آیا سنگ کلیه می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادرار شود؟

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

آیا سنگ کلیه می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادرار شود؟

کلیه‌ها بخشی از دستگاه ادراری ما هستند که وظیفه کنترل سطح مایعات در بدن، پاکسازی خون و ایجاد ادرار از مواد زائد را به عهده دارند. زمانی که غلظت املاح و نمک موجود در ادرار بیش از حد طبیعی خود بالا رود، رسوبات سختی در داخل کلیه‌ها تشکیل می‌شود. این رسوبات سخت به اسم سنگ کلیه شناخته می‌شوند. سنگ کلیه یکی از رایج‌ترین اختلالات دستگاه ادراری است. به طوری که تخمین زده می‌شود که از هر ۱۰ نفر، ۱ نفر این مشکل را تجربه می‌کند. سنگ کلیه نشانه‌های مختلفی دارد و در برخی از مواقع، ابتلا به آن می‌تواند با بروز بی‌اختیاری ادرار نیز همراه شود.

نشانه‌های سنگ کلیه چیست؟

نشانه‌های سنگ کلیه با توجه به محل قرارگیری و اندازه سنگ می‌تواند متفاوت باشد. برخی از سنگ‌ها به حدی کوچک هستند که ممکن است اصلا ناراحتی ایجاد نکنند و بدون آنکه متوجه شویم، سنگ کلیه از بدن‌مان خارج ‌شود. همچنین گاهی اوقات ممکن است سنگ کلیه بدون هیچ مشکل یا علامتی در داخل کلیه‌ها باقی بماند. البته مواردی نیز وجود دارد که حتی سنگ‌های کوچک درد زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد کرده‌اند.در مقابل، گاهی دفع سنگ کلیه می‌تواند هفته‌ها طول بکشد و بسیار دردناک باشد. اگر سنگ بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است در مجرای ادرار گیر کند یا در دفع ادرار اختلال ایجاد کند، چرا که برای دفع سنگ کلیه نیاز است تا سنگ از کلیه‌ها به مثانه رود و سپس از طریق ادرار از بدن ما خارج شود. نشانه‌های رایج سنگ کلیه عبارتند از:
  • درد در پشت یا پهلوها، کشاله ران یا پایین شکم
  • وجود خون در ادرار و تغییر رنگ آن
  • احساس سوزش یا درد هنگام ادرار کردن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کم فشاری و کاهش جریان ادرار
  • نیاز فوری به دفع ادرار و تکرر ادرار (نیاز به دفع ادرار بیش ‌از حد معمول)

آیا سنگ کلیه می‌تواند باعث بی اختیاری ادرار شود؟

سنگ‌ کلیه گاهی اوقات می‌تواند با تجربه بی‌اختیاری ادرار همراه باشد. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای دفع سنگ کلیه، نیاز است تا سنگ‌ها از کلیه‌ها خارج شده و وارد مثانه شوند. دفع سنگ کلیه می‌تواند منجر به انسداد مجرای ادراری شده و دفع ادرار را دشوار کند. از طرفی بروز اختلال در دفع ادرار از خالی شدن مثانه به طور کامل جلوگیری کرده و می‌تواند باعث احساس نیاز مداوم به دفع ادرار یا تجربه نشتی ادرار شود. شایع ترین نوع بی‌اختیاری ادرار که افراد مبتلا به سنگ کلیه تجربه می کنند، بی‌اختیاری ادرار فوریتی است. مهمترین علامت بی‌اختیاری ادرار فوریتی، نیاز فوری و ناگهانی به دفع ادرار است. این وضعیت در افراد مختلف با شدت‌های متفاوتی بروز پیدا می‌کند. در نوع خفیف از بی‌اختیاری ادرار فوریتی، فرد معمولا می‌تواند قبل از دفع ناخواسته ادرار، خود را به سرویس بهداشتی برساند. با این حال در موارد شدیدتر، معمولا فرد پیش از رسیدن به مکان مناسب دچار نشتی ادرار می‌شود.

مدیریت بی‌اختیاری ادرار در زمان ابتلا به سنگ کلیه

در صورتی که به دلیل ابتلا به سنگ کلیه، بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنیم، استفاده از لباس زیر بهداشتی بزرگسال، روشی مناسب برای مدیریت این پیشامد و گذر از آن برای دستیابی به بهبودی کامل خواهد بود. پوشینه شورتی ایزی لایف با دور کمر کشسان و جذب بالا، امکان حفظ تحرک و رسیدگی به امور روزانه را برای فرد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار ایجاد می‌کند. همچنین مواد اولیه به کار رفته در لباس زیر بهداشتی بزرگسال ایزی‌لایف از سلامت پوست محافظت کرده و از ایجاد حس ناخوشایند خیسی جلوگیری خواهد کرد.

راهکارهایی برای پیشگیری از سنگ کلیه

ابتدا باید بدانیم که هیچ روش قطعی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در بدن وجود ندارد، به ویژه اگر در خانواده خود سابقه این عارضه را داشته باشیم. چرا که سابقه خانوادگی یکی از رایج‌ترین دلایل ابتلای به سنگ ‌کلیه است. همچنین افرادی که در گذشته سنگ کلیه داشته‌اند، احتمال بیشتری دارد که در آینده نیز به آن دچار شوند. با این حال، ایجاد تغییراتی کوچک در سبک زندگی و برنامه غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد. در ادامه برخی از این راهکارها را معرفی کرده‌ایم:
  • نوشیدن آب به اندازه کافی
  • کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن
  • مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم
  • افزایش مصرف مرکبات

سخن پایانی

سنگ کلیه یکی از رایج‌ترین بیماری‌های کلیوی است که معمولا با اختلالات ادراری همراه است. گاهی افراد به دلیل ابتلا به سنگ کلیه، بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی، پوشینه‌ شورتی ایزی لایف کنترل نشتی یا بی‌اختیاری ادرار را راحت‌تر کرده و به حفظ ریتم عادی زندگی و پشت سر گذاشتن این چالش با آسایش بیشتر کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این پوشینه و مزایای آن به بلاگ کنترل بی‌اختیاری ادرار با پوشینه شورتی در وب‌سایت ایزی لایف مراجعه کنید.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*