فواید یوگا برای سلامتی ابر‌قهرمان

سایز فونت مناسب خودتان را انتخاب کنید

فواید یوگا برای سلامتی ابر‌قهرمان

واژه یوگا در اصل از کلمه (Yuj) یوج گرفته شده که در زبان سانسکریت به معنای وحدت و یکپارچگی و انسجام ذهن و جسم است. چرا که یوگا ورزشی صرفا جسمی نبوده و نیاز به تمرکز فراوان دارد؛ از این‌رو در هنگام یوگا، ذهن و بدن ما با هم همراه شده و هر دو تقویت می‌شوند. در این ورزش هماهنگی ذهن و جسم حائز اهمیت است و هردوی آن‌ها به موازات هم شکوفا شده و پرورش می‌یابند؛ جسم سالم نویدبخش ذهنی آرام است و بالعکس. مراقبت از قهرمان زندگی، گاهی ممکن است به لحاظ روحی و جسمی کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد. راحتی و در دسترس بودن شرایط انجام یوگا می‌تواند نقش شایان توجهی در تخلیه انرژی منفی و بازگشت مجدد و مضاعف انرژی مثبت داشته باشد، البته به شرط آن‌که حرکات یوگا به درستی انجام شود تا از بروز هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

برتری یوگا نسبت به سایر ورزش‌ها

یکی از مزیت‌های یوگا در این است که محدود به سن، مکان و مهارت خاصی نیست و ما می‌توانیم با انجام مستمر آن به صلح درونیِ پایداری برسیم و به‌تبع آن توان و انرژی بیشتری در مراقبت از قهرمان زندگی‌مان کسب کنیم. با تمرین یوگای متناسب با شرایط فیزیکی و روحی دنیایی متفاوت‌تر از قبل در درون خودمان کشف کرده و حال بهتری را تجربه خواهیم کرد.

عدم محدودیت یوگا به مکان و سن

برای انجام تمرینات یوگا، برخلاف سایر ورزش‌ها نیازی به وسایل یا مکان خاصی نداریم. در هر سنی که هستیم، فقط کافیست یک مت (زیر‌انداز ورزشی) و محیطی آرام و خلوت داشته باشیم.

زمانی برای مراقبه

انجام مستمر و منظم تمرینات یوگا نه تنها بین ذهن و بدن تعادل ایجاد می‌کند بلکه باعث تمرکز بر وزن بدن، کنترل آن و جلوگیری از افزایش وزن نیز می‌گردد. گاهی ممکن است چنان در مراقبت از قهرمان زندگی‌مان غرق شویم که از مراقبت جسم و ذهن خودمان غافل شویم. یوگا به ما این فرصت را می‌دهد تا مجدد روی اهداف خودمان متمرکز شویم و نیازهایمان را شناسایی کرده و به آن‌ها پاسخ دهیم. تمرکز و تمرین بر روی تنفس، نه تنها در رهایی از تنش‌های جسمی و روحی به ما کمک می‌کند، بلکه تعادل بین ذهن و جسم را افزایش داده و منجر به تجربه‌ی آرامشی عمیق خواهد شد. کاملا قابل درک است که گاهی به دلیل تنش و تحمل فشارهای روحی و جسمی و نگرانی بابت وضعیت قهرمان زندگی‌مان عصبی و تندخو باشیم و هیچ رغبتی به انجام تمرینات یوگا نداشته باشیم؛ اتفاقا در این وضعیت ما بیشترین نیاز را به مراقبه، سکوت، تعادل و بازیابی خودمان داریم. تنها کاری که باید انجام دهیم غلبه بر بی‌میلی و انجام تمرینات یوگاست.

فواید یوگا

کاهش استرس و کمک به درمان افسردگی

انجام حرکات یوگا توجه و تمرکز ما را از دنیای بیرون معطوف به دنیای درونمان می‌کند. کمک می‌کند دریابیم برای مؤثر بودن در زندگی قهرمان‌مان بیش از هرچیزی نیازمند آرامش روان هستیم و به همین دلیل باید احساسات منفی درونمان را شناسایی، مدیریت و حل کنیم. زمانی که به تصویر شفافی از درونمان برسیم استرس و اضطراب کمتری را تجربه خواهیم کرد و در نتیجه احساس افسردگی در ما کمتر خواهد شد.

بهبود کیفیت خواب

ممکن است به دلیل تنش‌های زندگی روزمره، سختی‌های مراقبت از قهرمان زندگی و چالش‌های مرتبط با آن خواب کافی یا با کیفیتی نداشته باشیم. انجام حرکات یوگا به ما این فرصت را می‌دهد تا احساسات منفی را مدیریت کرده و به آرامش درون برسیم که نتیجه‌ی آن چیزی نخواهد بود جز خوابی راحت و عمیق.

فواید جسمانی

چنانچه گفتیم یوگا بر هماهنگی و تعادل بین جسم و ذهن تمرکز دارد، با داشتن ذهنی آسوده، بدنی سالم خواهیم داشت. تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت عملکرد سیسستم تنفسی، کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به کلسترول از فواید جسمانی انجام حرکات یوگاست.

سخن پایانی

گاهی انجام یک حرکت ساده‌ی یوگا، نوشیدن یک فنجان چای و گوش کردن به موسیقی دلخواه، ما را در برابر هزار جنگ تن به تن با مشکلات زندگی مسلح می‌کند. خودمان را محکم‌تر بغل کنیم و زمانی را برای بازیابی انرژی از دست رفته‌مان اختصاص بدهیم و به عنوان یک مراقب، از خودمان مراقبت کنیم.

نظرات کاربران

ثبت نظر

نام*

ایمیل*