دلایل بی‌اختیاری ادرار پس از زایمان و روش‌های مدیریت آنن

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

دلایل بی‌اختیاری ادرار پس از زایمان و روش‌های مدیریت آن

در زندگی زنان، بارداری و زایمان دوره‌ای زیبا و در عین حال پر چالش محسوب می‌شود. یکی از عوارض احتمالی برای خانم‌ها در دوران بارداری و پس از زایمان، بی‌اختیاری ادرار است. بر اساس گزارش بنیاد بی‌اختیاری ادرار استرالیا، ۳۷ درصد از زنان باردار دچار بی‌اختیاری ادرار هستند که ۴۷ درصد از آن‌ها تا شش ماه پس از زایمان نیز همچنان این چالش را خواهند داشت. همچنین در یک سال پس از زایمان، یک نفر از هر سه زن بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کند.

دلایل بروز بی‌اختیاری ادرار در دوران بارداری و بعد از زایمان

بی‌اختیاری ادرار در دوران بارداری و پس از زایمان، معمولا به شکل بی‌اختیاری ادرار استرسی رخ می‌دهد. این نوع از بی‌اختیاری ادرار عبارتست از نشت غیر ارادی ادرار در اثر فشارهایی مانند سرفه، عطسه، خندیدن، ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین. اغلب اوقات، ضعف عضلات کف لگن دلیل ابتلا به بی‌اختیاری ادرار استرسی است.

بارداری و زایمان نقش پر رنگی در تضعیف عضلات کف لگن دارند. چرا که وزن کودک می‌تواند به مثانه یا عضلات کف لگن فشار آورده و ماهیچه‌های این نواحی را تضعیف کند. علاوه بر این، تغییر هورمون‌های بدن در دوران بارداری نیز می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادرار شود. تعدادی از هورمون‌هایی که در طول دوران بارداری در بدن ترشح می‌شود منجر به شل شدن بافت‌ها و اندام‌های لگن می‌شوند. هر چند این هورمون‌ها به افزایش انعطاف‌پذیری لگن و ایجاد فضایی برای رشد کودک کمک می‌کنند اما عضلات مثانه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

فشار وارد شده به بدن در اثر به دنیا آوردن کودک در حین زایمان نیز می‌تواند منجر به آسیب دیدگی بافت‌های لگن شود. همچنین زایمان طبیعی می‌تواند موجب پاره شدن رباط‌هایی شود که عضلات پشتیبان لگن را به استخوان های لگن متصل می‌کنند. چنین پیشامدهایی می‌توانند دلیلی برای بروز نشتی یا بی‌اختیاری ادرار باشند.

روش‌های مدیریت بی‌اختیاری ادرار استرسی

روش‌های مختلفی برای بهبود بی‌اختیاری ادرار استرسی پس از زایمان وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از:

تمرینات کگل:

رایج ترین روش درمانی برای بی‌اختیاری ادرار پس از زایمان، تمرینات کگل است. تمرینات کگل روشی غیر تهاجمی و فوق العاده موثر برای کاهش بی‌اختیاری استرسی پس از زایمان هستند.

پساری:

پساری وسیله‌ای نرم و انعطاف‌پذیر است که برای جلوگیری از افتادگی اندام‌های لگنی داخل واژن قرار می گیرد. از آنجا که افتادگی اندام‌های لگن و بی‌اختیاری ادرار استرسی ارتباط نزدیکی با هم دارند، پساری می‌تواند به کنترل و بهبود این عارضه کمک کند. پساری باید به تشخیص پزشک معالج و با توجه به دستورالعمل‌ها او استفاده شود.

مصرف دارو:

در صورتی که روش‌های طبیعی کارساز نباشند، ممکن است پزشک معالج برای کنترل اسپاسم عضلانی در مثانه دارو تجویز کند.

تزریق کلاژن:

تزریق کلاژن، بافت اطراف مجرای ادرار را حجیم و تقویت کرده و به کنترل بی‌اختیاری ادرار استرسی کمک می‌کند.

جراحی اسلینگ:

جراحی اغلب زمانی انتخاب می‌شود که فرد سایر راهکارها را امتحان کرده اما نتیجه موفقیت‌آمیزی دریافت نکرده است.

استفاده از پوشینه بزرگسال مناسب

ایزی لایف شورتی، پوشینه بزرگسال مناسب

بسیاری از خانم‌ها به دلیل عدم آگاهی از عارضه بی‌اختیاری ادرار، مشکل خود را از نزدیکان و حتی پزشک خود پنهان کرده و به جای استفاده از پوشینه‌های مخصوص بی‌اختیاری ادرار، از محصولات نامناسبی همچون پدهای بهداشتی یا دستمال‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند. چنین رفتارهای مخاطره‌آمیزی نه تنها به مدیریت بی‌اختیاری ادرار کمک نمی‌کند بلکه آسایش روحی را سلب کرده و تاثیراتی منفی به جای می‌گذارد. پوشینه شورتی ایزی لایف ، محصولی کارآمد برای مدیریت بی‌اختیاری ادرار در دوران بارداری و پس از زایمان است. ایزی لایف شورتی با کش ۳۶۰ درجه دور کمر و طراحی آناتومیک(متناسب با فرم بدن) امکان تحرکی راحت را برای خانم‌های باردار یا مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند، فراهم می‌‌کند. پوشینه شورتی همچون لباس زیر پوشیده شد، لطیف و سازگار با پوست است و با پاره کردن دوخت‌های کناری به راحتی تعویض می‌شود.

سخن پایانی

بی‌اختیاری ادرار در دوران بارداری یا پس از زایمان، عارضه متداولی است که ممکن است برای هر زنی اتفاق بیفتد. اگر ما یا عزیزانمان با این چالش رو به رو شدیم، برای پشت سر گذاشتن این دوره، در قدم اول باید به دور از احساس خجالت این موضوع را با پزشک خود در میان گذاشته و سپس از راهکارهای مدیریتی مناسبی همچون استفاده از پوشینه بزرگسال و انجام تمرینات کگل بهره بگیریم. برای آشنایی با محصول شورتی ایزی لایف به عنوان راهکاری کارآمد برای عبور از این دوران به بلاگ پوشینه شورتی ایزی لایف، انتخابی مناسب برای کنترل بی‌اختیاری ادرار در سایت ایزی لایف مراجعه کنید.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*