نوشتن برای مراقبین

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

فواید نوشتن روی کاغذ برای مراقبین

فرآیند مراقبت، کاری سخت و طاقت‌فرساست که منجر به فشار روحی و استرس در ما مراقبین می‌شود. اگر این فشار روحی و استرس ادامه داشته باشد و راه حلی برای کاهش آن پیدا نکنیم، می‌تواند به عنوان تهدیدی جدی برای سلامتی ما به حساب بیاید. روش‌های مختلفی برای مواجهه و کاهش استرس وجود دارد که عبارتند از پیاده‌روی، دوش آب سرد، گوش کردن به موسیقی، نوشیدن دمنوش و ...اما یکی از بهترین راهکارهای مقابله با استرس ناشی از مسئولیت و مراقبت از فرد سالمند، نوشتن افکار و احساسات‌مان روی کاغذ است. این نوشتن می‌تواند شامل برنامه‌ریزی روزانه، جملات انگیزشی یا مرور عواملی باشد که موجب تنش و اضطراب در ما شده است. نوشتن روزانه یا ژورنالینگ روشی مؤثر، کم هزینه و آسان است که می‌تواند تا حد زیادی موجب آرامش فکری ما شود. در ادامه به نحوه‌ی شروع کار نوشتن روزانه یا ژورنالینگ همراه با ۶ روش کاهش استرس و مراقبت آسان‌تر خواهیم پرداخت.

نوشتن را از کجا شروع کنیم؟

تمام آنچه ما برای شروع نوشتن احساسات‌مان نیاز داریم، قلم و کاغذی برای یادداشت است. بهترین مزیت نوشتن این است که برای انجام آن محدودیت زمانی و مکانی نداریم و بدون نیاز به امکانات و شرایط خاصی می‌توانیم هر زمان که تمایل داریم این کار را انجام دهیم. مهم‌ترین مساله در اثرگذاری این روش درمانی، حفظ تداوم و استمرار انجام آن بدون هیچ‌گونه خودسانسوری است؛ بنابراین بهتر است این یادداشت‌های روزانه را محرمانه و برای خودمان حفظ کنیم. ممکن است در امر نوشتن دچار طوفان ذهنی شده و درگیر افکار منفی، مثبت و احساسات گوناگون شویم. یادمان باشد که عدم خودسانسوری و اجتناب از نگرانی برای درست یا غلط بودن جمله‌بندی، فرم و محتوا از اصول اولیه نوشتن روزانه برای رهایی از تنش و اضطراب است.

مزایای نوشتن افکار روی کاغذ

کاهش استرس و اضطراب

نوشتن در مورد احساسات منفی و آزاردهنده مانند خشم، کینه، ترس، اندوه و ... به مواجهه ما با آن‌ها کمک کرده و در رهایی از این احساسات و سبک‌بالی بسیار مؤثر است. با برون‌ریزی افکار و احساسات منفی می‌توانیم آرامش بیشتری را تجربه کنیم.

تقویت سیستم ایمنی

کافیست روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خود را به نوشتن افکار و احساسات‌مان اختصاص دهیم تا تاثیر معجزه‌آسای آن را در سلامتی‌مان مشاهده کنیم. تحقیقات نشان داده است که نوشتن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. آرامش ناشی از نوشتن و برون‌ریزی افکار منفی، ما را در برابر فشار روانی و ابتلا به بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند. نوشتن، می‌تواند منجر به حفظ سلامت جسم و کاهش فشار خون،بهبود کیفیت خواب و بهبود بیماری آرتروز شود.

یافتن راه‌حل برای چالش‌های دشوار سالمندمان

نوشتن روزانه به ما در شفاف‌سازی چالش پیش‌رو و همچنین شناخت نقاط ضعف و قوت خودمان کمک می‌کند. با طرح مساله و نوشتن آن ممکن است متوجه نکاتی شویم که پیش از آن نسبت به آن‌ها آگاهی نداشتیم. با نوشتن، می‌توانیم راه‌های خلاقانه‌ای برای مواجهه با چالش‌ها بیابیم.

آشنایی با الگو‌های تکرارشونده در رفتار قهرمان زندگی‌مان

با نوشتن روزانه، می‌توانیم الگوهای تکرارشونده در رفتار قهرمان زندگی‌مان را تشخیص دهیم و برای رویارویی با آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. این کار کمک می‌کند که نقاط ضعف خود را در فرآیند مراقبت بهبود ببخشیم و با کیفیت‌ بهتری از سالمندمان نگهداری کنیم. به‌عنوان مثال با روی کاغذ آوردن اتفاقات متوجه می‌شویم که وقتی به سالمند عزیزمان اطلاع می‌دهیم که برای خرید روزانه مجبور به ترک منزل هستیم، او دچار اضطراب و بی‌تابی می‌شود، با تکرار این موضوع در رفتار قهرمان‌مان می‌توانیم تصمیم بگیریم که در هنگام خروج از خانه موضوع را با او مطرح نکنیم تا دچار استرس نشود.

رفع تعارضات و دلخوری‌ها از اطرافیان

با روی کاغذ آوردن بحث‌هایی که با دیگران داشتیم، می‌توانیم از دلخوری‌ها بگذریم و آن‌ها را فراموش کنیم، چراکه نوشتن به ما کمک می‌کند تا چالش‌ها و تعارضات پیش آمده را از جنبه‌ی اطرافیان نیز بررسی کنیم. ممکن است با نوشتن پی ببریم موضوعی که تا پیش از آن محل تعارض ما با یکی از اعضای خانواده بود، در واقع یک مساله واحد است با دو بیان متفاوت.

برقراری ارتباط با خود

خودباختگی و گم‌گشتگی یکی از عوارض شایع ناشی از فرسودگی شغلی مراقبین است. نوشتن در روشن‌بینی ما و مواجهه درست با مشکلات بسیار مؤثر است. ما ابرقهرمان‌ها نیاز داریم تا زمانی را به بازیابی انرژی از دست رفته‌مان اختصاص دهیم، پس چه خوب است که هر از چند گاهی دست به قلم شویم و اتفاقات پیش آمده و احساسات‌مان را روی کاغذ بیاوریم تا بتوانیم با احساسات‌ درونی‌ خود مواجه شده و غم و استرس را از زندگی‌مان دور کنیم.

سخن پایانی

ما ابرقهرمان‌ها، ساعات زیادی در شبانه‌روز را به نگهداری یا مراقبت از عزیزان‌مان اختصاص می‌دهیم که این موضوع می‌تواند باعث فشار و تنش‌های روحی زیادی در ما مراقبین شود. برای آنکه بتوانیم مراقبت باکیفیت‌تری به قهرمان زندگی‌مان ارائه دهیم باید در اولویت اول مراقب جسم و روان خودمان باشیم. استرس‌های ناشی از مراقبت نه تنها موجب فشار روحی در ما می‌شود بلکه می‌تواند به سلامت جسم ما نیز آسیب برساند. ما ابرقهرمان‌ها می‌توانیم با نوشتن افکار و احساسات درونی‌مان تنش‌های روحی و روانی ناشی از مراقبت را کاهش دهیم و با آرامش بیشتری از عزیز خود نگهداری کنیم. همچنین می‌توانیم برای کاهش استرس‌های ناشی از مراقبت، یوگا و مدیتیشن را امتحان کنیم. برای آگاهی بیشتر مقاله فواید یوگا برای مراقبین را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.
نظرات کاربران
دیبا
پاسخ

خیلی مطلبتون عالی بود، یکی از راهکارهایی که من برای کاهش اضطرابم انجام میدم نوشتن روی کاغذ هستش.


ثبت نظر

نام*

ایمیل*