حفظ سلامت ریه در دوران کرونا

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

حفظ سلامت ریه در دوران کرونا

در طول روز تا چه اندازه به تنفس خود دقت می‌کنیم؟ بیشتر ما زمانی به کیفیت نفس‌های خود دقت می‌کنیم که در انجام آن دچار مشکل شویم. ریه‌ها مسئول این عملکرد طبیعی در بدن ما هستند، اکسیژن را از محیط اطراف‌مان دریافت کرده و وارد جریان خون می‌کنند تا به سلول‌های بدن برسانند. امروز که جهان با گسترش ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند حفظ سلامت ریه‌هایمان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کرونا نوعی بیماری ویروسی است که اغلب ریه‌هایمان را درگیر می‌کند. خوشبختانه راهکار‌های‌ ساده‌ای وجود دارد که با به کارگیری آن می‌توانیم به بهبود سلامت ریه‌هایمان کمک کنیم. در ادامه به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

بیماری کرونا با ریه‌هایمان چه می‌کند؟

کرونا می‌تواند عوارض ریوی مانند ذات الریه و در شدیدترین حالت سندرم پریشانی حاد تنفسی یا ARDS را برایمان ایجاد کند. سپسیس ، یکی دیگر از عوارض احتمالی کرونا است که می‌تواند باعث آسیب دائمی به ریه ها و سایر اندام‌ها شود.

ذات‌الریه(Pneumonia)

در بیماری ذات‌الریه، ریه‌ها پر از مایع و ملتهب شده و دچار محدودیت در دریافت اکسیژن می‌شوند که باعث تنگی نفس، سرفه و سایر علائم می‌شود. برای برخی از افراد ، مشکلات تنفسی می‌تواند به حدی شدید شود که نیاز به درمان در بیمارستان با اکسیژن یا حتی دستگاه تنفسی داشته باشد.

سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS)

با پیشرفت ذات‌الریه، بیشتر کیسه‌های هوا با مایعاتی که از رگ‌های خونی کوچک در ریه‌ها نشت می‌کند، پر می‌شوند .در نهایت، تنگی نفس ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) ، که نوعی نارسایی ریه است، بشود.

سپسیس (Sepsis)

عارضه احتمالی دیگر در مورد کرونا، بروز سپسیس است. سپسیس هنگامی اتفاق می‌افتد که عفونت به جریان خون رسیده و از طریق آن گسترش می‌یابد و باعث آسیب به بافت‌های بدن می‌شود. در سپسیس، همکاری بین اندام‌ها از بین رفته و در این حین کل سیستم‌های اندامی از جمله ریه‌ها و قلب می‌توانند یکی پس از دیگری از کار بیافتند.

راهکار‌های حفظ سلامت ریه در دوران کرونا

شستن دست‌ها

شستن دست‌هایمان با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه قدمی ساده برای کاهش خطر ابتلا به این ویروس است. به یاد داشته باشیم در طول روز به طور مکرر دست‌هایمان را بشوییم .

حفظ وزن سالم

با وجود استرس و مشغله‌هایی که در طول روز تجربه می‌کنیم ممکن است حفظ رژیم غذایی سالم و کاهش وزن کار آسانی نباشد اما مطابق تحقیقات انجام شده رابطه‌ای مستقیم بین وزن سالم و سلامت ریه‌هایمان وجود دارد.

ورزش منظم

برای لذت بردن از یک تمرین ورزشی خوب لازم نیست حتما به باشگاه برویم، با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا می‌توانیم در خانه ورزش کنیم و یا هروز به یک پیاده روی سبک برویم فقط به خاطر داشته باشم که فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. آنچه که منجر به بهبود عملکرد ریه‌هایمان می‌شود حفظ تحرک و فعالیت بدنی‌مان است.

اجتناب از سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن، ریه‌هایمان را در برابر انواع عفونت‌ها آسیب پذیر و عملکرد آن را مختل می‌کند. از این رو لازم است از قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا استعمال آن خودداری کنیم.

نفس عمیق بکشیم

اگر تنها یک دقیقه وقت اضافی در طول روز داریم، می‌توانیم عملکرد ریه‎هایمان را تقویت کنیم. در حالت ایستاده یا نشسته ، آرنج‌های خود را کمی عقب به سمت ستون فقرات خود ببریم . یک نفس عمیق از طریق بینی خود بکشیم و در این حالت تا پنج بشماریم. نفس خود را به مدت پنج ثانیه نگه داریم. به آرامی نفس خود را از طریق بینی خود بیرون دهیم، در این هنگام تا پنج بشماریم. این مراحل را پنج بار پشت سر هم تکرار کنیم. سعی کنیم این تمرین را حداقل پنج بار در روز انجام دهیم. این تمرین حجم تنفسی ما را افزایش داده و موجب سلامت ریه‌هایمان می‌شود. علاوه بر این انجام مراقبه و مدیتیشن تاثیر عمیقی در کنترل نفس‌هایمان دارد.

سخن پایانی

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا در دنیای امروز مراقبت از سلامت‌مان بیشتر از هر زمان دیگری حائز اهمیت است به خصوص حفظ سلامت ریه‌هایمان . ابتلا به این ویروس با علائمی مثل سرفه، تنگی نفس و تب همراه است که با انجام راهکار‌های ساده و کارآمد مثل رعایت رژیم غذایی سالم، تحرک روزانه و نوشیدن آب کافی می‌توانیم ریه‌های خود را تقویت کنیم و از ابتلا به این ویروس تنفسی تا جای ممکن پیشگیری کنیم. البته در نظر داشته باشیم که واکسیناسیون به موقع می‌تواند موجب افزایش سیستم ایمنی ما شده و ما را از ابتلا به کرونا در امان نگه دارد. برای مطالعه بیشتر بلاگ پیشگیری از کرونا در سالمندان دیابتی را در وبسایت ایزی‌لایف مشاهده کنید.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*