سرگرمی‌های جالب برای سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

سرگرمی‌های جالب برای سالمندان با تحرک محدود

بسیاری از سالمندان به دلایل مختلفی مانند سکته مغزی، آرتروز شدید و آسیب‌های ناشی از افتادن، تحرک خودشان را از دست می‌دهند. اما محدودیت حرکتی در سالمندان به معنای خداحافظی با اوقات خوش نیست؛ چون هنوز بی‌نهایت راه و روش برای سرگرم شدن، حفظ روحیه‌ی عالی و خوشگذرانی وجود دارد. در ادامه به این سرگرمی ها اشاره شده است.

مطالعه

 مطالعه می‌تواند یک سرگرمی شگفت‌انگیز برای قهرمان زندگی ما باشد. این سرگرمی نه تنها باعث گذران اوقات و هوشیار نگه داشتن ذهن قهرمان زندگی ما می‌شود بلکه به عنوان راهکاری موثر برای کاهش استرس سالمندان، بهبود حافظه، بهبود کیفیت خواب و به تأخیر انداختن زوال عقل در او محسوب می‌شود. فرد سالمند می‌تواند با خواندن کتاب و مجله‌ی فیزیکی و نگاه کردن به عکس‌های آن یا گوش دادن به کتاب صوتی و شنیدن داستان‌های جالب و یادگیری موضوعات جدید ساعت‌ها سرگرم شود. همچنین کتاب‌خوانی گروهی بین دوستان هم‌سن و سالشان می‌تواند در داشتن مشارکت اجتماعی و تقویت روحیه آن‌ها بسیار مؤثر باشد.

کشف انواع سرگرمی‌های متنوع

 سرگرمی‌هایی مانند آشپزی، بافندگی، قلاب‌بافی و نواختن ساز که نیاز به تحرک زیاد ندارند می‌توانند قهرمان زندگی ما را سرگرم کنند. تحرک محدود می‌تواند زمینه‌ساز یادگیری زبان جدید یا حتی کشف سرگرمی‌هایی باشد که تاکنون شانسی برای امتحان کردن آن‌ها نداشته‌اند. یادگیری فعالیت جدید علاوه بر فعال نگه داشتن ذهن قهرمانمان، از کسل شدن او جلوگیری می‌کند.

ورزش منظم

 انجام ورزش‌های ساده می‌تواند سلامت قهرمان ما راحفظ کند و موجب سرگرمی او شود. انجام یوگا با صندلی یا ورزش‌های نشسته، تمرینات مناسب برای افراد با تحرک محدود هستند. همچنین می‌توان ورزش‌هایی را به کمک واکر انجام داد یا صرفا برای کاهش تورم مچ پا با کمک واکر چند دقیقه ایستاد.

فعالیت‌های خلاقانه

 تحریک بخش خلاقانه‌ی ذهن قهرمان زندگی با تحرک محدود یکی دیگر از راه‌های جالب و سرگرم کننده برای گذران اوقات است. نقاشی، رنگ‌آمیزی و مجسمه‌سازی سرگرمی‌های بسیار خوبی برای بروز خلاقیت هستند. کارهایی مثل نظم دادن به آلبوم عکس و درست کردن دفتر آشپزی خانوادگی می‌توانند سرگرم‌کننده و خلاقانه باشند. تحقیقات نشان داده‌اند که انجام سرگرمی های خلاقانه در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن می‌تواند باعث کاهش استرس و احساسات منفی، افزایش حس مثبت و امیدواری و همچنین تسریع درمان‌های پزشکی گردد.

گذران اوقات خارج از خانه

 بیرون رفتن از خانه و گذراندن وقت در طبیعت، آرامش‌بخش بوده و باعث تقویت روحیه می‌شود. نشستن در بالکن یا کنار پنجره و استشمام هوای تازه و دیدن مناظر، سرگرمی فوق‌العاده‌ای برای افراد سالمند با توانایی حرکتی محدود محسوب می‌شود.

سپری کردن زمان با دوستان یا اقوام شاد

 سپری کردن اوقات شاد با اقوامی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارند، از جمله سرگرمی های فوق‌العاده برای قهرمان زندگی ما است. بازی کردن با نوه‌ها و سرگرم شدن با حیوان خانگی می‌تواند به طرز چشم‌گیری در کاهش استرس و تقویت روحیه مؤثر باشد.

بازی کردن

 بازی‌هایی مثل درست کردن پازل، طرح چیستان و معما، حل کردن جدول و کارت بازی از جمله سرگرمی های عالی برای خوش‌گذرانی قهرمان ماست. این بازی‌ها را می‌توان به صورت گروهی، دو نفره یا به تنهایی انجام داد.

تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی

 تماشای تلویزیون به صورت مداوم سرگرمی سالمندان سالمی محسوب نمی‌شود. اما تماشای یک فیلم یا دو برنامه تلویزیونی در طول روز یا هفته می‌تواند سرگرمی جالبی برای قهرمان زندگی ما باشد. تماشای تلویزیون می‌تواند موازی با یک سرگرمی دیگر باشد. به عنوان مثال ممکن است قهرمان زندگی ما علاقه‌مند به تماشای مستندی باشد که موجب یادگیری در او شود. برنامه‌های آموزش آشپزی یا سفرنامه نبز می‌توانند الهام بخش تجربه‌های جدید باشند. گوش کردن موسیقی یا نواختن ساز نه تنها توانایی فوق‌العاده‌ای در کاهش استرس، درد و اضطراب دارند بلکه باعث بهبود کیفیت خواب و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مشارکت در فعالیت‌های خیرخواهانه

 اگر محدودیت حرکتی قهرمان زندگی ما خیلی شدید نباشد، شرکت در فعالیت‌های نیکوکاری می‌‌تواند سرگرمی شگفت‌انگیزی برای ایجاد حس مفید بودن و مشارکت فرد سالمند باشد. با سرای محله و مراکز نیکوکاری تماس بگیرید و در مورد سرگرمی‌‌هایی که قهرمان زندگی می‌تواند در آن مشارکت کند پرس‌وجو کرده و در صورت نیاز آن‌ها را شرکت دهید.

سخن پایانی

 ما می‌توانیم با انجام سرگرمی‌ هایی بدون نیاز به تحرک بالا، کمک حال قهرمان زندگی‌مان باشیم و تلاش کنیم تا نه تنها گذران زندگی برای او راحت‌تر شود، بلکه از آن لذت ببرد. اگر می‌خواهید با ماساژ قهرمان زندگیتان باعث آرامش و مراقبت بهتر از او شوید این مطلب را در وب‌سایت ایزی لایف بخوانید.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*