مراقبت از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با ورزش‌های ذهنی

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

مراقبت از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با ورزش‌های ذهنی

ورزش ذهن برای فعال نگه داشتن آن، به اندازه مراقبت از سلامت جسم پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مهم است. چرا که تمرینات ذهنی در تقویت و حفظ عملکرد مغز نقش پررنگی دارند. انجام فعالیت‌های ذهنی جذاب با خانواده، علاوه بر تحریک مغز، پیشگیری از بیماری شایع آلزایمر و کمک به حفظ سلامت روان، اوقات خوشی را برای ما، نوه‌ها و قهرمان‌های زندگی رقم می‌زند.

یکی از راهکارهای موثری که می‌تواند ذهن قهرمان ما را به چالش بکشد و منجر به فعالیت‌های مغزی در او شود، بازی و سرگرمی‌های ساده و جذابی است که می‌توانیم در کنار هم انجام دهیم.

در ادامه، فعالیت‌هایی برای سلامت مغز معرفی می‌کنیم که انجام آن‌ها برای دوستان و خانواده‌ها، به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها با نوه‌های شیرین‌شان سرگرم کننده خواهد بود.

بازی با کلمات

بازی با کلمات یک سرگرمی لذت‌بخش است که مغز را به چالش می‌کشد. حتی اگر در بازی برنده نشویم، تلاش برای دست یافتن به جواب نیز، منجر به بهبود سلامت مغزمان خواهد شد. اسم و فامیل، بازی‌های دیجیتالی مثل آمیرزا، بازی فکری اسکربل(Scrabble) و وارونه کردن حروف یا کلمات و حدس زدن آن توسط حریف، از این دسته بازی‌ها هستند.

معماهای منطقی

معماهای منطقی فعالیتی هیجان انگیز برای آزمودن توانایی ما در استفاده از اطلاعات ارائه شده و یافتن جواب منطقی است. معماهای منطقی به ما و قهرمان‌های زندگی این امکان را می‌دهند که خارج از چارچوب فکر کنیم، راه حل‌های جدیدی ایجاد کرده و حافظه‌مان را تقویت کنیم.

معماهای منطقی برای سالمندان، گزینه‌ای ایده آل هستند زیرا به روشن شدن مسیرهای عصبی که به مدت زیادی خاموش بوده‌اند کمک می‌کنند. ما ابرقهرمان‌ها می‌توانیم کتاب‌های معماهای منطقی را خریداری کنیم یا به صورت آنلاین این معما‌ها را پیدا کنیم.

در اینجا نمونه‌ای از معماهای منطقی را می‌ببینیم، می‌توانید حدس بزنید این اتوبوس به کدام سمت حرکت می‌کند؟

اتوبوس

با توجه به آنکه در‌های اتوبوس مشخص نیست، پس اتوبوس به سمت چپ حرکت می‌کند.

پازل‌های جورچین

همه ما در کودکی به نحوی از پازل‌ها استفاده کرده‌ایم اما با گذر زمان فراموش کرده‌ایم که پازل‌ها تا چه اندازه در تحریک مغز ما موثر هستند. همچنین پازل‌ها با کاهش فشار خون و کاهش سرعت تنفس، می‌توانند به قهرمان‌های زندگی کمک کنند تا آرام شوند. همچنین برخی، پازل‌های جورچین را نوعی مراقبه می‌دانند که آن را به فعالیتی مناسب برای پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی با مشغله ذهنی زیاد تبدیل می‌کند.

سودوکو

سودوکو یک ورزش ذهنی مناسب، به ویژه برای میانسالان و سالمندان است. به زبان ساده، سودوکو یک بازی منطقی است که شامل حل مسئله و جستجوی الگوی اعداد می‌شود. مهارت‌هایی که طی این بازی ایجاد می‌شود به ارزیابی پیامدها و عواقب تصمیماتی که هر روز با آن‌ها روبرو می‌شویم، کمک می‌کند. از طرفی سودوکو چالشی است که تکمیل آن، حس خوب موفقیت را برایمان به ارمغان می‌آورد.

شطرنج

قرن هاست که شطرنج وجود دارد، اما اغلب اوقات به عنوان یک بازی برای سلامت مغز و روان، نادیده گرفته می شود. شطرنج با استراتژی، برنامه‌ریزی و تفکر خارج از چارچوب همراه‌ است و برای اکثر گروه‌های سنی مناسب است.

ممکن است بعضی از ما فکر کنیم شطرنج مستلزم نبوغ خاصی است و از آن اجتناب کنیم. اما واقعیت این طور نیست. شگفت‌آور است که تنها چندین ماه بازی شطرنج، می‌تواند به تقویت ضریب هوشی ما کمک کند. همچنین افزایش تمرکز از دیگر مزایای این ورزش است.

بازی سینی

با افزایش سن، به یاد آوردن امور برای قهرمان‌های زندگی‌مان سخت می‌شود. غالباً حافظه کوتاه مدت بیشتر تحت تأثیر افزایش سن قرار می‌گیرد و می‌تواند بر کیفیت انجام فعالیت‌های روزمره مانند خرید و کارهای خانه تأثیر بگذارد. بنابراین محک زدن و به چالش کشیدن هر روزه مغز با بازی‌های ساده توصیه می‌شود.

"بازی سینی" فعالیتی سرگرم کننده است که حافظه کوتاه مدت را تقویت کند. در این بازی یک سینی بزرگ را با وسایل مختلفی پر می‌کنیم. قبل از اینکه آن را با پارچه بپوشانیم، نگاهی به سینی و وسیله‌ها می‌اندازیم. سپس از کسانی که بازی می‌کنند می‌خواهیم اسم وسایل داخل سینی را نام ببرند. فردی که بتواند وسیله‌های بیشتری را به خاطر آورد، برنده است.

سخن پایانی

اغلب مواقع وقتی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها صحبت می‌کنیم، در درجه اول به سلامت جسم این عزیزان فکر می‌کنیم و گاهی فراموش می‌کنیم سلامت روان نیز به همان اندازه مهم است. برای مراقبت بهتر از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پیشگیری از بروز بیماری شایع آلزایمر می‌توانیم فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای را با آن‌ها انجام دهیم. با مراجعه به بلاگ راهکار‌هایی برای زندگی شاد در دوران سالمندی در وب‌سایت ایزی لایف، فعالیت‌های جدیدی برای سپری کردن زمان‌مان با قهرمان‌های زندگی پیدا کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*