چگونه قهرمان زندگی خود را جابه‌جا کنیم؟

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

چگونه قهرمان زندگی خود را جابه‌جا کنیم؟

مشاهده ویدئوی آموزشی چگونه قهرمان زندگی خود را جا به جا کنیم؟

اگر از قهرمان زندگی‌تان سن و سالی گذشته یا گرفتار بیماری باشد، قدم برداشتن و حرکات او می‌تواند دشوار یا خطرآفرین باشند. اگر قهرمان شما نمی‌تواند به‌تنهایی راه برود یا تغییر وضعیت بدهد (مثلا از حالت ایستاده به نشسته)، جای نگرانی نیست. می‌توانید با مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌های درست او را برای انجام کارهای روزانه یاری کنید. چند قانون کلی را همیشه در ذهن داشته باشید:

  • هرگز کسی را که وزن بالایی دارد بلند نکنید؛ این کار می‌تواند آسیب‌های جدی به شما وارد کند.
  • حرکت‌های خود را از قبل بسنجید و ببینید از پس چه کارهایی برمی‌آیید.
  • همیشه بگذارید قهرمان شما بداند دقیقا قصد انجام چه کاری را دارید.
  • با قهرمان‌تان صریح و صمیمی صحبت کنید.
  • تا جایی که می‌توانید از تکیه‌گاه‌ها و از جاذبه‌ی زمین کمک بگیرید.
بلند کردن

برای بلند کردن شخص نشسته، پاهای خود را به اندازه‌ی عرض شانه باز کنید، به‌طوری که یکی از پاها اندکی جلوتر باشد. فشار را روی پاها بیندازید، نه کمرتان. اگر برای قهرمان‌تان میسر است، بگذارید خودش حرکت کند. هم‌چنین مطمئن شوید که قهرمان زندگی شما دمپایی به پا نداشته باشد. تا جایی که می‌توانید به او نزدیک شوید تا دست‌اش را روی شانه‌ی شما بگذارد، اما نگذارید دست‌اش را دور گردن‌تان حلقه کند، این کار باعث می‌شود هر دوی شما بیفتید. دستان‌تان را زیر بغل او قرار دهید و او را با احتیاط بلند کنید.

انتقال به ویلچر

سعی کنید مسافت حرکت قهرمان‌تان را کوتاه کنید. می‌توانید ویلچر را نزدیک تخت بیاورید، چرخ‌های آن را قفل کنید و تکیه‌گاه دست‌ها را آزاد بگذارید. موقع نشاندن قهرمان‌تان بر روی ویلچر، پشت‌تان صاف و زانوها اندکی خمیده باشد و وزن‌تان را به‌طور متعادل روی هر دو پا بیندازید (خمیدگی زانوها خطر فشار و آسیب به کمر را پایین می‌آورد). حالا بدون خم شدن، در جا بچرخید. هم‌زمان با چرخیدن، شانه‌های قهرمان‌تان را به‌آرامی رها کنید و او را بنشانید.

کمربند کمکی

اگر کمک بیش‌تری نیاز دارید می‌توانید از یک کمربند کمک‌حرکتی (Gait Belt) استفاده کنید که به دور کمر بسته می‌شود. موقع سفت کردن کمربند، به‌اندازه‌ی دو انگشت فضای خالی باقی بگذارید. به این ترتیب، کمربند محکم است و می‌توانید برای بلند کردن یا نشاندن قهرمان‌تان دست خود را در کمربند چفت کنید. از همین روش می‌توانید برای جابه‌جایی او از خودرو یا دست‌شویی هم استفاده کنید.

سوار شدن به خودرو

اگر می‌خواهید قهرمان‌تان را به داخل خودرو منتقل کنید، ویلچر را نزدیک صندلی جلو قرار دهید، چرخ‌ها را قفل کنید، زیرپایی را آزاد و او را بلند کنید. وقتی هر دو ایستاده‌اید، به سمت خودرو بچرخید و کمک کنید که داخل خودرو بنشیند. حواس‌تان به سر او باشد که به بالای ماشین برخورد نکند. سپس دست‌های خود را زیر زانوهای قهرمان‌تان قرار دهید و پاهای او را به داخل خودرو هدایت کنید.

خواباندن روی تخت

اگر می‌خواهید قهرمان‌تان را در تخت‌خواب قرار دهید، اول او را روی لبه‌ی تخت بنشانید و سپس تا جایی که می‌توانید او را عقب‌تر ببرید. پاهای او را به‌آهستگی بلند کنید و روی تخت بگذارید. این کار کمک می‌کند که بالاتنه‌ی او روی تخت بچرخد. از او بخواهید زانوان‌اش را خم کند و بعد او را روی تشک بالا بکشید. پس از دراز کشیدن کامل، بالشی زیر سرش بگذارید تا ستون فقرات انحنای طبیعی خودش را داشته باشد.

برخاستن از تخت

برای این که قهرمان‌تان بلند شود، یک دست‌تان را زیر کتف او بگذارید و دست دیگر را زیر زانوها قرار دهید. در وضعیت ایستاده‌ی مناسب قرار بگیرید، پاها را به‌آهستگی به لبه‌ی تخت بیاورید و هم‌زمان بدن او را به حالت نشسته درآورید.

سُر خوردن و افتادن

هر چقدر هم که احتیاط به خرج دهیم و مراقب باشیم، همیشه ممکن است اتفاقات ناخواسته رخ دهد و قهرمان‌تان زمین بخورد. اگر او در حین حرکت، تعادل خود را از دست داد اجازه دهید تا به آرامی روی زمین قرار بگیرد. اگر تلاش زیادی به خرج دهید که او را سر پا نگه دارید، ممکن است هر دوی شما صدمه ببینید. اما اگر قهرمان‌تان به‌سختی زمین خورد، در اولین فرصت به اورژانس زنگ بزنید تا کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

بلند شدن از زمین

هنگامی که قهرمان شما روی زمین افتاده و می‌خواهید او را بلند کنید، کمک کنید روی دست‌ها و زانوها بنشیند، پای قوی‌تر را جلو بگذارد و روی پای دیگر زانو بزند. حالا به او کمک کنید تا با یاری گرفتن از یک صندلی یا هر وسیله‌ی محکم دیگر، روی پای قوی‌تر خود بلند شود و در حالی که هر دو پا کنار یکدیگر قرار دارند، سر پا بایستد.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*