پرهیز غذایی و بی‌اختیاری ادرار

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

پرهیز غذایی فرد مبتلا به بی اختیاری ادرار

بی‌اختیاری ادرار در واقع ناتوانی در کنترل کردن آن است، این مساله در برخی افراد قابل درمان بوده و در برخی دیگر باید از روش‌های مکمل برای کنترل آن استفاده کرد. تغییر سبک زندگی، از جمله رعایت رژیم غذایی خاص، پرهیز یا استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند نقش مؤثری در کنترل این امر داشته باشد و باعث بهبود کیفیت زندگی قهرمان مبتلا به بی‌اختیار ادرار شود.برخی مواد غذایی بی‌اختیاری ادرار را تشدید می‌کنند. فرد مبتلا به بی‌اختیار ادرار می‌تواند با عدم مصرف یا به حداقل رساندن استفاده از آن‌ها، این مشکل را تا حد زیادی کنترل کند. 

پرهیز غذایی مناسب برای کنترل بی‌اختیاری ادرار

 فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار می‌تواند برخی از موارد ذکر شده را در ابتدا، به طور کامل از رژیم غذایی حذف کند و سپس اگر لازم بود با مشورت پزشک، دوباره به تدریج استفاده کند. 

الکل

 نوشیدنی‌های الکلی به‌طور کلی برای سلامت بدن مضرند، مثانه نیز مستثنی نیست. الکل کنترل سیگنال‌های طبیعی بدن را که فرد را متوجه پر بودن مثانه می‌کند، کاهش داده و در نتیجه می‌تواند منجر به افزایش بی‌اختیاری ادرار شود. 

کافئین

 نوشیدنی‌های کافئین‌دارمانند قهوه، چای، نوشابه و همچنین نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث تکرر ادرار می‌شوند. بهتر است فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار پس از ساعت ۷ عصر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مصرف نکند. 

غذاهای اسیدی

 غذاها و میوه‌های اسیدی و ترش مانند آناناس و گوجه ممکن است مثانه را تحریک کرده و باعث تکرر ادرار شوند. کاکائو، سرکه، انواع سس‌های گوجه و سس مایونز نیز از جمله مواد غذایی هستند که بهتر است فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار از مصرف آن‌ها خودداری کند. 

نوشابه

 نوشابه‌های بدون کافئین نیز ممکن است به خاطر داشتن دی‌اکسید کربن مثانه‌ی حساس را تحریک کنند؛ بهتر است فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار از نوشیدن آن‌ها به‌طور کامل خودداری کند. 

لبنیات

 شیر و محصولات لبنی دیگر اغلب باعث تحریک مثانه می‌شوند، همچنین لاکتوز موجود در شیر می‌تواند باعث تحریک روده، برون‌روی و بی‌اختیاری دفع شود. پنیرهای چرب و خامه‌ای نیز تاثیر منفی در کارکرد مثانه دارند. 

غذاهای فرآوری شده

 این غذاها به دلیل داشتن مواد نگهدارنده و طعم دهنده‌های مصنوعی اغلب باعث تحریک مثانه و بی‌اختیاری ادرار می‌شوند. 

سیب، موز، و انگور

 این میوه‌ها صرف‌نظر از فواید زیادی که دارند، اگر فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار باشد باعث تحریک مثانه و در نتیجه افزایش ادرار او می‌شوند. 

قره قوروت

 به دلیل مؤثر بودن قره‌قورت در جلوگیری از عفونت مثانه، برخی به اشتباه تصور می‌کنند که برای بی‌اختیاری ادرار نیز مفید است، اما این میوه به دلیل اسیدی بودن برای مثانه بیش‌فعال مناسب نیست و بهتر است فرد مبتلا از مصرف آن خودداری کند. 

انواع آلو خشک

 بی‌اختیاری ادرار در بسیاری موارد با یبوست همراه هست و بسیاری برای درمان یبوست از انواع آلو خشک استفاده می‌کنند، اما انواع آلو برای فرد مبتلا به تکرر و بی‌ اختیاری ادرار مضر هستند و بهتر است برای حل مشکل یبوست مواد‌ غذایی حاوی فیبر مصرف کند. 

پیاز خام

 پیاز خام می‌تواند برای سیستم مزاجی و ادراری سنگین باشد، بنابراین بهتر است فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار آن را به صورت پخته مصرف کند و یا در صورت امکان پیازچه را جایگزین آن کند. 

داروها

 اگر قهرمان زندگی‌مان دچار بی‌اختیاری ادرار است و در عین حال برخی داروهای خاص را مصرف می‌کند حتما باید با پزشک معالج معتمد مطرح کنیم، چرا که ممکن است برخی داروها مانند داروی کاهش فشار خون، داروهای قلب، داروی ضد‌انقباض ماهیچه باعث افزایش ادرار شوند. 

سخن پایانی

 بی‌اختیاری ادرار ممکن است برای فرد مبتلا اسباب شرم و ناراحتی باشد، در حالیکه با اندکی آگاهی، تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی خاص می‌توان آن را درمان کرده و یا تحت کنترل درآورد؛ به طوریکه هیچ خللی در روند زندگی عادی ایجاد نکند. برای آنکه بیشتر بدانیم مقاله تغذیه سالم و بی اختیاری ادرار را مطالعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*