چگونه با عذاب وجدان استخدام پرستار برای سالمند عزیزمان کنار بیاییم؟

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

چگونه با عذاب وجدان استخدام پرستار برای سالمند عزیزمان کنار بیاییم؟

مراقبت از قهرمان‌های زندگی می‌تواند با احساسات متفاوتی همراه باشد. حتی زمانی که تمام تلاش خود را برای برآورده ساختن نیازهای عزیز خود می‌کنیم باز هم ممکن است گاهی اوقات دچار تردید، اضطراب یا احساس گناه شویم. این احساسات می‌تواند مراقبت را به امری طاقت فرسا تبدیل کند.

خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که به ما مراقبین کمک می‌کند که احساس آرامش و تعادل را به زندگی خود بازگردانیم.

چرا مراقبین از استخدام پرستار احساس گناه می‌کنند؟

در ادامه به دلایل رایج احساس گناه در هنگام استخدام پرستار و پیشنهاداتی جهت کنار آمدن با آن پرداخته‌ایم. با شناسایی عوامل ایجادکننده عذاب وجدان می‌توانیم با این موضوع راحت‌تر کنار بیاییم.

احساس وظیفه‌شناسی و تعهد قوی

بسیاری از ما مسئولیت مراقبت از قهرمان‌های زندگی را می‌پذیریم چرا که حس می‌کنیم به عنوان عضوی از خانواده وظیفه داریم که در روزهای سخت از افرادی که دوستشان داریم حمایت کنیم. اما مشکلات وقتی بروز پیدا می‌کنند که گمان کنیم باید مراقبت از عزیزان‌مان را خودمان شخصاً و به هر قیمتی که شده، انجام دهیم. بسیار مهم است که در انتظاراتی که از خود داریم، واقع‌بین باشیم. برعهده گرفتن مسئولیت مراقبت برای مدت زمان طولانی و به تنهایی باعث می‌شود نیاز‌های خودمان را نادیده بگیریم. به همین ترتیب ممکن است فداکاری‌های ما تأثیر منفی در زندگی خودمان یا قهرمان‌زندگی‌مان داشته باشد.

وقتی به عنوان یک مراقب از پرستاران کمک می‌گیریم، ممکن است احساس کنیم که عزیز خود را ناامید کرده یا قول نانوشته‌ ای را زیر پا گذاشته‌ایم. درصورتی که برای مراقبت با کیفیت از دیگران، در وهله اول باید از خودمان مراقبت کنیم. درخواست کمک نشانه ضعف نیست. پرستاران جایگزین ما نیستند بلکه حضور آن‌ها به ما در امور مراقبتی و حتی کارهای خانه کمک می‌کند.

بهتر است از سایر اعضای خانواده، دوستان و پرستار حرفه‌ای برای مراقبت از سالمند عزیزمان، کمک بگیریم. با استخدام پرستار، نه تنها می‌توانیم لحظات لذت بخشی را در کنار سالمند عزیزمان سپری کنیم، بلکه می‌توانیم زمان بیشتری را برای تقویت روابط‌مان با دیگران، مراقبت از خود و پیگیری علایق شخصی‌مان‌ اختصاص دهیم.

عدم پذیرش پرستار توسط قهرمان زندگی

امتناع سالمند از پذیرفتن کمک خارجی می‌تواند قلب ما را به درد آورد. تغییر برای قهرمان‌های زندگی کمی سخت بوده و شاید از شخص جدیدی در خانه و زندگی خود استقبال نکنند. اعتراضات آن‌ها همراه با فشاری که برای رسیدگی به همه نیازهایشان احساس می‌کنیم کافی است تا از استخدام پرستار منصرف شویم.

کافیست از ترس‌ها و نگرانی‌های سالمند عزیزمان درک درستی پیدا کنیم تا بتوانیم از راهکارهای مناسبی برای برطرف کردن این نگرانی‌ها استفاده کنیم. با درگیر کردن عزیزان‌مان در مراحل استخدام و انتخاب پرستار، به آن‌ها این احساس را می‌دهیم که صاحب نظر هستند و كنترل مراقبت از خود و انتخاب شخص مراقب را دارند. اطمینان پیدا کردن از اینکه عزیز ما با پرستار خود احساس امنیت و راحتی می‌کند، احساس اضطراب و عذاب وجدان ما را به حداقل می‌رساند.

اگر سالمند عزیزمان پس از استخدام پرستار، همچنان به مخالفت، لجاجت یا بدرفتاری ادامه داد، می‌توانیم با او صحبت کنیم و متقاعدش کنیم که حضور پرستار، کمکی به هر دو ما است. در تصمیم خود ثابت قدم باشیم و به عزیزمان فرصت دهیم تا خود را با شرایط جدید وفق دهد. با گذشت زمان، بسیاری از سالمندان با پرستاران خود ارتباط خوبی برقرار کرده و از شرایط جدید راضی خواهند بود.

هزینه استخدام پرستار در منزل

تصمیم برای استخدام پرستار در منزل بدون در نظر گرفتن هزینه‌های آن، به اندازه کافی دشوار است. حتی اگر سالمند ما پس‌اندازی داشته باشد که بتوان برای هزینه‌های مراقبتی از آن استفاده کرد، خانواده‌ها معمولاً احساس گناه زیادی نسبت به استفاده از آن برای استخدام پرستار خواهند داشت. اما قهرمان‌های زندگی این پول را برای دوران بازنشستگی و پیشامدهای احتمالی در زندگی کنار گذاشته‌اند. نیاز به مراقبت طولانی مدت قطعاً از این قبیل پیشامدها محسوب می‌شود و بودجه آن‌ها (نه ما) باید برای پرداخت این خدمات استفاده شود.

پرداخت به یک پرستار برای خدماتی مشابه خدماتی که یکی از اعضای خانواده می‌تواند به صورت رایگان انجام دهد ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد. با این حال، به خاطر داشته باشیم که پرستار سالمند در زمینه مراقبت از قهرمان‌های زندگی آموزش دیده و مزایای بی‌شماری را برای خانواده به همراه دارد. پذیرش این مسئله دشوار است، اما گاهی یک پرستار حرفه‌ای برای ارائه مراقبت‌هایی که سالمند ما نیاز دارد، گزینه مناسب‌تری است.

اگرچه ممکن است هزینه استخدام پرستار زیاد به نظر برسد، اما زمان استراحت، سلامتی و آرامش خاطر ابرقهرمان‌ها بسیار ارزشمند بوده و هنگامی که به خود اجازه می‌دهیم استراحت منظم داشته باشیم مراقب بهتری هستیم. استخدام پرستار، حتی برای چند ساعت در هفته، می‌تواند میزان استرس ما را به طور قابل توجه‌ای کاهش دهد و از فرسودگی شغلی در ما جلوگیری کند. برای آشنایی با راهکارهایی برای کاهش استرس ناشی از مراقبت، مقاله آن را بخوانیم.

غلبه بر احساس گناه و عذاب وجدان

نباید خودمان را با احساسات منفی درگیر کنیم. گزینه‌های زیادی برای مراقبت از سالمندان وجود دارد که در بسیاری از موارد، استخدام پرستار در منزل، مفیدترین و به صرفه‌ترین انتخاب است چرا که به ما فرصت استراحت داده و در عین حال به سالمندمان اجازه می‌دهد با خیال راحت و به طور مستقل در خانه‌‌ی خود زندگی کند.

هرگونه گناهی که نسبت به تصمیمات مراقبت (مانند استخدام پرستار در منزل) احساس می‌کنیم بی‌دلیل بوده و تنها موجب استرس‌مان می‌شود. انجام مراقبت از خود و رها کردن انتظارات غیرواقعی را در دستور کارهای خود قرار دهیم. اگر درباره این موضوع، به کمک نیاز داریم، می‌توانیم با مشاوره‌های روان‌شناسی و حضور در گروه‌های پشتیبانی، از چالش‌های مراقبتی آگاهی بیشتری به دست آوریم. همچنین می‌توانیم برای شنیدن تجربیات ابرقهرمان‌های دیگر، به صفحه اینستاگرام ایزی لایف مراجعه کنیم و داستان ابرقهرمان‌ها را گوش دهیم.

سخن پایانی

مراقبانی که مسئولیت‌هایشان بیش از حد زیاد شود، در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار می‌گیرند. چرا که فردی که از نظر جسمی و روحی خسته است توانایی ارائه مراقبت با کیفیت را ندارد، بنابراین باید راهکارهایی را انتخاب کنیم که در مسیر مراقبت، انرژی تازه‌ای به ما می‌بخشد. استخدام پرستار، به شرطی که بابت این تصمیم خود را سرزنش نکنیم، می‌تواند این انرژی تازه را برای ما فراهم کند. برای مطالعه بیشتر در زمینه فرسودگی شغلی مراقبین، مقاله آن را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.

نظرات کاربران
ثریا
پاسخ

سلام ممنونم بابت به اشتراک گذاشتن این مطلب. من هم به دلیل مشغله کاری زیاد و دست تنها بودن بعد از مشورت با پزشک و افراد خبره برای مادرم پرستار استخدام کردم و خودم به صورت دائم پیگیری های لازم رو انجام میدم و به کمک مشاور تونستم تا حدی با عذاب وجدان کنار بیام.


    ایزی لایف
    پاسخ

    همراه عزیز
    .ممنون که تجربه مراقبت از قهرمان زندگی خود را با ما به اشتراک گذاشتین، قطعا کمک گرفتن از پرستار مجرب مسیر را برای شما هموارتر ساخته است.


ثبت نظر

نام*

ایمیل*