سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

مدیریت بی‌اختیاری ادرار در دوران یائسگی

بی‌اختیاری ادرار، یکی از عوارضی است که ممکن است در اثر یائسگی در زنان اتفاق بیافتد. منظور از بی‌اختیاری ادرار، از دست دادن کنترل مثانه و بروز نشتی ادرار است. در دوران یائسگی تغیرات هورمونی و ضعیف شدن عضلات کف لگن منجر به این عارضه می‌شود. بیشتر زنان پس از مواجه شدن با بی‌اختیاری ادرار در دوران يائسگی، از حضور در اجتماع و شرکت فعالیت‌های گروهی اجتناب می‌کنند. اما خوشبختانه در دنیای امروز راهکار‌های وجود دارد که می‌توانیم با آگاهی از آن‌ها بی‌اختیاری ادرار را به راحتی مدیریت کرده و سرزندگی را به روند زندگی خود بازگردانیم.

چرا یائسگی منجر به بروز بی‌اختیاری ادرار می‌شود؟

یائسگی بخشی طبیعی از فرآیند افزایش سن در زنان است که در برخی مواقع در اثر عواملی مثل عمل جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) یا صدمه دیدن تخمدان‌ها زودتر اتفاق می‌افتد. استروژن یکی از مهمترین هورمون‌های جنسی زنانه است که قاعدگی رو تنظیم می‌کند. همچنین این هورمون کاهش تراکم استخوان را به تعویق انداخته و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. هورمون استروژن به سلامت مثانه و مجاری ادراری کمک کرده و باعث می‌شود این اندام‌ها عملکرد مناسبی داشته باشند. با نزدیک شدن به دوران یائسگی، سطح استروژن در بدن زنان به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و موجب ضعیف شدن عضلات کف لگن می‌شود. با ضعیف شدن عضلات کف لگن، کنترل مثانه دچار اختلال شده و بروز نشتی و بی‌اختیاری ادرار اتفاق می‌افتد.

انواع بی‌اختیاری ادرار در دوران یائسگی

بروز بی‌اختیاری ادرار در دوران یائسگی ممکن است به صورت یکی از انواع زیر باشد:

بی‌اختیاری ادرار استرسی

بی‌اختیاری ادرار استرسی، ‌نوعی رایج از بی‌اختیاری ادرار است که در زنان با سنین بالا دیده می‌شود. در این نوع از بی‌اختیاری ادرار، عضلات ضعیف شده کف لگن، توانایی کنترل مثانه به هنگام سرفه، عطسه، ورزش، خندیدن یا هنگام بلند کردن اجسام سنگین را از دست می‌دهند و نشتی ادرار رخ می‌دهد. این نوع از بی‌اختیاری ادرار اغلب در اثر تغییرات جسمی ناشی از بارداری، زایمان یا یائسگی ایجاد می‌شود.

بی‌اختیاری ادرار فوریتی

در این نوع بی‌اختیاری ادرار، عضلات مثانه به درستی منقبض و رها نمی‌شوند در نتیجه فرد مبتلا، نیاز فوری و مداوم به دفع ادرار پیدا می‌کند. این در حالی است که مثانه پر نشده اما دائما فرد مبتلا نیاز به دفع ادرار را احساس می‌کند.

بی‌اختیاری ادرار سرریزی

در این نوع از بی‌اختیاری ادرار به طور مداوم دچار چکه کردن ادرار می‌شویم که این موضوع در اثر تخلیه ناکامل مثانه اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی بروز بی‌اختیاری ادرار سرریزی، ضعیف بودن عضلات کف لگن است.

راهکار‌های مدیریت بی‌اختیاری ادرار در دوران یائسگی

در دوران یائسگی می‌توانیم با تغییر سبک زندگی و به کارگیری راهکار‌های موثر از بروز بی‌اختیاری ادرار تا حد قابل توجهی جلوگیری کنیم و این عارضه را به نحو احسن مدیریت کنیم. این راهکارها عبارتند از:

عدم مصرف نوشیدنی‌های محرک مثانه

نوشیدنی‌هایی کافئین‌دار مانند قهوه، نوشیدنی‌های گاز دار و الکلی محرک مثانه و ادرار آور هستند. بهتر است تا حد امکان از مصرف این نوع نوشیدنی‌ها اجتناب کنیم. اما نوشیدن آب به میزان کافی برای سلامت بدن و مدیریت بی‌اختیاری ادرار ضروری است و کم آبی بدن بسیار خطرناک است.

به کارگیری برنامه زمانبندی برای استفاده از سرویس بهداشتی

در طول روز زمان‌هایی که از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنیم را در دفترچه‌ای یادداشت کرده و با توجه به آن برای مراجعه به سرویس بهداشتی برنامه زمانبندی ایجاد کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا از قبل برای دفع ادرار آمادگی داشته باشیم و برای مراجعه به سرویس بهداشتی منتظر احساس دفع فوری نشویم.

کاهش وزن

داشتن رژیم غذایی سالم و توجه به وزن متعادل از نکات حائز اهمیت در مدیریت بی‌اختیاری ادرار در دوران یائسگی است، چرا که اضافه وزن منجر به افزایش فشار وارده بر عضلات کف لگن و مثانه شده و احتمال بروز نشتی ادرار را افزایش می‌دهد. از طرفی ورزش منظم روزانه علاوه بر کاهش وزن به حفظ سرزندگی و شادابی در این دوران نیز کمک می‌کند.

تقویت عضلات کف لگن

انجام تمرینات کگل، یکی از موثرترین روش‌ها برای تقویت عضلات کف لگن و مدیریت بی‌اختیاری ادرار است. انجام مرتب تمرینات کگل، به کنترل چالش‌های بی‌اختیاری ادرار در دوران یائسگی کمک می‌کند. برای مشاهده نحوه‌ی تمرینات کگل برای بی‌اختیاری ادرار در خانم‌ها به ویدیو آن مراجعه کنید

چرا پوشینه شورتی ایزی‌لایف انتخاب مناسبی برای بی‌اختیاری ادرار در دوران یائسگی است؟

استفاده از محصولات مناسب بی‌اختیاری ادرار مانند پوشینه شورتی ایزی‌لایف ، رویارویی با چالش‌های بی‌اختیاری ادرار در دوران یائسگی را تا حد زیادی آسان‌تر می‌کند. محصول شورتی برای زنان فعالی که در اجتماع حضور دارند بسیار مناسب‌ است. پوشینه شورتی ایزی‌لایف با جذب بالا، حداکثر محافظت در برابر نشت ادرار با لایه‌های محافظ عمودی دور پا و تحرک راحت در حین انجام فعالیت‌های روزانه،‌انتخابی هوشمندانه است که می‌توانیم با استفاده از آن سرزندگی دوباره را تجربه کنیم.

سخن پایانی

یائسگی، روند طبیعی و بیولوژیکی بدن زنان است که چالش‌های مختلفی از جمله عارضه بی‌اختیاری ادرار را در پی دارد. بروز این عارضه در دوران یائسگی می‌تواند علاوه بر زندگی شخصی، زندگی اجتماعی ما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. باید بدانیم که دیدگاه درست و آگاهی ما درباره یائسگی و بی‌اختیاری ادرار و استفاده از امکاناتی همچون پوشینه شورتی می‌تواند اعتماد به نفس از دست رفته ما را بازگرداند و باعث شود مانند گذشته از حضور در اجتماع لذت ببریم. همچنین یکی از راهکارهایی که به مدیریت بهتر بی‌اختیاری ادرار در این دوران کمک می‌کند، انجام مراقبه یا مدیتیشن است. برای آگاهی از تاثیر مدیتشن در مدیریت بی‌اختیاری ادرار به مقاله آن در وب‌سایت ایزی لایف مراجعه کنید
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*