Diabetes Complication |عوارض دیابت

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

عوارض دیابت در سالمندان

ما با افزایش میزان قند خون و عدم توازن تولید انسولین در بدن، به تدریج دچار بیماری دیابت می‌شویم. افراد سالمند، درصورت فعالیت جسمی کمتر و عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند.

بهتر است در صورت مشاهده علائم دیابت، با پزشک متخصص مشورت کنیم و هنگام مراجعه به پزشک حتما لیستی از تمام داروها و ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنیم به همراه داشته باشیم تا از تداخلات دارویی احتمالی جلوگیری شود.

دیابت می‌تواند عوارضی برای قهرمان زندگی‌مان ایجاد کند و باعث اختلال در زندگی روزمره او ‌شود.

عوارض دیابت

افسردگی

تحقیقات نشان داده اند که یک سوم از افراد مبتلا به دیابت ممکن است افسردگی را تجربه کنند اما فقط ۲۵ تا ۵۰ درصد موارد تشخیص داده می‌شود. نیاز است که علائم افسردگی در افراد سالمند را بشناسیم و آن را مانند هر بیماری دیگری درمان کنیم. توجه کنیم که درمان افسردگی می‌تواند به کنترل دیابت و بهبود کیفیت زندگی‌مان کمک زیادی بکند.

از دست دادن حافظه

اختلال در حافظه و عملکرد مغز می‌تواند در افراد سالمند مبتلا به دیابت شایع‌تر باشد. اگر در مدیریت هر یک از فعالیت‌های روزانه خود مشکلی داریم حتماً موضوع مشکل در حافظه را با پزشک‌مان در میان بگذاریم.

بی اختیاری ادرار (از دست دادن کنترل مثانه)

تقریبا ۷۰ درصد از کل خانم‌های سالمند به صورت موقت یا دائمی دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند، اگر ما هم دچار چنین مشکلی شدیم اصلا نباید احساس خجالت و شرمساری داشته باشیم. روش‌های ساده‌ای برای مدیریت بی‌اختیاری ادرار وجود دارد. باید درباره‌ی آن با پزشک‌مان صحبت کنیم تا بتواند بهترین راه‌های درمانی را برای ما انتخاب و تجویز کند.

سقوط

عوامل زیادی هستند که سالمند دیابتی را بیشتر در معرض خطر سقوط قرار می‌دهند. این موارد شامل عوارض جانبی دارویی، از بین رفتن حس در پاها، قند خون پایین یا بینایی ضعیف است. عواملی مانند روشنایی ضعیف و بی‌نظمی در خانه نیز می‌توانند در سقوط سالمندان نقش داشته باشند.

درد مزمن

از آنجا که دیابت می‌تواند منجر به بروز درد ناشی از گردش خون ضعیف یا آسیب عصبی شود و درمان آن هم پیچیده است، نیاز است درمورد هرگونه دردی که احساس می‌کنیم با پزشک‌مان صحبت کنیم.

پیشگیری از دیابت

انجام دادن اقدامات و تغییرات ساده‌ای در شیوه‌ی زندگی، در جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر است. همچنین یک فرد سالمند با رعایت این موارد می‌تواند از ابتلا شدن به دیگر بیماری‌ها نیز جلوگیری کند.

رژیم غذایی سالم

از خوردن قند و چربی‌های اشباع خودداری کنیم. انتخاب گزینه‌های غذایی سالم‌تر مانند میوه، سبزیجات و آجیل برخلاف نوشابه‌های گازدار، چیپس، پفک و فست فودها، می‌تواند به تنظیم سطح قند خون فرد سالمند کمک کند. برای تنظیم رژیم غذایی‌مان می‌توانیم از یک متخصص تغذیه کمک بگیریم و فراموش نکنیم که اگر در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستیم باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنیم.

ورزش

هرروز حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی منظم داشته باشیم و هفته‌ای ۲ بار پیاده‌روی طولانی‌تر انجام دهیم. اگر شرایط فیزیکی ما اجازه می‌دهد به باشگاه برویم و با بلند کردن وزنه‌های سبک به ساخت و حفظ عضله‌هایمان کمک کنیم. داشتن عضله موجب سوزاندن قند شده و وابستگی بدن ما را به انسولین برای سوزاندن قندها کم می‌کند و در طولانی مدت باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شود. برخی از افراد سالمند که توانایی ورزش‌های سنگین ندارند، می‌توانند با یک مربی ورزشی که تخصص آن در زمینه برنامه‌های ورزشی برای فرد سالمند است مشورت کنند.

کاهش وزن

به طور معمول، رعایت رژیم غذایی و ورزش باعث کاهش وزن می‌شود. از دست دادن حتی ۵ تا ۱۰ درصد از وزن ما می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد. وزن زیاد می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در فرد سالمند که تحرک کافی ندارد افزایش دهد.

ترک کردن سیگار

قهرمان ما باید از مصرف دخانیات خودداری کند. سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

سخن پایانی

ما و قهرمان زندگی‌مان می‌توانیم با رعایت تغذیه و مواردی که ذکر شد نه‌تنها از دیابت پیشگیری کنیم بلکه احتمال بروز بیماری‌های زمینه‌ای دیگر را نیز کاهش دهیم. یک فرد سالمند بیشتر از افراد دیگر نیاز دارد که از دیابت پیشگیری کند و یا آن را تحت کنترل داشته باشد. این بیماری در طولانی مدت می‌تواند عوارض جانبی برای فرد سالمند داشته باشد و باعث بروز بیماری‌های دیگر گردد. همانطور که گفته شد افسردگی می‌تواند یکی از عوارض بیماری دیابت باشد، برای آشنایی بیشتر مقاله نشانه‌های افسردگی در سالمندان ، را در سایت ایزی لایف مطالعه کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*