آشنایی با بی‌اختیاری ادرار سرریزی و نشانه‌های آن

آشنایی با بی‌اختیاری ادرار سرریزی و نشانه‌های آن

بی‌اختیاری ادرار، عارضه‌ای است که می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی به وجود آید و ما را با چالش‌های گوناگونی در زندگی رو به رو کند. برای آن‌که بتوانیم با وجود ابتلا به بی‌اختیاری ادرار، با سرزندگی به راه‌مان ادامه دهیم، در قدم اول باید نوع بی‌اختیاری ادرار خود را تشخیص داده و سپس با توجه به عوامل به وجود آوردنده و با استفاده از راهکارهای کارآمد، سعی بر مدیریت این عارضه داشته باشیم. در این مطلب با یکی از انواع بی‌اختیاری ادرار
به نام بی‌اختیاری ادرار سرریزی بیشتر آشنا خواهیم شد.

بی‌اختیاری ادرار سرریزی و نشانه‌ها

بی‌اختیاری ادرار سرریزی یا سرریز شونده به چکه کردن مدام یا چند باره‌ی ادرار در اثر خالی نشدن کامل مثانه گفته می‌شود. فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار سرریزی به دلیل مثانه‌ای که به طور کامل تخلیه نمی‌شود، مکررا یا به طور مداوم، نیاز به دفع ادرار خواهد داشت. بی‌اختیاری ادرار سرریزی بیشتر در مردانی که به بزرگی پروستات مبتلا هستند، رخ می‌دهد. این دسته از مردان اغلب از جریان ادرار بسیار ضعیف و همچنین مشکل در شروع دفع ادرار رنج می‌برند. در زنان نیز بی‌اختیاری ادرار سرریزی معمولا ناشی از ضعف عضلات مثانه، انسداد مجرای ادرار، سنگ کلیه، افتادگی یا ضعف عضلات لگن است. نشانه‌های ابتلا به بی‌اختیاری ادرار سرریزی عبارتند از:

احساسِ دائمی پر بودن مثانه:

مهم‌ترین نشانه بی‌اختیاری ادرار سرریزی، احساس دائمی پر بودن مثانه است که آن را از سایر انواع بی‌اختیاری ادرار متمایز می‌کند. در واقع پس از ابتلا به بی‌اختیاری ادرار سرریزی، مثانه هرگز به درستی خالی نشده و به دلیل حجم ادرار باقی‌مانده، مثانه سریع‌تر از زمان طبیعی پر می‌شود. فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار سرریزی، ممکن است حتی نیاز به دفع ادرار را احساس نکند اما دچار نشتی ادرار شود.

عفونت مثانه مکرر:

عدم تخلیه کامل مثانه و باقی ماندن ادرار در مثانه برای مدت طولانی، می‌تواند محیطی ایده آل برای رشد باکتری‌ها ایجاد کند و منجر به عفونت مثانه یا کلیه شود. عفونت مجاری ادراری از جمله شایع‌ترین این عفونت‌هاست که با احساس سوزش در حین دفع ادرار، ادرار خونی، بوی قوی یا رنگ تیره ادرار ظاهر می‌شود.

تجربه نشتی ادرار در خواب یا بیدار شدن مکرر برای دفع ادرار:

خالی نشدن کامل مثانه پس از هر بار مراجعه به سرویس بهداشتی، باعث بالا رفتن تعداد دفعات مراجعه به سرویس بهداشتی می‌شود. به این معنی که ممکن است در طول شب نیز چندین بار برای رفتن به سرویس بهداشتی از خواب بیدار شویم. همچنین عدم تخلیه کامل مثانه و ابتلا به بی‌اختیاری ادرار سرریزی می‌تواند موجب تجربه نشتی ادرار در طول خواب شبانه بشود. طبعاً بروز اختلال در خواب، اثرات منفی کوتاه مدت و بلند مدتی را به دنبال خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت بی‌اختیاری ادرار در حین خواب به بلاگ خواب شبانه راحت با پوشینه بی‌اختیاری ادرار مناسب مراجعه کنید.

مشکل بودن شروع جریان ادرار در زمان دفع ادرار:

بی‌اختیاری ادرار سرریزی می‌تواند شروع جریان ادرار و روند تخلیه ادرار را با مشکل روبرو کند. یکی از عوارض ناشی از مشکل بودن شروع دفع ادرار، احتباس (بند آمدن) ادرار است. به زبان ساده، احتباس ادراری یعنی عدم قابلیت دفع ادرار. نشانه‌های احتباس ادراری با توجه به نوع و درجه آن، متفاوت است و روش درمان آن توسط پزشک مشخص می‌شود. به یاد داشته باشیم که مشکلات مربوط به دفع ادرار می‌تواند در اثر عواملی مانند مصرف داروها، آسیب‌های عصبی، زایمان، جراحی و .. نیز رخ دهد و تنها به بی‌اختیاری ادرار سرریزی محدود نمی‌شود.

قطع و وصل شدن جریان ادرار:

با ابتلا به بی‌اختیاری ادرار سرریزی، ممکن است در حین دفع ادرار، جریان ادرار متوقف شده و دوباره شروع شود (ادرار متناوب). علت اصلی قطع و وصل شدن جریان ادرار، ناتوانی عضلات مثانه در ایجاد انقباضات موثر برای حفظ جریان طبیعی ادرار است. استفاده از کیسه آب گرم یا ماساژ دادن قسمت پایین شکم می‌تواند به حفظ جریان طبیعی ادرار و جلوگیری از کند شدن آن کمک کند. همچنین تقویت ماهیچه‌های اطراف سیستم ادراری با استفاده از تمرینات کگل ، بسیار کمک کننده است.

مدیریت بی‌اختیاری ادرار سرریزی

در صورتی که به دلیل ضعف عضلات کف لگن به بی‌اختیاری ادرار سرریزی دچار شده‌ایم، تمرینات کگل برای کنترل این عارضه بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این استفاده از پوشینه‌ی مناسب به حفظ ریتم عادی زندگی و رویارویی با چالش‌های احتمالی کمک شایانی می‌کند. پوشینه شورتی ایزی لایف با جذب بالا و حداکثر محافظت در برابر نشتی ادرار، راهکاری مناسب است که امکان حفظ فعالیت‌های روزانه و تحرکی راحت را برای فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار فراهم می‌کند. راهکار مفید دیگر برای کنترل بی‌اختیاری ادرار سرریزی، صبر کردن به مدت چند دقیقه بعد از دفع ادرار و سعی بر ادرار دوباره است. این تمرین به مرور زمان عضلات مثانه را تقویت کرده و به تخلیه کامل مثانه کمک می‌کند.

سخن پایانی

بی‌اختیاری ادرار سرریزی یکی از انواع بی‌اختیاری ادرار است که به علت عدم تخلیه کامل مثانه به وجود می‌آید. ابتلا به بی‌اختیاری ادرار سرریزی معمولا با چکه کردن مداوم ادرار یا احساس نیاز مکرر به دفع ادرار همراه است. اگر ما یا عزیزانمان از بی‌اختیاری ادرار سرریزی رنج می‌بریم، بسیار مهم است که راهکارهای مواجهه با آن را شناخته و به کار بگیریم. با مطالعه ویژگی‌های پوشینه شورتی در وب‌سایت ایزی لایف با این محصول و نقش آن در مدیریت بی‌اختیاری ادرار سرریزی بیشتر آشنا شوید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*