سندروم داون و بی‌اختیاری ادرار

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

آیا سندروم داون می‌تواند منجر به بروز بی‌‌اختیاری ادرار شود؟

سندروم داون یک اختلال ژنتیکی به‌نام تریزومی ۲۱ است که از یک کروموزوم اضافی ناشی شده و بر ظاهر فرد، عملکرد شناختی و سایر فرآیندهای بدن تأثیر می‌گذارد. در واقع این کروموزوم اضافه، باعث تاخیر در رشد ذهنی و جسمی می‌شود. افراد مبتلا به این سندروم به لحاظ جسمی و ظاهری با دیگران متفاوت بوده و دارای ویژگی‌هایی همچون شیب چشم‌ها به سمت بالا، گوش‌های کوچک، صورت تخت، بینی صاف و دهان کوچک هستند.

افراد مبتلا به سندروم داون، معمولا توانایی ذهنی محدودی دارند و در گفتار و برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند. همچنین این عزیزان به دلیل تاخیر در رشد دچار مشکلاتی مثل اختلالات گوارشی و ادراری هستند و ممکن است عقب ماندگی‌ذهنی در آن‌ها با چالش‌هایی مثل نشتی،بی‌اختیاری ادرار و عدم تخلیه کامل مثانه همراه باشد.

ارتباط بی‌اختیاری ادرار و سندروم داون

سندورم داون ممکن است با بی‌اختیاری ادرار همراه باشد. تحقیقات نشان داده است که ۶۴٪ کودکان، ۱۰٪ نوجوانان و ۱۲٪ بزرگسالان ۱۸ تا ۳۰ سال و ۲۲٪ بزرگسالان بالای ۳۰ سال مبتلا به سندروم داون دچار مشکل بی‌اختیاری ادرار نیز هستند. این آمار نشان می‌دهد که بی‌اختیاری ادرار در کودکان مبتلا به سندروم داون وجود داشته و معمولا با افزایش سن در دوران بزرگسالی تشدید پیدا می‌کند. تاخیر در رشد جسمی، مهمترین عامل در بروز بی‌اختیاری ادرار در این عزیزان است. هرچند ممکن است بزرگسالان مبتلا به سندورم داون از احساس نیاز به دفع ادرار آگاه باشند اما به دلیل ناتوانی‌های ذهنی و جسمی قادر به ابراز نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی نیستند. یکی از امکاناتی که می‌تواند شرایط زندگی برای این عزیزان و خانواده‌هایشان را بهبود بخشد، استفاده از پوشک بزرگسال است.

سندروم داون چه تاثیری بر سیستم دفع ادرار می‌گذارد؟

همانطور که گفته شد، افراد مبتلا به این سندورم در برخی قوای جسمانی و مهارت‌های ارتباطی دچار اختلال هستند. همچنین سندورم داون می‌تواند بر سیستم دفع ادرار آن‌ها نیز تاثیر بگذارد که در ادامه با تاثیرات آن آشنا می‌شویم:

عوامل شناختی - رفتاری

کودکان مبتلا به این سندروم به دلیل اختلال شناختی همراه با طیفی از اوتیسم، زمان بیشتری را برای یادگیری و عادت به استفاده از سرویس بهداشتی نیاز دارند. به همین دلیل، مراقبان یا والدین این عزیزان تلاش می‌کنند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای دفع ادرار آن‌ها داشته باشند. اگر کودک ما علاوه بر سندروم داون مبتلا به اوتیسم نیز باشد، ممکن است به دلیل اختلالات ارتباطی و عدم توانایی در ابراز نیاز به دفع ادرار دچار بی‌اختیاری ادرار شود. در این مواقع می‌توانیم با استفاده از امکاناتی مثل پوشینه بزرگسال، از تخلیه ادرار فرزند خود در بیرون از خانه یا مواقعی که امکان استفاده از سرویس بهداشتی وجود ندارد، اطمینان داشته باشیم.

احتباس ادراری

افراد مبتلا به سندروم داون به دلیل تفاوت و ضعف عضلانی، در انقباض مثانه دچار مشکل شده و نمی‌توانند به‌طور کامل ادرار را دفع کنند. در نتیجه عدم دفع کامل ادرار علاوه بر احتباس آن و عفونت‌های احتمالی مثانه، منجر به بی‌اختیاری ادرار شده و یا آن را تشدید می‌کند.

ناهنجاری‌های دستگاه گوارش

ناهنجاری‌های دستگاه گوارش، اختلالات ژنتیکی و انسداد روده، مانع از دفع کامل مدفوع شده و منجر به یبوست و بی‌اختیاری در دفع مدفوع می‌شود. تحقیقات نشان داده است که ۷۷٪ از افراد مبتلا به سندروم داون دچار اختلالات دستگاه گوارش و ادراری هستند. با آنکه تاثیر سندروم داون بر بی‌اختیاری ادرار اجتناب ناپذیر است، اما می‌توانیم با کنترل آن، تمرکز بر توانایی‌های فرد مبتلا و استفاده از راهکارهای موجود برای عزیزان مبتلا به این سندروم، زندگی شاد و سالمی را فراهم کنیم. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره می‌کنیم:

ارزیابی عملکرد روده و ادرار

اگر کودک ما مبتلا به سندورم داون است، باید برای ارزیابی عملکرد سیستم گوارش و دفع ادرار در مورد عادات دفع در کودک‌مان با پزشک متخصص مشورت کنیم. با کمک نتیجه‌ی این ارزیابی‌ها و مشورت‌های پزشک معالج، می‌توانیم راهکار درمانی مناسبی انتخاب کنیم. همچنین می‌توانیم برای بهبود بخشیدن به سیستم دفع ادرار در کودک‌مان از تکنیک‌های تشویقی و مهارت‌های ارتباطی استفاده کنیم.

استفاده از پوشینه برای بزرگسالان و کودکان مبتلا به سندروم داون

پوشینه بزرگسال، انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به سندروم داون است چون علاوه بر افزایش اعتماد به نفس در فرد مبتلا، موجب آرامش خاطر ما مراقبین نیز می‌شود. کودکان مبتلا به سندروم داون ممکن است بعد از سن خاصی به دلیل افزایش سایز در استفاده از پوشک کودکان محدودیت داشته باشند که می‌توانند از پوشک سایز S ایزی لایف استفاده کنند.

سخن پایانی

بی‌اختیاری ادرار چالشی رایج در میان فرشتگانی با یک کروموزوم اضافه است. بی‌اختیاری ادرار در عزیزانی که دچار عقب ماند‌گی ذهنی هستند می‌تواند در بزرگسالی تشدید شود. ما ابرقهرمان‌ها می‌توانیم با ارزیابی سیستم گوارشی و ادراری قهرمان‌مان و مشورت با پزشک معالج او از راهکارهای درمانی مناسبی استفاده کنیم. اجازه ندهیم که محدودیت‌های ذهنی و چالش بی‌اختیاری ادرار، شانس زندگی شاد و باکیفیت را از عزیزان‌مان بگیرد. پوشک بزرگسال می‌تواند انتخابی مناسب برای عزیزان مبتلا به سندروم داون و بی‌اختیاری ادرار باشد. برای آگاهی بیشتر در مورد انتخاب سایز پوشینه بزرگسال، مقاله آن را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*