کرونا و سالمندان دیابتی

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

پیشگیری از کرونا در سالمندان دیابتی

این روزها ویروس کرونا زندگی تمام انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث تغییر روند زندگی عادی شده است، به طوری‌که همه‌ی ما صرف‌نظر از سن، جنسیت و وضعیت سلامت جسمانی در معرض ابتلا به آن قرار داریم. اما احتمال ابتلا به ویروس کرونا در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر است. دیابت یکی از همین بیماری‌های زمینه‌ای است و احتمال درگیری سالمند مبتلا به دیابت به ویروس کرونا بیشتر است، به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه خانگی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا و کاهش عوارض جانبی آن برای سالمند مبتلا به دیابت بسیار حیاتی و مهم است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا، از نوع ویروس‌های عفونی است که دستگاه تنفسی انسان را درگیر می‌کند. شایع‌ترین علائم ویروس کرونا عبارتند از:

  • تب
  • خستگی و بی‌حالی
  • سرفه خشک
  • بی‌اشتهایی
  • از بین رفتن حس بویایی

ممکن است در برخی از مبتلایان به ویروس کرونا علائمی همچون گلو درد، گرفتگی و آبریزش بینی و اسهال نیز مشاهده گردد و برخی از مبتلایان ممکن است هیچ‌گونه علائمی نداشته باشند. تحقیقات نشان داده است که این بیماری معمولا در کودکان و بزرگسالان به شکل خفیفی بروز پیدا کرده و معمولا بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌یابد. اما ابتلا به ویروس کرونا در سالمندان، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی هستند می‌تواند منجر به بروز عوارض جبران ناپذیری در آن‌ها شود. با مراقبت از سالمند مبتلا به نارسایی قلبی آشنا شویم.

ویروس کرونا و افراد دیابتی

دیابت می‌تواند زمینه‌ساز بروز علائم شدیدتر کرونا در فرد مبتلا شود، اما با رعایت رژیم غذایی سالم، خواب کافی، دوری از عوامل استرس‌زا و آزمایش منظم قند خون می‌توانیم سطح گلوکز خون را کنترل کرده و به‌تبع آن ریسک ابتلا به کرونا را در قهرمان مبتلا به دیابت کاهش دهیم. به بیان دیگر کنترل قند خون در افراد دیابتی اهمیت فراوانی دارد، زیرا در صورت عدم کنترل آن، کارکرد گلبول‌های سفید با مشکل مواجه شده و مبارزه با عفونت دشوار می‌گردد. اگر قهرمان زندگی ما مبتلا به دیابت بوده و علائمی مانند سرفه، درجه حرارت بالای بدن و احساس تنگی نفس دارد باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنیم. ما مراقبان باید تا حد امکان و با استفاده از نکات بهداشتی احتمال ابتلا به کرونا در سالمند دیابتی‌مان را کاهش دهیم، با این حال ممکن است قهرمان ما با رعایت تمام نکات بهداشتی مبتلا به ویروس کرونا شود که در آن زمان لازم است با مشورت پزشک بهترین درمان را برای او انتخاب کنیم.

راهکارهای ساده جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سالمندان دیابتی

شستشوی مداوم و منظم دست‌ها: هرچند ممکن است این کار پیش‌پا افتاده به نظر برسد، اما همین عمل ساده به شرطی که به درستی انجام شود (شستشوی منظم دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون) نقشی اساسی در از بین بردن ویروس کرونا دارد.

رعایت فاصله‌ی اجتماعی: سالمند دیابتی باید فاصله‌ی خود را با افراد، به خصوص اگر علائم بیماری در آن‌ها مشاهده شده را حفظ کنند. توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی، رعایت فاصله ۱.۵ متری از یکدیگر است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی: قهرمان زندگی ما باید هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را بپوشاند و برای این کار از دستمال کاغذی استفاده کند و پس از استفاده آن را دور انداخته و دست‌های خود را بشوید.

عدم تماس دست‌ها با صورت: دست‌های ما و همچنین قهرمان مبتلا به دیابت سطوح زیادی را در طول شبانه روز لمس می‌کند و در صورت عدم شستشوی دست‌ها و لمس صورت، ویروس می‌تواند به راحتی وارد مجاری تنفسی شده و ما و فرد سالمند دیابتی را مبتلا سازد. ساده‌ترین روش برای پیشگیری از این اتفاق عدم لمس چشم، بینی ودهان قبل از شستشوی کامل دست است.

به‌روزکردن اطلاعات مرتبط با ویروس کرونا و عمل به توصیه‌های بهداشتی: به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا، تا زمان یافتن واکسن و درمان قطعی آن تداوم داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود با به روز کردن اطلاعات در خصوص این بیماری همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توصیه شده از جانب سازمان بهداشت جهانی از سالمند دیابتی و خودمان در برابر این بیماری محافظت کرده و در صورت مشاهده علائمی همچون تب، سرفه خشک و مشکل تنفسی به پزشک متخصص مراجعه کنیم.

سخن پایانی

بدن سالمند مبتلا به دیابت ممکن است در صورت عدم کنترل قند خون، مختل شدن فعالیت گلبول‌های سفید و کاهش سیستم ایمنی بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار بگیرد. اما قهرمان زندگی ما می‌تواند با کنترل منظم قند خون، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی مناسب، مصرف داروهای مرتبط با دیابت، خواب کافی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی از ابتلا به کرونا در امان باشد. یکی از عواملی که می تواند منجر به کاهش سیستم ایمنی شود، استرس است ،‌برای آنکه با راهکار‌های مقابله با استرس سالمندان در دوران شیوع ویروس کرونا آشنا شوید مقاله آن را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*