مدیریت بی‌اختیاری ادرار هنگام دویدن

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

مدیریت بی‌اختیاری ادرار استرسی به هنگام دویدن

دویدن یکی از ورزش‌های مفید و پرطرفدار است که می‌تواند در حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار موثر باشد. خیلی از ما علاقه‌ی زیادی به دویدن داریم اما زندگی با بی‌اختیاری ادرار یا نشتی ادرار در حین دویدن باعث شده از این ورزش فاصله بگیریم. اما لازم است بدانیم که می‌توانیم با رعایت چند نکته ساده با این مسئله رو به رو شویم و از این ورزش لذت ببریم. این مورد در خانم‌هایی که به عارضه بی‌اختیاری ادرار دچار هستند، شایع‌تر است، به طوریکه تا ۴۰ درصد از ورزشکاران خانم در حین دویدن یا سایر فعالیت‌های ورزشی ممکن است دچار بروز نشتی ادرار شوند.

چه کسانی در معرض بی‌اختیاری ادرار قرار دارند؟

بروز بی‌اختیاری ادرار هنگام دویدن می‌تواند با نوشیدن مایعاتی که مثانه را تحریک می‌کنند، تشدید شود. نوشیدن بیش از حد آب قبل از دویدن نیز باعث فشار مضاعف بر مثانه شده و همین امر سبب بی‌اختیاری ادرار می‌شود. موارد دیگری مانند اضافه وزن، استعمال دخانیات و همچنین مصرف داروهای مختلف نیز از علل شایع نشت ادرار در حین ورزش است. برخی موارد می‌توانند احتمال ابتلا به بی‌اختیاری ادرار را افزایش دهند. به طور مثال احتمال ابتلا به بی‌اختیاری ادرار در خانم‌هایی که بیش از یک بار حاملگی و زایمان طبیعی داشتند یا دچار افتادگی اندام لگن شدند، بیشتر است. چراکه بارداری باعث ضعف عضلات ناحیه کف لگن و بروز نشتی ادرار می‌شود. انجام حرکات ورزشی مناسب مانند تمرینات کگل می‌تواند منجر به تقویت این عضلات شود.

علت بی اختیاری ادرار در هنگام دویدن

اگرچه تجربه نشتی ادرار در حین دویدن ممکن است برایمان امری خجالت‌آور باشد اما باید بدانیم که ما در این مورد تنها نیستم. چنین حوادثی اغلب نشانه‌ای از شایع‌ترین نوع بی‌اختیاری ادرار یعنی بی‌اختیاری ادرار استرسی است. بی‌اختیاری ادرار استرسی شرایطی است که در آن به دلیل فشار وارد شده به بدن و مثانه، دفع ادرار به صورت ناخواسته رخ می‌دهد. به این ترتیب فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار استرسی معمولاً در موقعیت‌هایی مانند دویدن، بلند کردن اجسام سنگین یا حرکاتی مانند سرفه و خنده دچار نشتی ادرار می‌شود. انواع دیگری از بی‌اختیاری ادرار وجود دارد که می‌تواند ما را در هنگام دویدن و ورزش با چالش‌ رو به رو کند. برای کسب آگاهی بیشتر به بلاگ انواع بی‌‌اختیاری ادرار مراجعه کنیم.

چرا دویدن بی اختیاری را تشدید می‌کند؟

عموم افرادی که در هنگام دویدن نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند در زمان‌های دیگری که بدن تحت فشار قرار می‌گیرد نیز با این مسئله مواجه می‌شوند. بهترین روش برای جلوگیری از بروز نشتی و بی‌اختیاری ادرار ، تقویت عضلات کف لگن است.

برای قوی کردن عضلات کف لگن راهکارهای متفاوتی وجود دارد. دو مورد از پرکاربردترین این تمرین‌ها عبارتند از:

  • انقباض آگاهانه عضلات دفع ادرار و سپس شل کردن عضلات. می‌توانیم این تمرین را روزانه و به طور منظم ۱۰ تا ۱۵ بار پشت سر هم تکرار کنیم. به مرور زمان متوجه می‌شویم که عضلاتمان قوی‌تر شده و می‌توانیم مدت زمان بیشتری آن‌ها در حالت انقباض نگه داریم.
  • در زمان نیاز به دفع ادرار، سعی کنیم حدود پنج دقیقه صبر کنیم و سپس به سرویس بهداشتی مراجعه کنیم. اگر این تمرین را در حد توان خود، مرتباً تکرار کرده و هر بار کمی زمان آن را افزایش دهیم، نتایج مثبت آن را خواهیم دید.

برای آشنایی با تمرینات بیشتر، از جمله تمرینات کگل برای خانم‌ها و آقایان به بخش ویدئوهای آموزشی در وب‌سایت ایزی لایف مراجعه کنید.

اقدامات پیشگیرانه قبل از دویدن

اقدامات پیشگیرانه‌ای که می‌توان به کمک آن‌ها از بی‌اختیاری ادرار در هنگام دویدن جلوگیری کرد:

  • نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز برای جلوگیری از کم آبی بدن، نکته‌ای ضروری برای مدیریت بی‌اختیاری ادرار در هنگام دویدن است. چرا که کم آبی در بدن منجر به غلیظ شدن ادرار و در نتیجه تشدید نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار می‌شود. البته بهتر است زمان مصرف آب قبل و در حین دویدن را تنظیم کرده و در این زمان‌ها نوشیدن آب و مایعات را به حداقل برسانیم.
  • از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، شیرین شده، انرژی‌زا و گازدار پرهیز کرده و به جایش آب بنوشیم. این دسته از نوشیدنی‌ها می‌توانند مخاط در مثانه را تحریک کرده و علائم بی‌اختیاری ادرار را تشدید کنند.
  • غذاهای تند و مرکبات می‌توانند باعث افزایش نیاز به دفع ادرار شوند. بنابراین در روزهایی که برنامه‌ی دویدن داریم، بهتر است از مصرف این دسته از خوراکی‌ها پرهیز کنیم.
  • پیش از اینکه به دویدن برویم، حتما از سرویس بهداشتی استفاده کرده و مثانه خود را کاملاً خالی کنیم.

پوشینه شورتی ایزی‌لایف

پوشینه شورتی ایزی‌لایف، پوشینه‌ای مناسب برای افراد فعال با سطح متوسط بی‌اختیاری ادرار است. ایزی لایف شورتی دارای ویژگی جذب بالا با ناحیه مرکزی دولایه است که از لباس‌های ما در برابر نشتی‌های غیرمنتظره در حین دویدن محافظت می‌کند. این پوشینه علاوه بر حفظ سلامت پوست و جلوگیری از عرق سوز شدن در حین دویدن و فعالیت، به دلیل حالت کشسانی دور کمر، بسیار برای ورزش کردن مناسب است. ایزی لایف شورتی می‌تواند انتخاب مناسبی برای دویدن در مسیر زندگی با سرزندگی باشد.

سخن پایانی

ممکن است بعضی از ما به هنگام دویدن یا انجام سایر حرکات ورزشی دچار نشتی ادرار شویم. بروز چنین پیشامدهایی برای افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار استرسی، امری تقریبا اجتناب ناپذیر اما قابل کنترل است. برای حفظ سرزندگی و لذت بردن از دویدن، ورزش و سایر فعالیت‌های نشاط‌آور می‌توان از راهکار‌های پیشگیرانه بی‌اختیاری ادرار، به ویژه پوشینه‌های شورتی استفاده کرد. برای آشنایی با محصول شورتی ایزی لایف و شیوه تاثیرگذاری آن در زندگی روزانه ما و عزیزانمان به بلاگ تاثیرات پوشینه شورتی بر کیفیت زندگی شخصی و اجتماعی در وب سایت ایزی لایف مراجعه کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*