرکزی دو لایه در ایزی لایف شورتی باعث جذب بالای این محصول شده و از بروز نشتی ادرار جلوگیری می‌کند. پوشینه‌ بزرگسال سایز کوچک (s) می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای کودکان و نوجوانانی باشد که در اثر حادثه یا به‌طور مادرزادی دچار معلولیت جسمی هستند.

    سخن پایانی

    محدودیت‌های حرکتی در افراد داری معلولیت جسمی سبب شده تا این عزیزان چالش‌های مختلفی را تجربه کنند. نشتی و بی‌اختیاری ادرار یکی از این چالش‌هاست که در صورت دریافت آموزش‌های مراقبتی درست و مصرف محصولات مناسب، قابل کنترل خواهد بود. پوشینه شورتی نیز به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فردی همچون تعویض آسان در این دسته از محصولات قرار می‌گیرد. برای آگاهی از مزایای پوشینه شورتی برای مراقبین به بلاگ پوشینه شورتی و تاثیر آن در زندگی ابر قهرمان‌ها ها در پوشینه شورتی و تاثیر آن در زندگی ابر قهرمان‌ها مراجعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*