استرس سالمندان و راهکارهای مقابله با آن در دوران شیوع کرونا

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

استرس سالمندان و راهکارهای مقابله با آن در دوران شیوع کرونا

استرس و بروز آن در زندگی امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. موقعیت‌های استرس‌زا علاوه بر تجربه‌ی ذهنی و عاطفی منحصر به فرد خود باعث واکنش‌های بیوشیمیایی خاصی در بدن ما می‌شوند که در مدیریت شرایط استرس‌زا به ما کمک می‌کنند. با این حال قرار گرفتن طولانی مدت بدن در این حالت یا سپری کردن دوره‌ای از زندگی در معرض استرس فراون می‌تواند سبب آسیب‌های جبران ناپذیر جسمی و روحی شود. به عبارت دیگر در حالی که هورمون‌های استرس می‌‌توانند یک سپر دفاعی قوی در مواقع خطر باشند، ترشح منظم و روزانه آن‌ها نیز می‌تواند بر سلامتی‌مان تأثیر منفی بگذارد و توانایی مقاومت در برابر استرس را کاهش دهد.

جالب است بدانیم که استرس قدرت بدنی ما را کاهش داده و احتمال ابتلا به بیماری و درد را افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود قهرمان‌های زندگی‌مان در مقابله با استرس با چالش‌های مختلفی روبرو شوند.

بروز استرس با منبعی تحریک‌کننده آغاز شده و منجر به شکل‌گیری نشانه‌هایی همچون اضطراب، افسردگی، درد مفاصل، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. ما ابرقهرمان‌ها با کسب آگاهی از نشانه‌های استرس سالمندان و شناسایی علل بروز آن قادر خواهیم بود تا ابتلا به استرس سالمندی را در قهرمان‌های عزیزمان به حداقل برسانیم.

نشانه‌های استرس سالمندان

گاهی اوقات تجربه‌ی طولانی مدت نشانه‌های استرس باعث می‌شود به آن‌ها عادت کرده‌ یا نادیده‌شان بگیریم. اقدام به انجام فعالیت‌های مشترک با قهرمان زندگی و ایجاد لحظاتی آرامش‌بخش به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به راحتی لحظات پرتنش و استرس‌زا را شناسایی کرده و از آن‌ها جلوگیری کنیم.

ما مراقبین در موقعیت خوبی هستیم که تغییرات کوچک و بزرگ را در زندگی روزمره قهرمان عزیزمان مشاهده کنیم. بنابراین ضمن یادداشت‌برداری و بررسی سلامت عمومی قهرمان زندگی نیاز است به نشانه‌های زیر توجه کنیم:

  • تغییر در عادات غذایی
  • تغییر در خلق و خو، از جمله تحریک پذیری بیشتر، اضطراب، غم، بی‌تفاوتی یا حتی نشاط و فعالیت بیش از حد و غیر معمول
  • مشکلات مربوط به حافظه کوتاه مدت
  • اختلال در تمرکز
  • الگوهای غیر معمول در قضاوت
  • کناره‌گیری و انزوا
  • توجه کمتر به بهداشت فردی، نظافت و مراقبت از خود
  • سردردهای تنشی
  • احساس درد بیشتر در بدن
  • بیماری مکرر
  • افزایش یا کاهش وزن
  • اختلالات خواب
  • خستگی مزمن و کاهش انرژی

به خاطر داشته باشیم که نشانه‌های استرس به موارد بالا ختم نمی‌شود. استرس می‌تواند برای هر فردی به طرق مختلف نمایان شود. ما ابرقهرمان‌ها که با روحیات و الگوهای رفتاری سالمند عزیزمان آشنایی بیشتری داریم، به سادگی می‌توانیم از وجود مشکل متوجه شویم. پزشکان نیز می‌توانند راهنمای خوبی در زمینه شناسایی نشانه‌های استرس در سالمندان باشند.

علل استرس سالمندان

استرس سالمندان می‌تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله مشکلات سلامتی و جسمی، امور مالی، روابط، مسئولیت‌های خانه‌داری و ... رخ دهد. اغلب اوقات استرس باعث انزوا و گوشه‌گیری قهرمان‌های عزیزمان می‌شود. خصوصاً اگر شریک زندگیشان را از دست داده باشند. گسترش ویروس کرونا و این واقعیت که سالمندان عزیز بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند نیز می‌تواند دلیلی برای استرس در این عزیزان شود. بنابراین آگاهی از روش‌های مقابله با استرس سالمندان در شرایط کنونی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد احساس ترس، نگرانی و استرس در افراد شده است. این استرس سالمندان و نگرانی می‌تواند منجر به ظهور و بروز برخی اختلالات جدی شده و ذهن و روان را در معرض خطر قرار دهد. افراد سالمند ممکن است به دلیل شرایط خاص جسمانی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار داشته و به تبع آن استرس و نگرانی بیشتری را نیز تجربه کنند. ماندن در قرنطینه خانگی، عدم امکان ارتباط با خانواده و اقوام مانند گذشته و عدم رعایت رژیم غذایی سالم منجر به تشدید حس بی‌حوصلگی، تنهایی، استرس، بروز بی‌اشتهایی، کم‌خوابی، مشکلات قلبی و عروقی و فشار خون در آن‌ها خواهد شد.

راهکارهای کنترل استرس سالمندان

استرس و نگرانی واکنش طبیعی ذهن و روان به شرایط جدید و چالش برانگیز است. در واقع استرس، تلاش ذهن برای محافظت جسم در برابر بیماری است. این وضعیت ناهنجار می‌تواند برای قهرمان زندگی ما مخاطره‌آمیزتر و سخت‌تر باشد و بر عهده‌ی ماست که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا کنار او باشیم تا هم آسیب کمتری ببیند و هم بتواند این دوره را به سلامت بگذراند. راهکارهایی وجود دارد که می‌توانیم با کمک آن‌ها نگرانی، دلواپسی و استرس سالمندان را به بهترین شکل مدیریت کنیم. در ادامه با این راهکار‌ها آشنا می‌شویم.

خواب کافی، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم

خواب کافی، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم از مهم‌ترین راهکارها برای مدیریت استرس سالمندان و تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. کارهایی که ممکن است با توجه به وضعیت کنونی در ابتدا نشدنی و غیرممکن به نظر برسند، اما با کمی صبوری و ممارست دست‌یافتنی هستند. در دوران شیوع کرونا ممکن است، رفتن به پارک و پیاده‌روی ساده ریسک بالایی داشته باشد از طرفی عدم انجام این فعالیت‌ها نیز می‌تواند بر استرس قهرمان زندگی ما دامن بزند. فراهم کردن شرایط انجام ورزش‌های سبک در منزل، رعایت رژیم غذایی سالم و خواب کافی می‌تواند استرس سالمندان را به حداقل برساند.

نفس عمیق

وقتی دچار استرس می‌شویم، نفس‌هایمان، تند، کوتاه و سطحی می‌شوند. نفس‌های عمیق و آهسته، می‌تواند میزان استرس‌ قهرمان زندگی ما را کاهش دهد. تمرین تنفس عمیق و آهسته به طور منظم و به مدت یک‌ربع ساعت در طول روز، به کاهش استرس سالمندان و چیرگی بر دلواپسی و نگرانی کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ۸ هفته به مدت ۲۰ دقیقه تمرین تنفس عمیق داشته‌اند خلق و خوی بهتر و استرس کمتری داشته‌اند.

تمرکز بر اهداف کوتاه مدت

با توجه به شیوع ویروس کرونا، تغییر شرایط اجتماعی، اقتصادی، معیشتی و عدم امکان پیش‌بینی زمان مشخص برای درمان قطعی این بیماری، پیشنهاد می‌شود برای اجتناب از آشفتگی و مدیریت استرس سالمندان ، بر روی برنامه‌های بلند مدت تمرکز نکنیم. بهترین راهکار در این دوران آن است که به قهرمان زندگی خود کمک کنیم تا برنامه‌ریزی کوتاه مدت بر روی اهداف قابل کنترل داشته باشد، یعنی شرایط حال را بپذیرد و از امکانات موجود برای مواجهه با آن استفاده کند.

داشتن چشم‌انداز آینده‌ای روشن

چنین به نظر می‌رسد که فاصله‌ی اجتماعی و داشتن حداقل ارتباط و معاشرت قرار است تا ابد ادامه پیدا کند، تصوری دردآور و غیرقابل هضم! هیچ‌کس تصور دقیقی از تغییرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در زندگی پیش‌رو ندارد، اما یکی از کارسازترین روش‌ها برای بیرون آمدن از رخوت، خمودگی و کنترل استرس، تخیل آینده‌ای روشن و حتی عادی مثل گذشته است. سعی کنیم قهرمان زندگی‌مان آینده‌ای زیبا را متصور شود که در آن زندگی به روال عادی خود بازگشته و ادامه دارد. تخیلاتی مثل دورهمی‌های شاد خانوادگی، گردش در طبیعت و معاشرت با دوستان.

حفظ پایگاه‌های اصلی ارتباطی

با توجه به امکاناتی که تکنولوژی در اختیار ما قرار داده است می‌توانیم با آموزش و جایگزین کردن راه‌های ارتباطی آنلاین به حفظ سلامت جسم و روان قهرمان زندگی‌مان کمک کنیم و موجب کاهش استرس در آن‌ها شویم.

محدود کردن پیگیری اخبار مربوط به ویروس کرونا

تلاش کنیم قهرمان زندگی‌مان خود را در معرض بمباران خبری مرتبط با این بیماری قرار ندهد. پیگیری اخبار و یادگیری اصول اولیه برای پیشگیری امری لازم و ضروری است، اما اگر شکل وسواس‌گونه به خود بگیرد می‌تواند استرس قهرمان زندگی ما را افزایش دهد و تبعات جبران‌ناپذیر جسمی و روانی به بار بیاورد.

سخن پایانی

این روزها ویروس کرونا زندگی فردی و اجتماعی همه ما به خصوص افراد سالمند را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ اما انسان موجودی‌ست سرسخت و در عین حال انعطاف‌پذیر.در طول تاریخ می‌توان هزاران نمونه از بحران حال حاضر به شکل‌های متفاوت را مثال زد که زندگی انسان را درگیر و از روال عادی خارج کرده است، ولی همیشه با اتکا به هوش و دانش خود، راه حلی پیدا و از آن گذر کرده است. ویروس کرونا هم مستثنی از این مساله نیست، فقط شاید آمد تا به همه ما بگوید قدر یکدیگر را بیشتر بدانیم. تنظیم برنامه‌ریزی صحیح در دوران به ما کمک می‌کند که بهتر از قهرمان‌ خود مراقبت کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*