نقاشی سالمندان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

فواید هنردرمانی برای افراد سالمند

هنر یکی از راه‌هایی است که انسان به وسیله آن می‌تواند درونیات خودش را به بهترین شکل ممکن ابراز کند؛ به بیان دیگر هنر در هر شکلی می‌تواند به عنوان راه ارتباط فرد با جهان باشد و در عین حال شفابخش باشد. افراد سالمند نیز در بهره‌مند شدن از هنر مستثنی نیستند و می‌توانند با کمک هنر به مشکلات جسمی و روحی ناشی از افزایش سن، غلبه کنند. ما هم در مراقبت از قهرمان زندگی‌مان باید همان‌طور که مراقب سلامت جسمی او هستیم، با کمک تکنیک‌های هنردرمانی مراقب سلامت روحی او نیز باشیم. 

هنردرمانی چیست؟

 هنردرمانی یکی از شاخه‌های علم روانشناسی است که به همه‌ی افراد سالمند و جوان کمک می کند تا بتوانند بر استرس و نگرانی‌هایشان غلبه کنند و با روش‌های خلاقانه‌ای با استرس‌ها مواجه شوند. افراد سالمند می‌توانند با کمک روان درمانگر و با استفاده از تکنیک‌های هنردرمانی، تغییرات ناخوشایند جسمی و روحی ناشی از کهولت سن را تحت کنترل درآورده و مدیریت کنند. همچنین فعالیت‌های هنری به عنوان سرگرمی دوران سالمندی محسوب می‌شوند. 

فواید هنردرمانی کدامند؟

  

بهبود قوای شناختی سالمندان

 هنردرمانی فرد سالمند را به چالش کشیده، او را به سمت خلاقیت سوق می‌دهد و باعث می‌شود قوای شناختی او تقویت شود. یادگیری مهارت و کسب تجربیات جدید، مانند آموختن مهارت هنری جدی منجر به تحریک سالم فعالیت مغزی در فرد سالمند شده و باعث تیزی و هوشیاری ذهن قهرمان زندگی‌مان می‌گردد. هنر درمانی ذهن سالمندان را به چالش کشیده و باعث شکوفایی مهارت‌های آن‌ها می‌گردد. 

بهبود خلق‌وخو و سلامت روان سالمندان

 هنر درمانی باعث کاهش اضطراب، افسردگی و استرس در افراد سالمند می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد افراد سالمندی که در فعالیت‌های هنری شرکت کرده‌اند احساس تنهایی و میزان افسردگی‌شان کاهش یافته و روحیه بهتری داشته‌اند. مثلا اگر قهرمان زندگی ما در کلاس نقاشی شرکت کند، کار با مداد، مداد رنگی و ... به وی کمک می‌کند تا روی احساسات مثبت خود تمرکز کرده و آن‌ها را تقویت کند. 

ارتقاء مهارت‌های حرکتی در سالمندان

 انجام دادن فعالیت‌های هنری مانند نقاشی و نواختن آلات موسیقی و ... مستلزم استفاده از دست، بازو و... است، تداوم این حرکات منجر به تقویت عضلات، هماهنگی بین آن‌ها و بهبود گردش خون می‌شود. همچنین اگر قهرمان زندگی ما در جلسات هنردرمانی شرکت کند، به دلیل مشارکت در یک کلاس گروهی، علاوه بر تقویت قوای جسمانی و عضلانی، روحیه‌ی بهتری نیز به دست خواهد آورد. 

افزایش مهارت‌های اجتماعی در سالمندان

 در طول جلسات هنر درمانی، افراد سالمند فرصت می‌یابند تا با افراد هم سن وسال و همفکر خود تعامل و معاشرت کنند و تجربیات جدیدی کسب کنند. این جلسات به دلیل تقویت و بهبود سلامت روان قهرمان زندگی ما، باعث می‌شود احساس تنهایی و انزوا نکرده و روابط اجتماعی‌اش را عمق و وسعت دهد. 

کمک به خودبیانگری(بیان خود) در افراد سالمند

 افراد سالمند ممکن است به دلیل مشکلات جسمی یا روحی در ایجاد ارتباط و بیان احساسات و افکارشان دچار مشکل شوند. هنردرمانی راهی خلاقانه برای بیان احساسات و ایجاد ارتباط پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد و این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا عمیق‌ترین احساسات خودشان را به راحت‌ترین شکل ممکن بیان کنند. هنردرمانی ارتباطات اجتماعی قهرمان زندگی ما را تسهیل می‌کند و به وی کمک می‌کند راه حل‌های بهتری در مواجهه با مشکلاتش پیدا کرده و راحت‌تر بر احساس انزوا و تنهایی غلبه کند. 

بهبود عملکرد حافظه در سالمندان

 هنردرمانی می‌تواند یک فعالیت مفید و مؤثر برای کمک افراد سالمند مبتلا به آلزایمر باشد. هنردرمانی در این افراد باعث می‌شود استرس ناشی از بیماری در آن‌ها کاهش یابد و کیفیت زندگی‌شان افزایش پیدا کند. هرچند درمان قطعی برای بیماری آلزایمر پیدا نشده اما فعالیت‌هایی مثل نواختن موسیقی و یا نقاشی باعث تحریک مغز قهرمان زندگی‌مان گشته و همین امر با تقویت عملکرد شناختی در نواحی مختلف مغز، باعث به تعویق انداختن پیشرفت بیماری می‌شود. 

سخن پایانی

 هنردرمانی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به قهرمان زندگی ما در مواجهه با مسائل شایع مانند انزوا، تنهایی و استرس در دوران سالمندی باشد. شرکت در جلسات هنردرمانی، تجربه نقاشی کشیدن یا یادگیری موسیقی به سالمند ما کمک می‌کند تا خلاقیت خود را به شکل مطلوبی حفظ کرده و با تقویت روحیه و بهبود سلامت ذهن و روان بر دردهای جسمی خود غلبه کند. علاوه بر فعالیت‌های هنری، فعالیت‌های ورزشی نیز می‌توانند باعث سلامت روان قهرمان بشوند. برای آنکه بیشتر بدانیم مقاله ورزش و سلامت روان سالمندان را در سایت ایزی لایف بخوانیم.
نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*