مراقبت از افراد سالمند مبتلا به نارسایی قلبی

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

مراقبت از سالمندان مبتلا به نارسایی قلبی

مراقبت از سالمند مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است برای ابرقهرمان امری استرس‌زا و چالش‌برانگیز باشد. اما با داشتن دانش و اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانیم شرایط را برای قهرمان زندگی‌ مبتلا به نارسایی قلبی آسان‌تر کرده، به نحو احسن از او مراقبت کنیم و از پیشرفت بیماری‌اش جلوگیری کنیم.

نارسایی قلب چیست؟

نارسایی قلبی به‌معنای ضعف و ناتوانی قلب در پمپاژ کردن خون بوده و با ایست قلبی یا سکته قلبی متفاوت است. این بیماری در دوران سالمندی شایع‌تر است چرا که ارتباط مستقیمی با افزایش سن دارد. اگر سالمندی مبتلا به نارسایی قلبی باشد بدین‌معناست که قلب او به تدریج ضعیف شده و در پمپاژ خون بر اساس نیاز بدن و اکسیژن‌رسانی ناتوان شده است. نارسایی احتقانی قلبی معمولا به جای نارسایی قلبی به کار می‌رود در حالی‌که سیستم گردش خون سالمند مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی دچار اختلال شده و منجر به تجمع مایعات در برخی اندام‌های بدن وی شده و بافت‌ها را متراکم می‌کند و این امر می‌تواند موجب تورم در اندام تحتانی، شکم و اطراف ریه‌ها گردد. به همین دلیل در صورت بروز هرگونه مشکل و بیماری مرتبط با قلب باید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنیم.

مراحل مختلف نارسایی قلبی

نارسایی قلبی دسته‌بندی مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها علائم و به تبع آن راهکارهای پیشگیری و درمان مختص به خود را دارند.نارسایی نوع اول: افرادی که دخانیات و مشروبات الکی مصرف می‌کنند، رژیم غذایی ناسالم و پرچربی دارند و یا مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا هستند در معرض نارسایی قلبی دسته اول قرار دارند. این مرحله علائم خاصی نداشته و خللی در انجام فعالیت‌های روزمره ایجاد نمی‌کند. فرد سالمند مبتلا باید فشار و کلسترول خون خود را کنترل کند تا از آسیب‌های قلبی و عروقی در امان بماند.نارسایی نوع دوم: در این نوع نارسایی قلبی ، علائم خفیفی از بیماری‌های قلبی و عروقی وجود دارد که هنگام انجام فعالیت بروز می‌کند. در این مرحله ممکن است برای تشخیص نیاز به آزمایشات اشعه ایکس و یا MRI و برای درمان نیاز به مصرف دارو یا عمل‌ ترمیم قلب باشد.نارسایی نوع سوم: در این نوع نارسایی قلبی، سالمند با علائم شدیدتری از بیماری مواجه شده و در انجام فعالیت‌های روزمره خود دچار مشکل می‌شود، چرا که هر نوع فعالیتی موجب تنگی نفس شده و تپش قلب او را افزایش می‌دهد. تشخیص این بیماری علاوه بر روش‌های تشخیصی فوق، ممکن است نیازمند آنژیوگرافی و یا نمونه‌برداری از قلب باشد و برای درمان از روش‌های جراحی استفاده شود.نارسایی نوع چهارم: در این مرحله علائم نارسایی قلبی به شدیدترین شکل بروز پیدا می‌کند و فعالیت‌های سالمند مبتلا را بسیار محدود می‌کند. برای درمان این مرحله از نارسایی قلبی ممکن است از دستگاه دفیبریلاتور یا شوک برای کاهش علائم نفس تنگی و احتقان استفاده شود. هرچند ممکن است نیاز به عمل باز نیز از جانب پزشک توصیه شود.

مراقبت از سالمند مبتلا به نارسایی قلبی

ما به‌عنوان مراقبان از قهرمان زندگی مبتلا به نارسایی قلبی، می‌توانیم در منزل به طور منظم فشار خون و ضربان قلب سالمندمان را کنترل و یادداشت کرده و به طور مدام فشار خون، کاهش یا افزایش وزن و هرگونه تغییر در توانایی‌های بدنی او را کنترل کنیم. انجام منظم این امر و مطلع کردن پزشک از روند آن، کمک شایان توجهی به کنترل و درمان بیماری قهرمان زندگی ما خواهد کرد.

رژیم غذایی سالمند مبتلا به نارسایی قلبی

صرف‌نظر از میزان پیشرفت نارسایی قلبی، رعایت رژیم غذایی مناسب نقش بسزایی در کنترل و بهبود بیماری دارد. به ‌عنوان مثال قهرمان زندگی ما می‌تواند با مصرف:
    • میوه و سبزیجات
    • پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ و ماهی
    • لبنیات کم چرب
    • مواد غذایی حاوی فیبر
 و جایگزین کردن سبزیجات معطر به جای نمک و سس به میزان چشمگیری از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

مصرف مایعات برای سالمند مبتلا به نارسایی قلبی

میزان مصرف مایعات برای سالمند مبتلا به نارسایی قلبی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به دلیل اختلال در سیستم گردش خون، ممکن است مایعات مصرف شده در بافت اطراف قلب جمع و موجب تراکم آن شده و فرد را دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر سازد. به همین دلیل باید برنامه منظمی برای مصرف مایعات داشته باشیم و تا حد امکان از راهکارهای جایگزین مصرف مایعات مثل آب‌نبات‌های بدون قند، قرقره کردن آب و تف کردن آن و یا برخی دهان‌شویه‌های خاص برای رفع تشنگی قهرمان‌مان استفاده کنیم. البته باید بدانیم که کم آبی بدن سالمندان نیز می‌تواند به سلامت آن‌ها آسیب برساند.

سخن پایانی

بیماری‌های قلبی ممکن است بر کیفیت زندگی سالمند مبتلا و مراقب وی تأثیرات ناخوشایندی داشته باشد و منجر به استرس و نگرانی شود. هرچند برخی از این بیماری‌ها قابل درمان یا پیشگیری نیستند اما با انجام برخی مراقبت‌ها و رعایت دستورات پزشکی می‌توانیم تا حد زیادی از پیشرفت آن جلوگیری کنیم. کلسترول بالا در سالمندان از عوامل زمینه‌ساز در ابتلا به بیماری‌های قلبی است. برای آنکه بیشتر بدانیم مقاله کلسترول بالا در سالمندان را در سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*