حیوانات خانگی و سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

فواید نگهداری از حیوانات خانگی برای سالمندان

بسیاری از سالمندان، بیشتر روز‌های خود را به تنهایی می‌گذرانند. همچنین با ازدواج و نقل مکان فرزندان یا از دست دادن همسر و خالی شدن خانه، احساس تنهایی و افسردگی در سالمندان عزیز ما دوچندان می‌شود. از طرفی افراد سن و سال‌دار میل کمتری به بیرون رفتن از خانه دارند. در چنین شرایطی یک حیوان خانگی می‌تواند همراهی بی‌نظیر برای قهرمان زندگی ما باشد.

مزایای حیوانات خانگی برای سالمندان

حیوانات خانگی می‌توانند تأثیر شگفت‌انگیزی در سلامت جسم و روح قهرمان‌های ما داشته باشند. از جمله مزایای نگهداری از حیوانات خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همراهی یا مصاحبت

همه ما می‌دانیم که حیوانات خانگی دوستان خوبی هستند. اکثر سالمندان با از دست دادن یا فاصله گرفتن از اعضای خانواده، احساس تنهایی می‌کنند. گاها قهرمان‌های ما حس می‌کنند که با کهولت سن از اطرافیانشان دور شدند. داشتن یک همراه کوچک تا حدی تنهایی قهرمان زندگی ما را پر کرده و مایه‌ی آرامش خاطر او می‌شود.

برقراری ارتباط موثر

گاهی اوقات از حیوانات خانگی در سناریوهای درمانی استفاده می‌شود تا افراد به صحبت کردن در مورد مشکلات خود ترغیب شوند و با افسردگی کنار بیایند. حیوان خانگی ما ممکن است حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد، البته اگر طوطی نباشد! با این حال سالمندان می‌توانند با حیوان خانگی خود صحبت کنند. این صحبت کردن خاصیت درمانی دارد چراکه قهرمان ما ترجیح می‌دهد زمانی که فردی در خانه حضور فیزیکی ندارد با حیوان خانگی‌اش صحبت کند.

سرگرمی

داشتن حیوان خانگی به این معنا‌ست که سالمند ما مسئولیت‌هایی در زندگی روزمره خود به عهده می‌گیرد. سالداران ما باید به تغذیه حیوان خانگی خود توجه کنند، او را مرتب تمیز نگه دارند و با او بازی کنند. این کارهای روزمره، قهرمان ما را به خود مشغول کرده و باعث سرگرمی او می‌شود. همچنین رسیدگی به حیوان خانگی، سالمند ما را فعال نگه داشته و برایش ایجاد هدفمندی می‌کند.

فعالیت بدنی

صاحبان بعضی از حیوانات خانگی بزرگتر مانند سگ و گربه، باید مدتی را با حیوان خود بازی کنند و مطمئن شوند که حیوان‌شان، به اندازه کافی ورزش کرده است. این فعالیت برای سالمندان بسیار مفید است و به تحرک و سلامت آن‌ها کمک می‌کند. ورزش در دوران سالمندی علاوه بر بهبود روحیه قهرمان ما موجب سلامت جسم او نیز می‌شود. یکی از ورزش‌های مناسب برای سالمندان تمرینات تای چی است.

کاهش استرس

حیوانات خانگی به عنوان تسکین‌دهندگان طبیعی استرس شناخته می‌شوند. بدن افرادی که در اطراف خود یک حیوان خانگی دارند، هورمونی به نام اکسی‌توسین ترشح می‌کند. با ترشح این هورمون در بدن، سطح استرس کاهش می‌یابد. در واقع این هورمون هم در بدن انسان و هم در بدن حیوان تولید می‌شود. بنابراین، حیوان خانگی و صاحب آن‌ ناخواسته و از راه‌های طبیعی به یکدیگر کمک می‌کنند.

محافظت

برخی از حیوانات خانگی از سالمندان محافظت می‌کنند و به آن‌ها آرامش خاطر و احساس امنیت می‌دهند. اگرچه سگ‌ها نسبت به مابقی حیوانات محافظان بهتری هستند با این حال، گربه‌ها و پرندگان نیز می‌توانند در صورت خطر، به اندازه کافی سر و صدا کنند و به صاحبان خود هشدار دهند.

ایجاد نظم در برنامه روزانه

داشتن یک برنامه‌ی روزانه منظم، به حفظ سلامت سالمند عزیزمان کمک می‌کند. اگر قهرمان‌ ما در طول روز فعالیت زیادی نداشته باشد به مرور زمان کسل و بی‌حال می‌شود. همچنین مغز انسان با عدم فعالیت، شروع به ضعیف شدن می‌کند. با وجود حیوان خانگی، قهرمان ما به انجام کارهای روزمره یا مراقبت از حیوان خانگی خود عادت کرده و روالی را تنظیم می‌کند که هرج و مرج در زندگی‌اش از بین برود. ایجاد برنامه روزانه منظم، همراه با افزایش فعالیت‌های ذهنی و جسمی در سلامت قهرمان ما تاثیر بسزایی ایفا می‌کند. ایجاد نظم در برنامه روزانه یکی از دلایل مهمی است که برای نگهداری از حیوانات خانگی توسط سالمندان توصیه می‌شود.

افزایش تعاملات اجتماعی

داشتن حیوان خانگی برای قهرمان زندگی ما به این معناست که باید زمانی را به گردش حیوان خود اختصاص دهد تا هوای تازه تنفس کند. ممکن است احتیاج باشد به مغازه‌های پت شاپ سر بزند یا حیوان خانگی را به دامپزشکی ببرد. همه‌ی این فعالیت‌ها باعث می‌شود صاحبان حیوانات خانگی بیشتر در اجتماع حضور داشته باشند و فعالیت‌هایی بیشتری را انجام دهند.

آیا داشتن حیوان خانگی برای سالمند ما مناسب است؟

باید در نظر داشته باشیم که داشتن حیوان خانگی در دوران سالمندی برای همه مناسب نیست. بهتر است پیش از بر عهده گرفتن سرپرستی حیوان خانگی، نظر قهرمان‌مان را بپرسیم و با دیگر اعضای خانواده، پزشک سالمند یا حتی یک دامپزشک در مورد تصمیمی که گرفته‌ایم، مشورت کنیم. تنها در صورتی که سالمند ما توان جسمی و علاقه‌ی لازم برای نگهداری از حیوان خانگی را داشته باشد، بر عهده گرفتن حیوان خانگی به او توصیه می‌شود. داشتن یک سگ، گربه یا پرنده در دوران سالمندی می‌تواند بهترین دارو و در عین حال بهترین دوست برای قهرمان‌های‌ما باشد.

سخن پایانی

تنهایی در دوران سالمندی و عدم تمایل به بیرون رفتن از خانه باعث کسل و بی‌حال شدن قهرمان‌های عزیز ما می‌شود. در چنین شرایطی نگهداری از یک حیوان خانگی به زندگی سالمند ما یک معنای دوباره می‌بخشد و او را وادار به فعالیت‌ و رسیدگی به حیوان خانگی می‌کند. افزایش تحرک بدنی، افزایش فعالیت مغز و کاهش استرس از جمله فواید نگهداری از حیوانات خانگی در دوران سالمندی است. حیوانات به عنوان یک همراه و دوست در کنار قهرمان‌های زندگی ما حضور داشته و موجبات شادی و نشاط در این عزیزان را فراهم خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های ساده‌ای که شوق و اشتیاق را به زندگی سالمندان بازمی‌گردانند، مقاله راهکارهایی برای زندگی شاد در دوران سالمندی را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*