کلسترول بالا

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

دلایل کلسترول بالا در دوران سالمندی

کلسترول نوعی چربی است که در همه‌ی سلول‌های بدن یافت می‌شود. بدون کلسترول کافی، بدن قادر به تولید هورمون‌های مناسب، ویتامین D و دیگر مواد مورد نیاز بدن نیست. اما ممکن است بنا به دلایلی، میزان کلسترول بدن بالا برود و زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها شود. بالا رفتن کلسترول به این معنی است که میزان آن از حد مورد نیاز بدن بالاتر رفته و به طرز خطرناکی افزایش پیدا کند. بالا رفتن کلسترول در دوران سالمندی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و در صورت کنترل نشدن، می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی شود و صدمات جبران‌ناپذیری به سلامت سالمند وارد کند.

دلایل افزایش میزان کلسترول

عوامل مختلفی می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا سالمندان به کلسترول بالا در دوران سالمندی شود که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم

رژیم غذایی ناسالم

سه فاکتور اصلی رژیم غذایی ناسالم عبارتند از

  • چربی‌های اشباع شده (در پروتئین حیوانی)
  • اسیدهای چرب ترنس (معمولاً در شیرینی‌جات، نان‌ها و ذرت‌های بوداده‌ی ماکرویوی یافت می‌شود)
  • غذاهایی که کلسترول بالایی دارند (مانند گوشت قرمز و محصولات لبنی با درصد چربی بالا)
  • اضافه وزن

    اگر وزن بدن قهرمان زندگی‌مان زیاد باشد، میزان تولید کلسترول ناسالم نیز افزایش می‌یابد. در واقع اضافه وزن می‌تواند باعث افزایش ناگهانی کلسترول به سطح ناسالم در بدن فرد سالمند شود.

    ورزش نکردن و بی‌تحرکی

    انجام تمرینات ورزشی در دوران سالمندی و همچنین داشتن تحرک کافی منجر به تولید HDL یا کلسترول خوب می‌شود، درحالیکه کم تحرکی زمینه‌ساز تولید کلسترول بد یا LDL در بدن فرد سالمند می‌گردد.

    مصرف دخانیات

    مصرف دخانیات نه تنها روی ریه‌های فرد سالمند اثر می‌گذارد، بلکه با آسیب رساندن به دیواره‌های عروق خونی قهرمان زندگی‌مان باعث می‌شود انتقال چربی‌ها به راحتی انجام شود.

    افزایش سن

    افزایش سن، توانایی بدن در حفظ سطح سالمی از کلسترول را کاهش می‌دهد.

    دیابت

    قند خون بالا موجب تولید نوع دیگری از کلسترول بد به نام VLDL (لیپوپروتئین با حجم پایین) در بدن فرد سالمند شده و باعث آسیب رساندن به سیستم گردش خون قهرمان زندگی‌مان می‌شود. ما می‌توانیم میزان کلسترول خون بدن قهرمان زندگی‌مان را با رژیم غذایی سالم، ترغیب به ورزش و عدم مصرف دخانیات، در حد متعادل و سالم نگه داشته و از بروز برخی بیماری‌های پیشگیری کنیم.

    مصرف مشروبات الکلی

    ممکن است قهرمان زندگی ما عادت به نوشیدن مشروبات الکلی داشته باشد، اگر مصرف این نوشیدنی‌ها طبق نظر پزشک بوده و جنبه‌ی دارویی داشته باشد، تهدیدی برای سلامتی فرد سالمند نخواهد داشت، در غیر این صورت می‌تواند منجر به افزایش کلسترول بد در بدن او گردد.

    خوراکی‌های مناسب برای پیشگیری از افزایش کلسترول در دوران سالمندی

    در حالیکه ممکن است برخی خوردنی و نوشیدنی‌ها منجر به افزایش کلسترول بد در بدن شوند، خوراکی‌هایی هم هستند که قهرمان زندگی ما با مصرف منظم آن‌ها می‌تواند از افزایش میزان کلسترول و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آن از جمله بیماری‌های قلبی جلوگیری کند؛ خوارکی‌هایی مثل

    جو پرک

    مصرف یک کاسه جو پرک پخته برای صبحانه می‌تواند فیبر لازم برای قلب قهرمان زندگی‌مان را تأمین کند.

    لوبیا

    انواع لوبیا فواید زیادی برای بدن دارند؛ چرا که مملو از فیبر بوده و حاوی پروتئین بدون کلسترول هستند که برای کاهش وزن مفید هستند.

    آجیل و خشکبار

    مصرف آجیل (پسته، گردو، بادام، بادام زمینی، و …) می‌تواند با فراهم کردن مواد مغذی، از قلب سالمند عزیزمان محافظت کرده و میزان کلسترول بد را کاهش دهد.

    میوه

    مصرف میوه‌های غنی از پکتین(ژلاتین گیاهی) مانند سیب، انگور، و مرکبات می‌توانند در کاهش کلسترول بد در بدن فرد سالمند مؤثر باشند.

    ماهی

    مصرف ۲ تا ۳ وعده ماهی در طول هفته منجر به تولید چربی‌های سالم مانند امگا 3 ،کاهش میزان کلسترول بد و تنظیم ضربان قلب قهرمان زندگی‌مان می‌شود.

    سخن پایانی

    بسیاری از عواملی که زمینه‌ساز افزایش کلسترول هستند، قابل کنترل بوده و می‌توانیم با رعایت آن‌ها، مانند عدم مصرف دخانیات، انجام منظم تمرینات ورزشی و ... از ابتلا قهرمان زندگی‌مان به کلسترول بالا و بیماری‌های مرتبط با آن پیشگیری کنیم. در واقع با داشتن سبک زندگی سالم، ریسک ابتلا به این بیماری نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. تغذیه دوران سالمندی نکته مهمی است که توجه با آن می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. برای آن‌که بیشتر بدانیم مقاله تغذیه دوران سالمندی را در سایت ایزی لایف بررسی کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*