بهبود نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار با رقصیدن

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

بهبود نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار با رقصیدن

رقصیدن یکی از تفریحات سالم و لذت‌بخشی است که به جسم و جان ما انرژی تازه‌ای می‌بخشد. به‌طوری که همیشه پس از رقصیدن با آهنگ مورد علاقه‌مان، احساس سرزندگی کل وجودمان را فرا می‌گیرد. جالب است بدانیم که حرکت‌درمانی (رقص‌درمانی) به عنوان شیوه‌ای مکمل برای درمان بیماری‌ها، کاهش استرس و اضطراب، تقویت مهارت‌های روحی و ذهنی و افزایش سطح انرژی در بدن استفاده می‌شود. علاوه بر این فواید، رقصیدن می‌تواند به کنترل بی‌اختیاری ادرار نیز کمک کند.

نقش رقصیدن در کاهش بی‌اختیاری ادرار

در مطالعات انجام شده روی گروه‌های مختلفی از افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار، رقص به‌ عنوان راهکاری کارآمد و رضایت‌بخش برای کاهش نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار شناسایی شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که حرکات رقص مناسب می‌تواند مقدار و همچنین تعداد دفعات نشت ادرار را به میزان چشمگیری کاهش دهد و تاثیر مثبتی روی سطح رضایت از زندگی فرد داشته باشد.

البته که در ذهن بسیاری از ما، حرکات مناسب برای تقویت عضلات کف لگن و مدیریت بی‌اختیاری ادرار، تمرینات کگل هستند اما خوب است که رقصیدن، به ویژه حرکات رقص مخصوص به ناحیه شکم را به فهرست حرکات کاربردی برای بهبود نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار، اضافه کنیم.

رقص شکم و تقویت عضلات کف لگن

شاید بسیاری از ما رقص شکم را به‌خاطر جنبه تفریحی، افزایش انرژی، شادابی و تأثیر آن بر تناسب‌اندام‌مان انجام می‌دهیم اما در واقع این تنها فایده‌ای نیست که از این حرکات می‌بریم. رقص شکم از جمله مؤثرین حرکات رقص برای کنترل بی‌اختیاری ادرار است. در رقص شکم، به‌جای پاها، تمرکز اصلی روی بالاتنه و تقویت عضلات مرکزی است. عضلات مرکزی، اصطلاح متداولی است که برای توصیف ماهیچه‌های کنترل‌کننده ستون فقرات، شکم، کمر و پایین کمر، استفاده می‌شود. از آن‌جا ‌که عضلات مرکزی از سایر ماهیچه‌هایی مانند عضلات کف لگن حمایت می‌کنند، تقویت این عضلات در سلامت عضلات کف لگن نیز موثر خواهد بود. در واقع همزمان با انقباض عضلات ناحیه مرکزی و شکم، عضلات کف لگن نیز منقبض می‌شوند. به یاد داشته باشیم که ضعف عضلات کف لگن، اصلی‌ترین دلیل برای بی‌اختیاری ادرار محسوب می‌شوند. بنابراین تقویت عضلات مرکزی با استفاده از حرکات رقص می‌تواند به تقویت عضلات کف لگن و بهبود نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار نیز کمک کند.

فواید رقص شکم برای بدن

رقص شکم، به عنوان فعالیتی مناسب برای افراد در سنین مختلف با فرم‌های بدنی متفاوت، محسوب می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت حرکات شکم، آن‌چنان سنگین نبوده و با انجام آن فشار زیادی به مفاصل خود وارد نخواهیم کرد. به علاوه سبک‌های مختلفی از رقص شکم وجود دارد که می‌توانیم در طول زمان آن‌ها را امتحان کنیم و از حس خوب تنوع در فعالیت‌هایمان لذت ببریم. برخی از فواید رقص شکم عبارتند از:

  • افزایش کنترل در ایجاد انقباضات و انبساط‌های کف لگن و کاهش نشتی ادرار
  • کاهش وزن (افزایش وزن یکی از عوامل خطر برای ابتلا به بی‌اختیاری ادرار است)
  • تسکین کمر درد و بهبود کنترل عضلات
  • آسان کردن روند زایمان برای خانم‌های باردار با تقویت عضلات کف لگن

سخن پایانی

در هر سن و سالی که باشیم، با رقصیدن می‌توانیم اوقات خوشی را برای خودمان رقم بزنیم و تاثیرات مثبت آن را در سلامت جسم و روح‌مان ببینیم. شاید تا به امروز، تصور نمی‌کردیم که رقصیدن بتواند به کنترل بی‌اختیاری ادرار کمک کند. حال آنکه رقص، به ویژه رقص شکم می‌تواند نقش مهمی در تقویت عضلات کف لگن ایفا کند. برای مطالعه جدیدترین مطالب در خصوص مدیریت بی‌اختیاری ادرار به بخش راهکارهای کنترلی در وب‌سایت ایزی لایف مراجعه کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*