باغبانی و گلکاری در سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

فواید گلکاری و باغبانی برای سالمندان

صرف نظر از سن‌ و سال‌مان، باغبانی یکی از بهترین فعالیت‌هایی‌ست که می‌توانیم در فضای باز انجام دهیم، چرا که حواس پنجگانه‌ی ما را تحریک کرده و ارتباط ما با طبیعت را قوی‌تر می‌کند، همچنین در ازای زمانی که صرف کرده‌ایم، گل‌های زیبا، میوه‌ و سبزیجات تازه پاداش خواهیم گرفت.

تأثیرات گلکاری و باغبانی بر سالمندان

کاهش استرس

تحقیقات نشان داده است که گلکاری و باغبانی در کاهش سطح کورتیزول(هورمون استرس) نقش بسزایی داشته و باعث کاهش استرس و حتی کاهش فشار خون می‌شوند. در یک پروژه تحقیقاتی از گروهی از افراد خواسته شد که یک تکلیف پرتنش و استرس‌زا را انجام داده و پس از آن به مدت ۳۰ دقیقه به مطالعه یا باغبانی بپردازند. محققین در هر دو گروه شاهد کاهش استرس بودند اما جالب است که سطح کورتیزول و استرس در گروه باغبانی بیشتر از گروه مطالعه کاهش پیدا کرد. همچنین باغبانی باعث ایجاد روحیه‌ای مثبت در شرکت کنندگان شد، در حالی که در گروه دیگر، افراد پس از مطالعه، دچار افت در خلق و خو شدند.علاوه بر این‌ها، حضور در فضای باز، زیر نور آفتاب و ساختن باغچه‌ای زیبا و دل انگیز فرصتی برای استراحت، آرامش خاطر و لذت بردن به قهرمان زندگی ما می‌دهد.

افزایش سروتونین

سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که در خلق و خوی ما تاثیر داشته و باعث احساس آرامش و شادی در ما می‌شود. باغبانی فعالیتی است که می‌تواند با تولید سرتونین منجر به کاهش علائم افسردگی در قهرمان زندگی ما شود. برخی از محققین، معتقدند که تماس با باکتری خاصی در خاک باعث ترشح سروتونین در مغز شده و به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل می‌کند. جالب است بدانیم "باغبانی درمانی" نوعی روش درمانی در حال رشد است که تا به امروز نتایج مثبتی در افراد مبتلا به افسردگی و سایر بیماری‌های روانی نشان داده است.

تقویت سلامت قلب و کاهش خطر سکته مغزی

باغبانی یک ورزش نسبتاً شدید محسوب می‌شود و می‌تواند برای قهرمان ما مثل ۳۰ دقیقه ورزش روزانه‌(که متخصصین توصیه کرده‌اند) عمل کند. باغبانی منظم می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در سالمندان بالای ۶۰ سال تا ۳۰٪ کاهش ‌دهد. همچنین قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث افزایش میزان ویتامین D در بدن می‌شود. این ویتامین احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

افزایش تحرک

همانطور که گفته شد، باغبانی به عنوان ورزشی برای سالمندان محسوب شده و می‌تواند باعث افزایش میزان تحرک و قدرت بدنی در آن‌ها شود. . همچنین یکی از ورزش‌های مناسب برای سالمندان، تمرینات تای چی می‌باشد. مطالعات نشان داده است که باغبانی روشی مفید برای تجدید قوا و افزایش تحرک در قهرمان‌هایست که دچار سکته مغزی شده‌اند

تقویت سلامت مغز

جامعه پزشکی دقیقاً نمی‌داند چه چیزی باعث بروز بیماری آلزایمر می‌شود و چگونه می‌توان از این بیماری جلوگیری کرد، با این حال تحقیقات نشان داده است که سبک زندگی مناسب می‌تواند منجر به کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر شود. باغبانی با درگیر کردن قهرمان ما در عملکردهای مهمی مانند حل مسئله، تحمل سختی‌ها و آگاهی حسی، خطر ابتلا به آلزایمر و انواع بیماری‌های مرتبط با زوال عقل را در او کاهش می‌دهد.

نکات ایمن در مورد باغبانی برای سالمندان

یکی از بهترین ویژگی‌های گلکاری و باغبانی این است که می‌توانیم آن را متناسب با محدودیت‌ها و توانایی‌های سالمندمان، سازگار کنیم. البته باغبانی می‌تواند خطراتی همچون سقوط یا گرما‌زدگی برای قهرمان زندگی ما داشته باشد. ما ابرقهرمان‌ها، می‌توانیم با حصول اطمینان از ایمن بودن محیط برای قهرمان‌‌هایمان، لذت گلکاری و باغبانی را به آن‌ها هدیه دهیم.انتخاب گیاهان مناسب: گیاهان آپارتمانی، انتخابی مناسب برای سالمندان محسوب می‌شود چراکه جابه‌جایی و رسیدگی به آن‌ها راحت‌تر است.استفاده از ابزارهای باغبانی سبک: ابزارهایی با وزن کم‌تر، فشار فیزیکی کم‌تری به قهرمان ما می‌آورند.محافظت در برابر خورشید: به یادمان باشد که از انجام باغبانی و گلکاری در گرم‌ترین ساعات روز صرف نظر کنیم و در روزهای گرم و آفتابی که در فضای آزاد هستیم، از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم و آب کافی بنوشیم تا بدن خودمان یا قهرمان‌مان دچار کم آبی نشود.ایجاد محل استراحت: داشتن محلی برای استراحت در زمان باغبانی بسیار مهم است. ما ابرقهرمان‌ها می‌توانیم با قرار دادن صندلی در باغچه یا نزدیک به محل باغبانی، فضایی برای استراحت قهرمان‌مان ایجاد کنیم تا اگر دچار سرگیجه و کم آبی شد، برای نشستن و بازیابی نیروی از دست رفته‌اش از آن استفاده کند.

محیطی ایمن برای سالمندان مبتلا به زوال عقل

انجام باغبانی به تنهایی، برای قهرمان‌هایی که مبتلا به زوال عقل هستند توصیه نمی‌شود، ما مراقبان باید برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، فضایی ایمن برای باغبانی عزیزان‌مان ایجاد کنیم و سعی کنیم تا حد امکان در حین انجام این فعالیت در کنارشان باشیم تا بتوانیم ضمن مراقبت از آن‌ها، اوقاتی خوش برایشان فراهم کنیم.

سخن پایانی

باغبانی از جمله فعالیت‌هایی است که در عین ساده بودن، می‌تواند فواید زیادی برای سالمند ما داشته باشد، برخی از این فواید عبارتند از افزایش تحرک، کاهش میزان استرس و افزایش جذب ویتامین D. همچنین باغبانی منجر به سلامت ذهنی سالمندان نیز می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با زوال عقل و آلزایمر را در آن‌ها کاهش می‌دهد. ما مراقبین می‌توانیم با تشویق قهرمان‌هایمان به انجام فعالیت‌های مثل باغبانی، نقش پررنگی در جلوگیری از آلزایمر در آن‌ها داشته باشیم. برای کسب آگاهی بیشتر در مورد سایر فعالیت‌هایی که در جلوگیری از آلزایمر تأثیر دارند، مقاله آشنایی با آلزایمر در سالمندان را در وب‌سایت ایزی لایف مطالعه کنیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*