بیماری قلب و عروق در سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

بیماری‌های قلب و عروق در سالمندان

بسیاری از ما ابرقهرمان‌هایی که از والدین سالمند یا قهرمان‌های زندگی خود مراقبت می‌کنیم سوال‌هایی در مورد افزایش سن و تاثیر آن بر سلامت قلب عزیزان‌مان داریم. آیا بیماری‌های قلبی در دوران سالمندی اجتناب ناپذیر هستند؟ چرا قلب در دوران سالمندی آسیب‌پذیرتر می‌شود؟ و...

پیش از هر چیز، باید به یاد بیاوریم که قلب یک عضله است و مانند دیگر عضلات بدن، با افزایش سن دستخوش تغییر می‌شود. افزایش سن به تنهایی عاملی قطعی برای بروز مشکلات و بیماری‌های قلبی به شمار نمی‌رود اما برخی تغییرات حتی در صورت عدم وجود بیماری اجتناب ناپذیر هستند، این تغییرات عبارتند از:

  • ضخیم شدن دیواره‌های قلب
  • کند و نامنظم شدن ضربان قلب
  • از دست رفتن قدرت قلب به عنوان یک عضله
  • کاهش پمپاژ خون توسط قلب
  • کاهش حداکثر ضربان قلب

اما تغییرات در ماهیچه قلب می‌توانند پیش زمینه‌ای برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در قهرمان زندگی ما باشند. به عنوان مثال هنگامی که حداکثر ضربان قلب (بیشترین تعداد انقباض قلب در یک دقیقه) کاهش یابد، فشار خون سیستولیک افزایش می یابد زیرا قلب برای تأمین خون اکسیژنه مورد نیاز بدن بیشتر کار می‌کند. یا با افزایش سن و کاهش قابل توجه عملکرد پمپاژ در قلب به دلیل تغییراتی که کهولت سن در قلب ایجاد کرده است، ممکن است نارسایی احتقانی قلب رخ دهد.

تأثیر سن بر سلامت قلب

عوامل متعددی در زندگی سالمند ما وجود داشته که سلامت قلب او را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در ادامه به برخی از این عوامل خواهیم پرداخت:

بیماری: برخی از بیماری‌ها ممکن است سلامت قلب سالمند ما را تهدید کنند از این رو زدن واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه در قهرمان‌های زندگی بسیار حائز اهمیت است. همچنین انجام عمل جراحی برای درمان دیگر بیماری‌ها از جمله عوامل خطرساز برای سلامت قلب سالمند ماست.

عفونت: عفونت‌ها می‌توانند بنا به دلایل مختلفی همچون زخم بعد از جراحی یا زخم دیابتی که بسته نمی‌شود بروز پیدا کنند. به همین ترتیب عفونت در قلب مهربان سالمند ما می‌تواند در نتیجه عملکرد نادرست دریچه‌های قلب یا سایر مشکلات قلبی، حمله ویروسی یا باکتریایی باشد.

استرس عاطفی: قلب سالمند عزیز ما در هنگام مواجهه با فشارهای ناگهانی یا آسیب زا، با ضربان نامنظم، افزایش عمل پمپاژ خون و دیگر واکنش‌های طبیعی، سعی می‌کند توانایی کاهش یافته‌ی خود را جبران کند که این امر می‌تواند باعث ایجاد درد در قفسه سینه(آنژین) یا غش در قهرمان عزیزمان شود.

جراحت‌ها: شکستگی استخوان‌ها، بریدگی، کوفتگی و دیگر جراحت‌های فیزیکی می‌تواند منجر به جراحی یا بهبود کند بدن شده و ممکن است با افزایش فشار بر قلب قهرمان زندگی‌مان همراه باشد.

فعالیت بدنی: همان‌طور که می‌دانیم قلب ما در انتهای هر ضربان به کوچک ترین حالت ممکن در می‌آید. قلب‌قهرمان‌های زندگی در حین انجام حرکات ورزشی یا فعالیت‌های فیزیکی سنگین نمی‌تواند به اندازه‌ی دوران جوانی کوچک و فشرده شده و نتیجتاً باعث تنگی نفس یا آنژین در آن‌ها می‌شود. آنژین در واقع درخواست کمک ناحیه‌ای از قلب برای خون بیشتر بوده که معمولاً بر اثر انتخاب‌های نادرست در سبک زندگی، عمل خون‌رسانی به قلب به درستی انجام نمی‌شود.

دارو: بسیاری از سالمندان عزیز ما به دلیل شرایط پزشکی و بیماری‌های متعدد تحت نظر چندین پزشک متخصص بوده و دارو‌های مختلفی را مصرف می‌کنند. برخی از داروهایی که برای بیماری‌های قلبی و فشار خون تجویز می‌شوند ممکن است منجر به خستگی ، سردرد ، کاهش میل جنسی و سایر عوارض جانبی در قهرمان زندگی ما شوند. جالب است بدانیم که بیماری‌های قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران سالمندی بوده و با بیماری‌هایی همچون بیماری عروق کرونر قلبی، نارسایی قلبی و آریتمی قلب بروز پیدا می‌کند. اغلب اوقات داروهایی که برای کنترل این بیماری‌ها به ویژه بیماری نارسایی قلبی تجویز می‌شود باعث تجمع بیش از حد مایعات در بدن و تحریک کلیه‌ها شده که موجب افزایش تعداد دفعات مورد نیاز دفع ادرار، بیدار شدن چندین باره در طول شب برای دفع ادرار، بی‌اختیاری فوریتی و نشتی ادرار در بسیاری از بیماران می‌شود.

عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در سالمندان

عوامل خطر بیماری قلبی و حمله قلبی عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • کلسترول
  • بالا ناشی از رژیم غذایی نامناسب
  • دیابت نوع دو
  • فشار خون بالا
  • اضافه وزن و چاقی
  • سابقه خانوادگی پرخطر
  • از میان عوامل یاد شده، سابقه خانوادگی تنها مورد غیرقابل کنترل است. سابقه خانوادگی خطرناک به این معنی است که مادر یا پدر فرد قبل از ۵۵ سالگی دچار حمله قلبی شده باشند. با این حال، با توجه ویژه یه سایر موارد قابل کنترل، می‌توان حتی در مواردی که سابقه خانوادگی حمله قلبی وجود دارد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به حداقل رساند.

اهمیت ورزش برای سالمندان مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی

تصلب شرایین یا همان گرفتگی عروق علت اصلی اکثر بیماری‌های قلبی عروقی است که منجر به افزایش حجم کار قلب برای به جریان انداختن خون در رگ‌های ما و بروز فشار خون بالا به دلیل افزایش نیروی پمپاژ خون می‌شود.

ورزش منظم در هر سنی، سفتی عروق مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. به ویژه ورزش‌های هوازی که در بهبود عملکرد قلب و عروق نقش بسزایی دارند. حتی در شرایطی که سالمند ما دچار اضافه وزن نبوده، ورزش با کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت سلامت قلب و بدن قهرمان ما را بهبود می‌بخشد.

سخن پایانی

بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله بیماری‌‌های شایع در دوران سالمندی بوده که ممکن است سلامت قهرمان زندگی ما را تحت الشعاع قرار دهد. ما ابرقهرمان‌ها با انجام اقدامات پیشگیرانه ساده می‌توانیم نقش خود را در سلامت قلب بزرگ این عزیزان ایفا کنیم. ساختن سبک زندگی سالم با ورزش و تغذیه‌ی مناسب و انجام معاینات منظم برای قهرمان‌های زندگی‌مان اولین قدیم در این راه خواهد بود. برای مطالعه بیشتر در زمینه بیماری‌های قلبی شایع در دوران سالمندی و شیوه صحیح مراقبت از مبتلایان به آن مقاله مراقبت از سالمندان مبتلا به نارسایی قلبی را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*