چای و بی‌اختیاری ادرار

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

آیا چای باعث تشدید بی‌اختیاری ادرار می‌شود؟

بسیاری از ما از قهوه و تأثیر آن در تشدید علائم بی‌اختیاری ادرار آگاه هستیم اما آیا نوشیدن چای نیز باعث تحریک مثانه و افزایش بی‌اختیاری ادرار می‌شود؟

اگرچه نوشیدن چای در کشور ما بسیار معمول است اما چای نیز در بدن همانند قهوه عمل کرده و باعث افزایش بی‌ا‌ختیاری ادرار می‌شود. کافئین موجود در چای و قهوه فعالیت مثانه را افزایش داده و نشانه‌هایی از بی‌اختیاری ادرار مثل احساس نیاز فوری به دفع ادرار و تکرر ادرار را تشدید می‌کند.

همان‌طور که می‌دانیم به ماده‌ای که باعث تحریک مثانه در فرد شده «ادرار آور» گفته می‌شود. این بدان معناست که هر چه ماده محرک بیشتر مصرف گردد، میل به دفع ادرار بیشتر می‌شود. به همین ترتیب مصرف چای به علت کافئین موجود در آن باعث تحریک مثانه در قهرمان زندگی یا ابر قهرمان مبتلا به بی‌اختیاری می‌شود. به عنوان مثال، به ازای هر فنجان نوشیدنی کافئین دار که ما یا قهرمان زندگی‌مان می‌نوشیم، بدن ما بیش از آن مقدار را دفع می‌کند. این به دلیل ویژگی ادرار آور کافئین است که باعث افزایش قابل توجه جریان خون در کلیه‌ها شده و جذب آب و سدیم در بدن را کاهش می‌دهد. در نتیجه، ممکن است سالمند یا فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار احساس نیاز فوری به دفع ادرار پیدا کند.

به علاوه مصرف کافئین زیاد می‌تواند بدن را با مشکل کمبود آب مواجه سازد. کمبود آب بدن اغلب منجر به تحریک مثانه شده و می‌تواند مشکلات موجود در مثانه را بدتر کند. راه دیگری که کافئین روی مثانه تأثیر منفی می‌گذارد، افزایش فشار خون و تحریک سیستم گردش خون است. این اثر یکی از دلایلی است که پس از مصرف کافئین ممکن است احساس بیداری و سرحال بودن بیشتری کنیم.

مقایسه انواع چای و میزان ادرار آور بودن آن‌ها

همه‌ی انواع چای و قهوه به یک میزان ادرار آور نیستند. در ادامه به میزان کافئین موجود در انواع چای می‌پردازیم:

چای سیاه

چای سیاه حاوی میزان بالایی از کافئین بوده و به عنوان ادرار آورترین چای شناخته می‌شود. حدود ۲۴۰ میلی‌لیتر چای سیاه حاوی ۴۰ تا ۷۰ میلی‌گرم کافئین است. یعنی تقریبأ به میزان نصف فنجان قهوه، کافئین دارد.

چای اولانگ

چای اولانگ یک نوشیدنی چینی بوده و به عطر و طعم خوشش مشهور است. میزان کافئین این چای در محدوده متوسط بوده و به ازای هر ۲۴۰ میلی‌لیتر، حاوی ۳۵ تا ۵۵ میلی‌گرم کافئین است.

چای سفید

در هر ۲۴۰ میلی‌لیتر چای سفید، تنها حدود ۳۰-۱۵ میلی‌گرم کافئین وجود دارد. این به دلیل پردازش بسیار کمی است که روی برگ‌های چای سفید در زمان تولید انجام می‌شود.

چای سبز

به‌طور کلی، چای سبز حاوی ۳۵ تا ۴۵ میلی‌گرم کافئین در در هر ۲۴۰ میلی‌لیتر است.

دمنوش‌ها

خانواده دمنوش‌های گیاهی شامل گزینه‌های خوشمزه‌ای مانند نعناع، بابونه، زنجبیل و سایر طعم دهنده‌های طبیعی شده و فاقد کافئین هستند چرا که از دانه‌ها، ریشه‌ها و گل‌ها تهیه می‌شوند و یک انتخاب مناسب برای قرار گرفتن در عادات غذایی روزانه ما هستند.

روزانه باید چه مقدار آب و مایعات بنوشیم؟

متخصصان نوشیدن ۲-۱.۵ لیتر(۴ تا ۸ لیوان) مایعات در روز را توصیه می‌کنند. البته بهتر است چندین لیوان نوشیدنی پشت سر هم مصرف نگردد چرا که ممکن است منجر به تحریک مثانه شود. البته باید در نظر داشت که مصرف بیش از اندازه و غیر استاندارد آب و مایعات خود می‌تواند دلیلی برای به وجود آمدن مثانه بیش‌فعال و بروز نشانه‌های بی‌اختیاری ادرار باشد.

در حالت ایده آل ما و قهرمان‌های زندگی، باید در طول ۲۴ ساعت چهار تا شش بار مثانه خود را تخلیه کنیم. تخلیه منظم آن بسیار مهم است زیرا به جلوگیری از عفونت و سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند. همچنین خوب است از سالمند یا عزیز مبتلا به بی‌اختیاری ادرار بخواهیم که چندین ساعت پیش از خواب، چیزی ننوشد و قبل از رفتن به تخت‌خواب از دستشویی استفاده کند تا خواب باکیفیت‌تری داشته باشد.

اگرچه ممکن است فکر کنیم که با وجود بی‌اختیاری ادرار می‌بایست نوشیدنی کمتری مصرف کرد اما این طرز تفکر نادرست بوده و کمبود آب می‌تواند عوارض بیشتر و جدی‌تری را در بدن ما ایجاد کند. آب در هر نوع فرآیند سلولی در بدن دخیل بوده و هنگامی که بدن دچار کمبود آب شود، این دسته از فرآیند‌ها با کارایی کمتری انجام می‌پذیرند. همچنین کم نوشیدن آب باعث افزایش غلظت ادرار و خود دلیلی برای تحریک بیشتر مثانه می‌شود. ما ابرقهرمان‌ها می‌توانیم با ارائه دلایل علمی و منطقی اهمیت نوشیدن آب و مایعات را به قهرمان‌های عزیز خود یادآوری کنیم و از آن‌ها بخواهیم به جای محدود کردن مصرف مایعات و آسیب رساندن به بدن خود، پوشینه‌های مخصوص بزرگسالان را در نظر گرفته و امتحان کنند.

نوشیدنی‌های مناسب برای فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار

بهترین گزینه برای انتخاب نوشیدنی در افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار صرف نظر از دلیل آن، آب ساده بدون هیچ گونه افزودنی است. ما ابرقهرمان‌ها با تشویق قهرمان‌های زندگی به پرهیز از نوشیدنی‌هایی که باعث تحریک مثانه می‌شوند، به کنترل بهتر شرایط کمک شایانی خواهیم کرد. علاوه بر چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار باید از نوشیدن الکل، آب مرکبات، شیر و نوشیدنی‌های گازدار نیز اجتناب شود.

سخن پایانی

یکی از راهکار‌های بسیار مفید برای کنترل بی‌اختیاری ادرار، رعایت رژیم غذایی مناسب است. تأثیر نوشیدنی‌ها در رژیم غذایی قهرمان‌های زندگی غیرقابل انکار بوده و آگاهی ما ابرقهرمان‌ها از نوشیدنی‌های مناسب و میزان صحیح مصرف آن‌ها می‌تواند نقش پررنگی در افزایش کیفیت زندگی این عزیزان ایفا کند. برای مطالعه بیشتر در مورد اهمیت مصرف مایعات به ویژه آب در دورانی سالمندی، مقاله کم آبی بدن در سالمندان را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*