فرسودگی شغلی مراقبین سالمند

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

فرسودگی شغلی مراقبین سالمند

مراقبت از قهرمان زندگی، برای ابرقهرمان کاری سخت و گاها طاقت‌فرسا بوده و ممکن است همراه با فرسودگی باشد، فرسودگی شغلی برای مراقبین به معنای فرسودگی جسمی، روحی و عاطفی‌ست و احتمال دارد ابرقهرمان به دلیل تحمل فشار و استرس زیاد، عدم دسترسی به کمک، سطح انتظار بالا از خود، صرف انرژی و زمان زیاد و شرایط پیچیده‌ی قهرمان، دچار بی‌تفاوتی و یا بی‌حسی نسبت به وضعیت موجود گردد.اگر ما به‌عنوان ابرقهرمان از قهرمان سالمند بیماری مراقبت می‌کنیم، طبیعی‌ست که بخواهیم تمام وقت و انرژی خود را صرف مراقبت و تامین بهترین شرایط برای وی کنیم، اما ممکن است در عین حال دچار خشم، تنهایی، ناامیدی و عصیانیت نیز شویم. به همین دلیل شناخت علائم احساسات گفته شده و یافتن راهکار برای کاهش حجم کار و به‌تبع آن کاهش احساسات منفی و فرسودگی شغلی بسیار مهم است.

علائم فرسودگی شغلی

علائم اولیه فرسودگی شغلی مراقبان سالمند عبارت است از میزان تحریک‌پذیری بالا، خستگی زیاد و احساس خشم و عصبانیت. همچنین احتمال دارد نگرانی‌های مالی و نحوه‌ی مدیریت هزینه‌ها نیز به این فرسودگی دامن بزند. دیگر نشانه‌های فرسودگی شغلی مراقبان شامل موارد زیر است که ممکن است در طول مراقبت تجربه کرده باشیم:
  • خستگی روحی و جسمی
  • کناره‌گیری از معاشرت با دوستان و سایر اعضای خانواده
  • عدم علاقه به انجام فعالیت‌های خوشایند سابق
  • تغییر در اشتها و وزن
  • تغییر در الگوی خواب
  • احساس بیماری
  • احساس درماندگی، یأس و استیصال
  • کمبود انرژی برای انجام فعالیت‌های جدید و یا حتی روزمره
  • استفاده بیش از حد از نوشیدنی‌های الکلی و قرص‌های آرام‌بخش
  • فقدان کنترل و مدیریت احساسات
  • احساس اضطراب و تنش در حضور سالمند بیمار
  • عدم تمرکز
در صورت شناسایی علائم بالا در خود باید سعی کنیم مشکل پیش آمده را رفع کرده تعادل بین زندگی شخصی و مراقبت از سالمند عزیزمان ایجاد کنیم ؛ زیرا نادیده گرفتن و انکار نشانه‌های فرسودگی شعلی نه تنها کمکی به بهبود شرایط روحی ما نخواهد کرد، بلکه ممکن است منجر به تشدید علائم نیز گردد.

دلایل ریشه‌ای فرسودگی شغلی مراقبین

برکسی پوشیده نیست که مراقبت از فرد سالمند بیمار همراه با استرس و تنش بسیار برای فرد مراقب است. عوامل مختلفی ممکن است تشدید کننده احساس استرس سالمندان شود که به‌طور مختصر به آنها اشاره می‌کنیم.انتظار بیش از حد از خود: ممکن است به‌عنوان مراقب و در حین مراقبت از فرد سالمند انتظار معجزه از مراقبت‌های خود داشته باشیم و تمام وقت و انرژی خودمان را صرف این مساله کنیم، اما باید در نظر داشته باشیم که مثلا در مراقبت از فرد سالمند مبتلا به پارکینسون و یا زوال عقل ما تنها می‌توانیم شرایط را با مراقبت بهینه و اصولی برای قهرمان تا حدودی آسان‌تر و همراه با کمترین میزان استرس یا آشفتگی فراهم کنیم؛ بنابراین نباید با توجه بیش از اندازه و غیر منطقی به جزییات، وظایف خودمان را سنگین و نامعقول سازیم.انتظارات بیش از حد از دیگران: گاهی ممکن است سالمند بیمار و یا سایر اعضای خانواده توقعات غیرمعقولی از مراقب اصلی داشته باشند، و اگر یکی از اعضای خانواده در امر مراقبت اهمال‌کاری کند یا از مسئولیت خود غافل شود، نتیجه آن متوجه مراقب اصلی خواهد بود و بیشتر به فرسودگی او دامن خواهد زد.سردرگمی در ایفای نقش: تلاقی نقش مراقبت همراه با سایر نقش‌ها اعم از مادری، همسری و ... ممکن است برای فرد مراقب گیج‌کننده باشد و ایجاد تعادل بین نقش‌ها را برای او دشوار کند. بسیاری از مراقبین ناتوان از تشخیص علائم اولیه فرسودگی شغلی هستند، این در حالیست که بی‌توجهی به فرسودگی شغلی می‌تواند بر عملکرد مراقبتی آن‌ها تاثیر بگذارد.

مقابله یا پیشگیری از فرسودگی شغلی

برای جلوگیری از فرسودگی شغلی و عملکرد بهینه در امر مراقبت، لازم است از سایر اعضای خانواده و حتی استخدام پرستار در صورت لزوم کمک بگیریم؛ همچنین صحبت کردن و به اشتراک گذاری مشکلات با یک دوست یا روانشناس کمک شایان توجهی در کاهش میزان استرس ما خواهد داشت. واقع‌بین بودن در امر مراقبت بسیار مهم است، در نظر داشته باشیم که توانایی‌های ما به‌عنوان یک انسان محدود است؛ می‌توانیم با تنظیم برنامه‌ی مراقبت همراه با سایر اعضای خانواده بار مسئولیت را تقسیم کرده و بهترین شرایط را برای قهرمان زندگی فراهم کرده و فرسودگی شغلی را کاهش دهیم. همچنین بهتر است مهارت و دانش مراقبتی خود را برای مواجهه با شرایط فعلی و وقوع اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی توسعه دهیم.

سخن پایانی

مراقبت دائمی از قهرمان زندگی، گاها تبدیل به کاری سخت و طاقت فرسا می‌شود.‌ یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از آشفتگی ذهن در زمان مراقبت از قهرمان زندگی داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق است. یک برنامه‌ی مراقبتی صحیح شامل در نظر گرفتن رژیم غذایی، مراقبت‌های بهداشتی و نظافت محیط و دفعات تکرار آن در تمامی روز‌های هفته می‌شود. همچنین با یافتن راهکارهایی برای کاهش حجم کار مانند طلب کمک از سایر اعضای خانواده یا حتی استخدام پرستار می توانیم بهترین وضعیت ممکن برای خود و قهرمان زندگی‌مان ر ا فراهم سازیم. تکنیک های مدیریت استرسی چون گوش دادن به موسیقی، قدم زدن در طبیعت یا اشتراک گذاری مشکلات با یک دوست می تواند در کنترل خستگی ایجاد شده بسیار مفید باشد. ورزش کردن یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به سلامت جسمی و روحی ما مراقبان کمک کند، یوگا یکی از بهترین ورزش‌ها برای تمدد اعصاب و بازیابی انرژی از دست رفته است. برای اطلاعات بیشتر مقاله فواید یوگا برای مراقب سالمند را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.
نظرات کاربران
علیرضا
پاسخ

سلام وقت بخیر، من خودم متوجه‌ام که دارم دچار فرسودگی می‌شم اما برام سخته که خودمو قانع کنم برای مادرم پرستار بگیرم ….


    ایزی لایف
    پاسخ

    همراه عزیز
    ممنون که تجربه مراقبتی‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتین، قطعا شما ابرقهرمان فوق‌العاده‌ای هستین.
    مسیر مراقبت می‌تونه با حضور پرستاران حرفه‌ای در کنار شما، امر ساده‌تری بشه. برای اطلاعات بیشتر بلاگ استخدام پرستار برای سالمندان عزیز رو مطالعه کنید.


ثبت نظر

نام*

ایمیل*