سالمند آزاری

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

در مورد سالمند آزاری و راه‌های مقابله با آن بیشتر بدانیم

برای مقابله با سو استفاده از سالمندان، لازم است ابتدا با انواع سالمند آزاری آشنا شده و از انواع بدرفتاری با آن‌ها آگاه شویم.

سو استفاده و غفلت از سالمندان

به وارد کردن آسیب‌های جسمی، عاطفی یا جنسی به فرد سالمند، سو استفاده از سالمند گفته می‌شود. همچنین بهره برداری مالی از قهرمان‌های زندگی یا بی‌توجهی به وضعیت رفاهی آن‌ها توسط مراقبین از دیگر جنبه‌های سو استفاده از سالمندان است.

با افزایش سن، افراد از نظر جسمی ضعیف‌تر شده و بسته به میزان آن، توانایی زندگی مستقل یا مراقبت از خود را از دست می‌دهند. همچنین در سنین بالا، توانایی فرد در مقابله با زورگویی و دفاع از خود در برابر آزار دیگران کاهش می‌یابد. قهرمان‌ ما ممکن است توانایی بینایی و شنوایی‌‌اش کاهش پیدا کرده یا نتواند به روشنی گذشته فکر کند. متاسفانه این موارد باعث می‌شود برخی افراد سودجو از این عزیزان سو استفاده کنند و آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

بدرفتاری با سالمندان معمولاً در محل زندگی سالمند رخ می‌دهد؛ به طوری که شخص آزاردهنده اغلب فرزندان بزرگسال یا سایر اعضای خانواده مانند نوه‌ها یا همسر هستند.

یادمان باشد چنانچه توانایی مراقبت از سالمند خود را نداریم، بهتر است قبل از آسیب رساندن به سلامت جسم و روان او، از گزینه خانه سالمندان استفاده کنیم. مراکزی که در آن‌ها نگهداری از سالمندان توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود، راهکار مناسبی است که از بروز رفتارهای نادرست همچون خشونت فیزیکی یا کلامی با قهرمان‌های زندگی جلوگیری می‌کند.

اگر حس می‌کنیم به سالمند مراقبت با کیفیتی ارائه نمی‌شود یا با او بد رفتاری می‌شود، مهم است که در این باره با مراقب یا در شرایط حادتر با سازمان‌های ناظر صحبت کنیم چرا که هر فردی صرف نظر از سن و توانایی ذهنی، سزاوار زندگی توام با آرامش و امنیت است.

انواع سو استفاده از سالمندان

سو استفاده از سالمندان می‌تواند به اشکال مختلفی صورت گیرد که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

آزار جسمی: انجام رفتارهایی با سالمند که منجر به درد جسمی، آسیب دیدگی یا جراحت در او می‌شود. چنین سو استفاده‌ای نه تنها شامل حملات جسمی مانند ضربه زدن یا هل دادن است، بلکه استفاده نامناسب از داروهای آرامش بخش و حبس در خانه را نیز شامل می‌شود.

آزار احساسی: رفتاری با سالمند که باعث ضربه زدن به احساسات یا پریشانی عاطفی و روانی در او شود. نمونه‌هایی از آزارهای احساسی:

  • ارعاب و ترساندن سالمند از طریق داد زدن یا تهدید
  • دور کردن سالمند از دوستان یا فعالیت‌های مورد علاقه‌اش
  • بی‌توجه‌ای به نیازهای عاطفی سالمند
  • تحقیر و تمسخر فرد سالمند
  • سرزنش فرد یا عادات او

آزار جنسی: برقراری هر گونه ارتباط جنسی با قهرمان زندگی بدون رضایت فرد. علاوه بر این آزار جنسی می‌تواند شامل نمایش پورنوگرافی به سالمند، مجبور کردن فرد به تماشای اعمال جنسی یا اجبار سالمند به نمایش دادن اعضایی از بدنش باشد.

بسیار مهم است که پیش از تعویض پوشینه، در این خصوص با قهرمان زندگی‌مان صحبت کرده و رضایتش را جلب کنیم. به این ترتیب به حریم خصوصی فرد سالمند تجاوز نکرده و با رعایت احترام به خواسته‌های او، تعویض پوشینه را انجام داده‌ایم. این موضوع در مورد حمام قهرمان زندگی، تعویض لباس و رفتن به دستشویی او نیز صدق می‌کند.

بهره‌برداری مالی: استفاده غیرقانونی از پس انداز یا دارایی فرد سالمند، توسط مراقب یا شخص کلاهبردار. نمونه‌هایی از سواستفاده‌های مالی:

  • سو استفاده از چک‌های شخصی‌، کارت‌های اعتباری یا حساب‌های بانکی سالمند
  • دزدیدن پول نقد یا وسایل خانه
  • جعل امضا و سرقت هویت

غفلت از سالمندان

غفلت از سالمندان با انجام ناقص یا عدم انجام تعهدات مراقبتی تعریف می‌شود. تفاوتی ندارد که نادیده گرفتن نیازهای سالمند به صورت غیرعمدی(به دلیل جهل یا انکار) یا عمدی باشد، در هر صورت غفلت از سالمند محسوب شده و به سلامتی او آسیب می‌زند.

سخن پایانی

گاهی ممکن است فردی که از سالمند مبتلا به آلزایمر مراقبت می‌کند،‌ دلیل بدرفتاری‌هایش را شرایط سالمند بداند. در این مواقع بهتر است با کمک گرفتن از پزشک مربوطه و مشاوره با مراقبین حرفه‌ای مثل پرستاران، در رفتار با عزیز مبتلا به آلزایمر تجدید نظر کنیم تا آسیب کمتری به او وارد کنیم. همچنین چالش‌های دوران سالمندی می‌تواند باعث تغییر در رفتار یا خلق و خو قهرمان زندگی ما شود که در چنین شرایطی، مواجه نادرست با این تغییرات منجر به بروز مشاجرات یا تنش‌های مکرر بین مراقب و قهرمان و در نهایت آزار سالمندمان شود. برای کسب آگاهی از برخورد درست در این شرایط ، ویدئو مشکلات رفتاری قهرمان زندگی ما را در وب‌سایت ایزی لایف مشاهده کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*